Joitain vuosia sitten sähköinen voimansiirto esiteltiin istutettuna Caseen ja riisselimoottoriin. Vissiin sama kampe on nyt laitettu polttokennosydeemin perään. Tulevaisuutta....
Sähkömoottoritraktorissa on portaaton voimansiirto
koska sähkömoottorin kierroksia pystyy säätämään
portaattomasti.
Esimerkiksi Tesla Roadster sähköautossa on
vain kaksi nopeusaluetta.
Teslan sähkömoottorin vääntömomentti on vakio 0-6000 rpm välillä ja
sähkömoottorin kierroslukualue on 0-14000.
Tesla Roadster on 100% sähköauto.
Hondan FCX Clarity (Fuel Cell) on myös sähköauto
mutta sähkövirran akuille ja moottoreille (3) tuottaa
polttokenno.
BMW 7-sarjan vetyautossa on polttomoottori, joka
käy vedyn lisäksi bensiinillä.
Eli kyllä Valtran kymmen vuotta kehitelty portaaton
voimansiirto on jo vanhanaikainen ennen kuin ehtii
edes tuotantoon.
Vedyn valmistukseen ja ennen kaikkea jakeluun
liittyy vielä paljon ongelmia.
Biokaasujen tuotantoa maatilaolosuhteissa aletaan
tutkia parhaillaan Maaningalla.
Polttokennoon kun soveltuu pierukaasukin.