Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe onks tullu vettä?  (Luettu 472902 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: onks tullu vettä?

On hyvä, että testasit tuota Mitjaa. Olen pitänyt kiinnostavana lajikkeena, mutta korrenvahvuus on epäillyttänyt. Olen yllättynyt näistä koetuloksista, että Mitja on noin heikko, kun taas Elmeri on noin huippu. Tota Elmeriä on ollut täälläkin kollegoilla, mutta aika neutraalit on ollu kommentit. Ei mitään huonoa, muttei erityisemmin kiitoksiakaan...

Siis täällä kehuivat isommat tilat Mitjaa. Mutta näyttäisi sitten olevan ph-vaatimus pitkälti 7:ää , ja vapaata kalkkia paljon. Elmeri on vaatimaton, ei varmaankaan viljavissa maissa järkevä. Kaarlea ehdottaisin kokeiluun. Siitä ovat saaneet mahtavasti tänäkin vuonna.

Mutta surkean myöhäisiä ovat noi kaikki, vaikea saada hybridirukiille auki.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: onks tullu vettä?

On hyvä, että testasit tuota Mitjaa. Olen pitänyt kiinnostavana lajikkeena, mutta korrenvahvuus on epäillyttänyt. Olen yllättynyt näistä koetuloksista, että Mitja on noin heikko, kun taas Elmeri on noin huippu. Tota Elmeriä on ollut täälläkin kollegoilla, mutta aika neutraalit on ollu kommentit. Ei mitään huonoa, muttei erityisemmin kiitoksiakaan...

Siis täällä kehuivat isommat tilat Mitjaa. Mutta näyttäisi sitten olevan ph-vaatimus pitkälti 7:ää , ja vapaata kalkkia paljon. Elmeri on vaatimaton, ei varmaankaan viljavissa maissa järkevä. Kaarlea ehdottaisin kokeiluun. Siitä ovat saaneet mahtavasti tänäkin vuonna.

Mutta surkean myöhäisiä ovat noi kaikki, vaikea saada hybridirukiille auki.

-SS-

Mikset sää laita rukiin pohjaks jotain typpilatausnurmea?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: onks tullu vettä?

On hyvä, että testasit tuota Mitjaa. Olen pitänyt kiinnostavana lajikkeena, mutta korrenvahvuus on epäillyttänyt. Olen yllättynyt näistä koetuloksista, että Mitja on noin heikko, kun taas Elmeri on noin huippu. Tota Elmeriä on ollut täälläkin kollegoilla, mutta aika neutraalit on ollu kommentit. Ei mitään huonoa, muttei erityisemmin kiitoksiakaan...

Siis täällä kehuivat isommat tilat Mitjaa. Mutta näyttäisi sitten olevan ph-vaatimus pitkälti 7:ää , ja vapaata kalkkia paljon. Elmeri on vaatimaton, ei varmaankaan viljavissa maissa järkevä. Kaarlea ehdottaisin kokeiluun. Siitä ovat saaneet mahtavasti tänäkin vuonna.

Mutta surkean myöhäisiä ovat noi kaikki, vaikea saada hybridirukiille auki.

-SS-

Mikset sää laita rukiin pohjaks jotain typpilatausnurmea?

Mihin minä sen typpilatausnurmen myyn.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: onks tullu vettä?

On hyvä, että testasit tuota Mitjaa. Olen pitänyt kiinnostavana lajikkeena, mutta korrenvahvuus on epäillyttänyt. Olen yllättynyt näistä koetuloksista, että Mitja on noin heikko, kun taas Elmeri on noin huippu. Tota Elmeriä on ollut täälläkin kollegoilla, mutta aika neutraalit on ollu kommentit. Ei mitään huonoa, muttei erityisemmin kiitoksiakaan...

Siis täällä kehuivat isommat tilat Mitjaa. Mutta näyttäisi sitten olevan ph-vaatimus pitkälti 7:ää , ja vapaata kalkkia paljon. Elmeri on vaatimaton, ei varmaankaan viljavissa maissa järkevä. Kaarlea ehdottaisin kokeiluun. Siitä ovat saaneet mahtavasti tänäkin vuonna.

Mutta surkean myöhäisiä ovat noi kaikki, vaikea saada hybridirukiille auki.

-SS-

Mikset sää laita rukiin pohjaks jotain typpilatausnurmea?

Mihin minä sen typpilatausnurmen myyn.

-SS-

Saa siitä tuet, maanparannusvaikutuksen, tautikatkon, kuohkeutuksen ja typpeä.

Vähän kun pankkiin laittas rahaa.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: onks tullu vettä?

...tuota Mitjaa. Olen pitänyt kiinnostavana lajikkeena, mutta korrenvahvuus on epäillyttänyt. Olen yllättynyt näistä koetuloksista,

Juu vielä 2014 asti oli lajikekokeissa "hapan maa" MItja on happaman maan kokeissa ollut noin 40% vähemmän satoisa kuin Toria, Trym tai Elmeri. Se siis on heikoin happamuudenkestoltaan Tipplen jälkeen.

Silti tuossa testialassa pH oli yli 7. Mutta kuivuudenkesto menee aika paljon happamuudensiedon kanssa yksiin, itse asiassa.

MOT.

-SS-

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: onks tullu vettä?
Mihin minä sen typpilatausnurmen myyn.
-SS-

Saa siitä tuet, maanparannusvaikutuksen, tautikatkon, kuohkeutuksen ja typpeä.

Vähän kun pankkiin laittas rahaa.

Rukiista saa tuet, maanparannusvaikutuksen, tautikatkon, kuohkeutuksen ja myyntirahaa sekä tuotantopalkkion.

Pääsee laittamaan pankkiin rahaa, eikä vain kuin.

-SS-

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: onks tullu vettä?
Mihin minä sen typpilatausnurmen myyn.
-SS-

Saa siitä tuet, maanparannusvaikutuksen, tautikatkon, kuohkeutuksen ja typpeä.

Vähän kun pankkiin laittas rahaa.

Rukiista saa tuet, maanparannusvaikutuksen, tautikatkon, kuohkeutuksen ja myyntirahaa sekä tuotantopalkkion.

Pääsee laittamaan pankkiin rahaa, eikä vain kuin.

-SS-

Mutta saatko sille hypriirille kylvöikkunan?

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: onks tullu vettä?

...tuota Mitjaa. Olen pitänyt kiinnostavana lajikkeena, mutta korrenvahvuus on epäillyttänyt. Olen yllättynyt näistä koetuloksista,

Juu vielä 2014 asti oli lajikekokeissa "hapan maa" MItja on happaman maan kokeissa ollut noin 40% vähemmän satoisa kuin Toria, Trym tai Elmeri. Se siis on heikoin happamuudenkestoltaan Tipplen jälkeen.

Silti tuossa testialassa pH oli yli 7. Mutta kuivuudenkesto menee aika paljon happamuudensiedon kanssa yksiin, itse asiassa.

MOT.

-SS-
Joo, happamuuden kesto on jätetty listoilta pois. Taitaa pikku hiljaa kuivua kasaan koko koetoiminta. Toi Mitjan happamuudenkesto ei sinänsä ole huolestuttavalla tasolla jos on tottunut pelaamaan mallasohrien kanssa. Trekker, Propino jne. menee aika lailla samoilla linjoilla. Kalkkitilanne täytyisi olla kunnossa.

montöör

  • Vieras
Vs: onks tullu vettä?
Pienen säähäiriön jälkeen taas palattiin normaaliin
sadepäivään. Ennuste sentään näyttää aurinkoo
ens viikolle.

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Vs: onks tullu vettä?
Mitjaa oli täälläkin.
Ei tuo näyttänyt kärsineeltä, pystyssä pysyi 0,3 dl/ha annoksella Trimaxxia lippulehdelle. Ja sai kyllä muutaman hurjan raekuuron niskaansa. Mutta sato jäi 4,5 tonniin ja hl 63.
Oli kyllä mukava puida, 15% kosteus tuossa Rauli-myrskyllä puitaessa, eikä vihreitä jyviä. Trimaxxin esitteessä mainostettiin kyllä tasaista valmistumista...

pH pellolla on >6,8. Viettää siltapaa, ettei vesi seiso. Mettä ei varjosta. Kuivalantaa sai syksyllä ja keväällä sekä salttua lisäksi. Silti sato jäi SS:ää lainatakseni esitteeseen.
Ja tästä piti jättää uusi siemen tuleville vuosille...
Ny saa raapia taas päätä, mitä Mitjalle tekisi.

markopolo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: onks tullu vettä?

[/quote]
Joo, happamuuden kesto on jätetty listoilta pois. Taitaa pikku hiljaa kuivua kasaan koko koetoiminta. Toi Mitjan happamuudenkesto ei sinänsä ole huolestuttavalla tasolla jos on tottunut pelaamaan mallasohrien kanssa. Trekker, Propino jne. menee aika lailla samoilla linjoilla. Kalkkitilanne täytyisi olla kunnossa.
[/quote]

Eikös liejusavi noissa vertailutaulukoissa ole se hapan maaa edelleen?
https://www.boreal.fi/lajike/ohra/trekker/vertailu/

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: onks tullu vettä?
Alkaa ennustealue napsua tännekinpäin. Eilisillasta tullu 43 milliä, ja vielä tihuttelee hiljalleen lisää. Ei tarvi jatkaa puinteja iltapäivällä, eikä varmaan huomennakaan...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: onks tullu vettä?
Seuraavat 10 päivää ennusteen mukaan sateetonta, mutta suht viileää. Rehua pakettiin ja puintia pitäis jatkaa.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1562
Vs: onks tullu vettä?

Farmit (eli foreca) sääennusteissa 10-15vrk ei tänä kesänä/syksynä ole sadetta juurikaan näytetty välille 5-15 vrk.. eli eivät kai enää laita sade-ennustetta noin pitkälle.. nytkin 7.9-18.9 ei tulis tipan tippa..

Ilmatieteen laitos taas laittaa varmuuden vuoksi joka päivälle pienen sadepalkin ,,,

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: onks tullu vettä?
Voi että kun nuo sateet olis sattunut sinne Saloon ja loimaalle olis ne halkiot täyttyneet.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090422260986_uu.shtml

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !