Itse kuulun siihen porukkaan jonka rypsimaa näyttää jäävän kovin harvaksi.Kylvö tuli tehtyä kovin myöhään, eli 21.5 ja silloin oli kevätkosteus kokonaan hävinnyt. nyt on tullut sateita, mutta ne eivät tunnu auttavan. Moni puhuu liian syvästä kylvöstä, mutta epäilykseni on päinvastainen. Aikanaan meillä muokattiin viljamaat aina niin että muokattua oli 5-6cm ja rypsi hiukan matalampaan n4cm. Kylvettiin laahavantaalla pyhmeän ja kovan rajaan. ei koskaan ollu vaikeuksia rypsin nousta tosta syvyydestä. Nyt koetettiin muokata mahd matalaan 2-3cm ja kylvettiin lautasvantaalla, joka ei vie siementä kovan ja pehmeän rajaan, vaan aivan pintamultaan osin kokkareiden rakoon. Kun kapillaarinen veden nousu keväällä katkesi näyttäisi sadevesi humahtavan äkkiä tuosta pinnasta läpi, ja sateen jälkeen siinä on lähes heti pari senttiä kuivaa.Oma epäilys huonolle orastuvuudelle siis on tärkeysjärjestyksessä:
1. Liian myöhäinen kylvö (kevätkosteus menetettiin)
2. Liian matala kylvö (muotioikku)
3.Kiekkovannas joka kylvää aina hiukan epämääräiseen syvyyteen, eikä muokkausrajaan
4. Maalaji ei riittävän multainen
Miten myöhään tuota voi kytätä,vai onko jokin uusintakylvövelvoite
Kylänmies lopetti odottamisen, vetää ohran päälle huomisen sateen jälkeen. Ihan samat ongelmat ku sulla. Olisit kylväny viljaa ni ei tarvis kärvistellä ja kytätä.
Tohon kylvösyvyysoikkuun, miksi siemen pitäs tunkea yli kolmeen senttiin? Turha sitä on perunan lailla kasvattaa, mun mielestä, siis tää on mun mielipide, sen siemenen kasvuvoimasta menee turhanpäiten hukkaan osa kun se koittaa juurtumisen jälkeen tunkea 5senttiä savea pois että pääsee pinnalle. Joo ja se kosteus, jos ei sitä peltoa pöyhi liiaksi niin varmasti siellä matalassakin on pohjakosteutta sen verran että siemen itää. Toinen juttu, joka on taas vaan mun mielipiteeni, on se että matalaan kylvettäessä pienikin sade kastelee helpommin sen matalassa olevan siemenen ennemmin ku siellä syvällä jurovan.
Suurimpana riskinä matalaan kylvössä näkisin kuorettumisen ja sen rikkomisen, lähtee näkäräiset että heilahtaa kun jyystää pintaa rikki.
Edit,
Tarkennan sen verran että kirjoitin viljojen kylvösyvyydestä, en savikan tai muun ongelmia aiheuttavan kasvin kuten härkäpavun kylvöstä.