Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tume pneuma 1350  (Luettu 5356 kertaa)

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Tume pneuma 1350
Täältä harvemmin saa kysymykseen asiallista vastausta, mutta yritänpä kumminkin. Mikä tekee tästä kelvottoman laitteen?

http://www.nettikone.com/tume/p1350-pneumaattinen-lannoitin/1511293

Teoriassa fiksu vekotin. Olen lukenut Vakolan lannoitteenlevittimien vertailun noilta ajoilta, ja siinä tuo oli arvosteltu levitystasaisuudeltaan jopa yhden lautasen keskipakolevittimiä huonommaksi. Yhteenvedossa todettiin, että ruotsalaisessa kokeessa lopputulos oli parempi ja käyttöohjeeseen on lisätty säätöohjeet joiden avulla tarkkuutta voi parantaa. Satunnaisesti olisi käyttöä pintalevittimelle, yhden lautasen viskaa en huoli ja kahden lautasen vehkeet on on vielä tuplasti kalliimpia kuin tuo rakkine. Työleveys sopisi yhteen pienviljelijän ruiskun kanssa.  Urakoitsijaa ei löydy lähitienoilta. Kävin katsomassa tuota yksilöä kun sijaitsee tuossa ihan lähellä. Kunnoltaan se näyttää sellaiselta, että kerran on kokeiltu ja sen jälkeen hyljätty varaston perälle.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Tume pneuma 1350
Haaveillut joskus tiven 4018. Sillä vois kylvää kaikki viljat heinäsiemenet ja apulannat tarvittaessa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tume pneuma 1350
Ihan hyvä laite tuo on. Mutta nykytyyliin liian kapea eikä julmetun lujaa pysty ajamaan, joten se vissiin tekee siitä kelvottoman  ::)  En kyllä ymmärrä miten testissä on tuolla saatu huonompi levitystasaisuus kuin yksilautaisella levittäjällä. Ehkä sitten jos lannoitesuuttimet ovat olleet alaspäin ja työkorkeus liian matala, jolloin jälki on ollut raidallista. Kyllä tuo minun mielestäni tekee ihan tarpeeksi tasaista jälkeä kun suuttimet ovat ylöspäin ja työkorkeus oikea. Kunhan kuski vielä osaa ajaa jämptisti oikealla etäisyydellä edellisistä jäljistä. Piensiemeniä tuolla ei pysty kylvämään kunnolla ellei välityksiä muuta itse.

Köntys

  • Vieras
Vs: Tume pneuma 1350

Ihmettelen kans tuota Vakolan testitulosta  :o

Rockmaple

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 413
Vs: Tume pneuma 1350
Googlettamalla lötyy kuva esitteestä, ja siitä voi tavata että normaalisti suuttimen kuuluu olla alaspäin heittävä mutta korkeassa kasvustossa voidaan kääntää ylöspäin. Sellainen seikka pisti silmään, että suuttimelle tuleva letku on aika jyrkällä mutkalla, joten lannoite todennäköisesti tulee ulkokurvin puolta eikä osu keskelle hajotintinläppää. Vakolan mukaan vaihtelu levitystasaisuudessa oli (ilmeisesti tehtaan säädöillä?) parhaimmillaankin yli 20 %. Mahtaako tuollaisella erolla olla käytännön merkitystä jos oletetaan, että kaikki suuttimet syöttävät yhtä paljon ja se epätasaisuus syntyy yhden suuttimen työleveydellä eli 60 cm:n kaistan sisässä?

Vilkaisin uudelleen Vakolan vertailua, ja niinhän se taisi olla että parempi (sininen ulkomailla tehty) yhden lautasen viska pystyi parempaan levitystasaisuuteen, mutta kaikki eivät. Joka tapauksessa sanallinen arvio Tumen kohdalla oli "huono".

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19933
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Tume pneuma 1350
Pneuman tasaisuus ei juurikaan muutu tuulessa eikä sivurinteessä, eikä epätasaisessa maastossa. Tumen kohdalla on vielä erillinen liikkeen mukaan menevä voimansiirto syötölle ! Levityslevyt tietenkin kannattaa taivuttaa  oikeaan paikkaan. Putket tiiviit. Telasyöttö kuitenkin mittaa lannoitteen tarkasti, ei ole noin tasaista vihreää lautaskoneen jäljiltä näkynyt. Lisäksi ojanreunat voi tehdä erittäin tarkasti kiinnittämällä pyykkipojalla pellinpala siihen toisen pään läppään, tulee veitsenterävä raja

Ylön ja Elhon pneuman puomiakaan ei saa törmättyä tolppaan, koska kääntyy taakse puolivälistä ja samalla ylöspäin.

-SS-

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Tume pneuma 1350

Muistelenpa että kerran olen kääntänyt rauchin suuttimen hajoituslevyt osoittamaan ylöspäin.. pitkässä ruiskasvustossa.

Alaspäin ollessa ei tule raitoja normilevityksissä..sillä aika korkeellahan tuon tuos jonten noukalla on..

Aikoinaan kun elhon pneumalla levitin suuttimet alaspäin niin tuli seepraraidat, sit kun käänsi ylöspäin niin oli ok....

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19933
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Tume pneuma 1350

Muistelenpa että kerran olen kääntänyt rauchin suuttimen hajoituslevyt osoittamaan ylöspäin.. pitkässä ruiskasvustossa.

Alaspäin ollessa ei tule raitoja normilevityksissä..sillä aika korkeellahan tuon tuos jonten noukalla on..

Aikoinaan kun elhon pneumalla levitin suuttimet alaspäin niin tuli seepraraidat, sit kun käänsi ylöspäin niin oli ok....

Ylöspäin ruiskuttavana onkin tosi tasainen tulos, mutta tuuli tarttuu ja pellon reuna pitää tehdä tosi varovasti.

-SS-

ruisleipä

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 135
Vs: Tume pneuma 1350
käytössä on. Hyviä puolia: halpa ostaa, hyvä levitystasaisuus, ruiskun kanssa samoihin uriin, tarkka lannoitteen määrä.
Huonoa. Hydraulinen puomisto jota pitää aina vähän käsin avittaa, letkut pitää aina tarkastella ettei ole irti, hissukseen ajettava.

yhteenvetona. Minulle sopiva peli aikoinaan maksoin 1 000 € sisälsi veron joten siihen hintaan hinta/laatu kohtasi

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Tume pneuma 1350
Minulla ollut tuollainen reilut viisi vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen. Tarkka kuin mikä. Kerran kylvin syysvehnät tällä ja siinä tuli kyllä testattua levitystasaisuus. Pienemmillä ja kumpareisilla pelloilla tarkkuus korostuu tavalliseen lautaslevittäjään nähden.
Vaatii vähän enemmän huolellisuutta, kuin lautaslevitin, pesu tärkeää ja ajaa ei voi liian lujaa.

Pohjasta kun katselet puhaltimen kanavat ja puomiston letkut että ovat ehjät. Viime vuonna minun täytyi vaihtaa puhaltajan akseli laakereineen uuteen kun laakeri alkoi pyöriä kooleitaan, eikä pistepuikolla ja liimalla tehty korjausyritys onnistunut. Vian tunnistaa voimakkaasta ujelluksesta. Ja huom varaosa huolto pelasi! Tumelta löytyi uusi akseli, pisteet sinne! Eikä ollut odes pahan hintainen.

Köntys

  • Vieras
Vs: Tume pneuma 1350

Paljonkos tollaseen mahtuu tavaraa?

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Tume pneuma 1350

Paljonkos tollaseen mahtuu tavaraa?

vähän reilu säkillinen (650kg)

Pesä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 98
Vs: Tume pneuma 1350
Onnistuukos tällä piensiemenen kylvö?

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tume pneuma 1350
Jotta syötön saisi tarpeeksi pienelle pitäisi sulkuluukku melkein sulkea ja syöttötela kiertää melkein sisälle. Holvaamattomien piensiemenien kylvö voisi onnistua. Mutta holvaavien, esim. nurmiseosten, kylväminen ei onnistu kiertokokeen perusteella ellei itse rakenna välitystä paljon hitaammaksi. Vakiovälityksillä siemenet valuvat miten sattuvat eli välillä ei lainkaan ja jos avaa niin paljon että varmasti valuvat menee siemeniä ihan liikaa.

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: Tume pneuma 1350
Aikanaan oli tuollainen, kun ollaan melkein tehtaan piipun juurella. Ylöön verrattuna huippu kone. Vaatii tarkan,huolellisen  ja rauhallisen kuskin, kuten isäni. Minulle sitten sopii lautaslevitin ilman hienouksia paremmin saa ajaa kovaa ja ei haittaa jos on vähän kostea ilma kun levittää taikka unohtuu pihalle. En levittäisi Tumella kun yaran lannoitteita ja välillä saltussakin on liikaa pölyä mukana. Ongelmia oli hihnojen kestävyydessä ja puomeja korjattiin paljon. Toki kone ei ollut tuotanto versio. Mutta esim. jurttipellot lannoitettiin tuolla kun ei ollut yhdistelmäkonetta silloin ja silmämääräisesti tasaiset kasvustot paitsi jos tuli ajolinja virheitä. Taikka putkia tukossa/irti