Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Amazone UF901 paineensäätö  (Luettu 9363 kertaa)

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Amazone UF901 paineensäätö
Kuuluuko tuon amazonen ruiskun paineen nousta kun koneeseen lisää kierroksia? Eli jos 1500 on amaspraystä säädetty paine 3bar ja polkasee lisää kierroksia niin paine nousee ylemmäs. Eikö tuon paineensäädön tarkotus ole et se pitää tuon paineen määrätyssä arvossa :O

Naturalis

  • Vieras
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Olisko ohjekirjan luku jotain? ;)

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Olisko ohjekirjan luku jotain? ;)

no en kyllä manuaalitilassa tuosta paineensäädöstä löytäny oikeestaan mitään muuta tietoa muutakun et nuolilla sitä arvoa muutetaan.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Olisko ohjekirjan luku jotain? ;)

no en kyllä manuaalitilassa tuosta paineensäädöstä löytäny oikeestaan mitään muuta tietoa muutakun et nuolilla sitä arvoa muutetaan.

jos ruisku on perusmallin venttiilistöllä, niin  kyllä se ruiskutuspaine vaan nousee siitä kaasunpainamisesta... 8)

jos ole tilannut ruiskun määränsäätöautomatiikalla, niin se hoitaa ajonopeuden ja paineen vaihtelut säätelemällä paineensäätöventtiliä
ihan itse kunhan olet ohjelmoinut jonkun litramäärän per hehtaari siihen ruiskun ohjaimeen.

täältä asti vaikea sanoa kumpi ohjain on kyseessä...
Tuskahiki on köyhän sauna...

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Olisko ohjekirjan luku jotain? ;)

no en kyllä manuaalitilassa tuosta paineensäädöstä löytäny oikeestaan mitään muuta tietoa muutakun et nuolilla sitä arvoa muutetaan.

jos ruisku on perusmallin venttiilistöllä, niin  kyllä se ruiskutuspaine vaan nousee siitä kaasunpainamisesta... 8)

jos ole tilannut ruiskun määränsäätöautomatiikalla, niin se hoitaa ajonopeuden ja paineen vaihtelut säätelemällä paineensäätöventtiliä
ihan itse kunhan olet ohjelmoinut jonkun litramäärän per hehtaari siihen ruiskun ohjaimeen.

täältä asti vaikea sanoa kumpi ohjain on kyseessä...

Juu amaspray+ ohjain käytössä, nopeutta en toistaiseks saa ulos kun ei ole koneessa työkonepistoketta ja tuosta puuttuu se kardaanille asennettava nopeusanturi, eli ainoa tapa ruiskuttamiseen on  ajamalla manuaalitilassa. Ihmetyttää vaan ettei tuo ohjain halua pitää painetta siinä säädetyllä arvolla, pelkästään osalohkojen sulkeminenkin saa sen paineen sekaisin. No ehkä sen sitten kuuluu noin toimia.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Olisko ohjekirjan luku jotain? ;)

no en kyllä manuaalitilassa tuosta paineensäädöstä löytäny oikeestaan mitään muuta tietoa muutakun et nuolilla sitä arvoa muutetaan.

jos ruisku on perusmallin venttiilistöllä, niin  kyllä se ruiskutuspaine vaan nousee siitä kaasunpainamisesta... 8)

jos ole tilannut ruiskun määränsäätöautomatiikalla, niin se hoitaa ajonopeuden ja paineen vaihtelut säätelemällä paineensäätöventtiliä
ihan itse kunhan olet ohjelmoinut jonkun litramäärän per hehtaari siihen ruiskun ohjaimeen.

täältä asti vaikea sanoa kumpi ohjain on kyseessä...

Juu amaspray+ ohjain käytössä, nopeutta en toistaiseks saa ulos kun ei ole koneessa työkonepistoketta ja tuosta puuttuu se kardaanille asennettava nopeusanturi, eli ainoa tapa ruiskuttamiseen on  ajamalla manuaalitilassa. Ihmetyttää vaan ettei tuo ohjain halua pitää painetta siinä säädetyllä arvolla, pelkästään osalohkojen sulkeminenkin saa sen paineen sekaisin. No ehkä sen sitten kuuluu noin toimia.
Lue se ohjekirja niin huomaat että saat asetettua sen vaikka 7km/h ajonopeuteen valikosta. olikos se kaheksaskohta avaimen kuvalta... ;)

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Eikö tuon edut mene vähän hukkaan ilman nopeustietoa? Onko ajo-opastinta käytössä? Ainakin Trimblestä saa lisäjohdolla helposti ulos nopeustietoa. Käytän silti itse vanhan Müllerin ohjaimen kanssa ihan kardaanilta lukevat niin ei nopeustieto katoa esim. metsän katveessa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Emmääkään osaa käyttää tota ruiskua kuin automatiikalla. 200l/ha, ajonopeus 7,5-8,0km/h ja ruisku hoitaa jakelun kuin ihmisen mieli. Paineita tulee tietysti seurattua kaasun vasteen muuttuessa. Manuaalitilaa käytän vain pesun yhteydessä, kun ajan hetken aikaa vesiä ulos suuttimien kautta, koneen ollessa paikallaan. Saman olen huomannut, että paineet ovat aika levottomat, kun kaasuun koskee. Paneelilta olen välillä muuttanut paineen asetusta, jos on kovasti poskellaan. Pitäisikö tuon pelata fiksummin manuaalitilassa ??? Ja käyttöohjekirjaa en lue. 8)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Eikö tuon edut mene vähän hukkaan ilman nopeustietoa? Onko ajo-opastinta käytössä? Ainakin Trimblestä saa lisäjohdolla helposti ulos nopeustietoa. Käytän silti itse vanhan Müllerin ohjaimen kanssa ihan kardaanilta lukevat niin ei nopeustieto katoa esim. metsän katveessa.

Mulla ruiskun akselilla ja vanteessa magneetit, ihan ok. mutta ruisku reagoi hitaasti. Apulannanlevittimeen otan pulssin ajo-opastimelta ja reagoi todella nopeasti, päisteessä voi ryömiä vesivaon yli ja korottaa tai hidastaa vauhtia surutta. Pulsseja ajo-opastimelta 6048 per 100m, pitäs olla magneetteja aika tiuhassa että yhtä monta osumaa:D  Aikoinaan oli nostolaiteruisku ja siinä nopeustieto muutalta takarengaan magneetilta, ei hyvä.

Ja kyllä, edut menee hukkaan ellei oikeaa nopeustietoa.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Eikö tuon edut mene vähän hukkaan ilman nopeustietoa? Onko ajo-opastinta käytössä? Ainakin Trimblestä saa lisäjohdolla helposti ulos nopeustietoa. Käytän silti itse vanhan Müllerin ohjaimen kanssa ihan kardaanilta lukevat niin ei nopeustieto katoa esim. metsän katveessa.

Mulla ruiskun akselilla ja vanteessa magneetit, ihan ok. mutta ruisku reagoi hitaasti. Apulannanlevittimeen otan pulssin ajo-opastimelta ja reagoi todella nopeasti, päisteessä voi ryömiä vesivaon yli ja korottaa tai hidastaa vauhtia surutta. Pulsseja ajo-opastimelta 6048 per 100m, pitäs olla magneetteja aika tiuhassa että yhtä monta osumaa:D  Aikoinaan oli nostolaiteruisku ja siinä nopeustieto muutalta takarengaan magneetilta, ei hyvä.

Ja kyllä, edut menee hukkaan ellei oikeaa nopeustietoa.
Tutki sitä Valmetin kardaania. Etuakselin jälkeen on melko ohuesta pellistä tehty suojaus, siihen on helppo porata reikä, johon anturin saa kiinni. Sitten vaan magneetti sinne akselille vai oliko se peräti ristikossa. Mulla on ollut viisi vuotta toi systeemi käytössä ja niin hyvin on pelannut, että en enää muista tarkasti kuinka tuli asennettua. Sataneljäkolmoseen otin työkonepistokkeen liitännän varmuuden vuoksi, jos joutuu joskus käyttämään varakoneena. Toivottavasti ei tarvetta.

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Juu siis ongelmanahan on ettei mulla ole sitä koko anturia. Käytetty ruisku ja edellinen omistaja ei tunnu sitä mistään löytävän (on ite käyttänyt tuota työkonepistoketta) Ja amatsoonin kaapeli hankkijan tiskillä on mun mielestä ihan luvattoman kallis. Tuosta ajo-opastimelta nopeuden ottamisesta on monen erimieltä, väittäävät et tulee viiveellä ja epätarkasti yms. Näyttää nyt pahasti et ainankin nää ekat ruiskutukset joutuu menemään tuolla ajosimulaattori asetuksella.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Hommaa se anturi, et vielä tajua kuinka hienoa ruiskutus on, kun automatiikka hoitaa homman.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Hommaa se anturi, et vielä tajua kuinka hienoa ruiskutus on, kun automatiikka hoitaa homman.

Tykkää :)

Ja siihen anturiin sekä johtoon, hankittava ne on jokatapauksessa. Mä hommasin tuon Trimblen ja amatronin välisen kaapelin jostain, muistaakseni trimblen maahantuojalta ja törkeän hintainen oli sekin. Helppo ottaa hintaa, kun harva näitä itse tinailee myyntiin... :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Eikö tuon edut mene vähän hukkaan ilman nopeustietoa? Onko ajo-opastinta käytössä? Ainakin Trimblestä saa lisäjohdolla helposti ulos nopeustietoa. Käytän silti itse vanhan Müllerin ohjaimen kanssa ihan kardaanilta lukevat niin ei nopeustieto katoa esim. metsän katveessa.

Joo eihän se tokkonen osaa säätää ruiskutuspainetta ilman ajonopeusanturia.   Vaikka se hiukan maksaisi kiinnitys-sarjoineen, niin
silti vaivan väärti.

Asentamisen jälkeen se täytyy vielä kompensoida, riippumatta siitä meneekö anturi pyörän-napaan vai nelikon kardaanin juureen.

Ainakin parikymmentä vuotta vanhassa Amazonen hinattavassa täytyi ajaa tietyn matkaa kalibroidessa sitä ruiskun tokkosta.
Tuskahiki on köyhän sauna...

aretus84

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 278
Vs: Amazone UF901 paineensäätö
Tuon anturin pystyis periaatteessa tekemään itse kun jostain löytäisi vaan tuon amasprayn pistokkeen ja tietäis kytkentäjärjestyksen. Oliskos kellään näistä tietoa? Anturihan taitaa olla ihan tavallinen HALL anturi?