Siis oikeesti syy tämänkin kertaiseen muutokseen on postinjakajien vähentäminen. Tämän viikon perjantai on viimeinen työpäivä suunnilleen 700:lle päiväpostiljoonille. N. 400 työnsä lopettavista irtisanoitui vapaaehtoisesti saadakseen ylimääräiset rahakorvaukset, toista sataa pääsi eläkeputkeen ja loput suoraan irtisanottiin. Näiden lisäksi moni Pate osa-aikaistettiin..... Valtakunnan mittakaavassa kutakuinkin joka kymmenes jakaja menetti työnsä tällä kertaa.
"Asiakastarpeen muuttuminen...." Jännä ristiriita varsinkin kaupunki seutujen suhteen on että pitkiin aikoihin hiukankin paksumat/ isommat lähetykset ovat ohjattu suoraan myymälän hyllyyn, perille asiakkalle on viety saapumisilmoitus: "hae ite kirjapakettis..." Kärry ja polkupyörä jakeluissa tuon kyllä jotenkin on ymmärrettävissä oleva käytäntö, kaikkea ei yksinkertaisesti ole mahdollista rahdata mukana alati laajenevilla jakelupiireillä. Mutta nyt kumminkin samaisille jakajille laitetaan paketit kyytiin.... Saapa nähdä mitenkä Saksalaisesta nettikaupasta tilattu vinkkulaatikko kulkee polkupyörän tarakalla ....
Ja mitä voi sanoa ItellaPostin talouspuolesta. No ainakin 2015 tilinpäätöksessä "postipalvelut" liiketulos oli hyvä; nettovoitto 57,3 miljoonaa, voittoprosentti 7,7. 2014 vuoden luvut 66,1m€ / 8,6% nettovoittoa.. Se että konserni päätyi molempina vuosina rahoituskulujen ja verojen jälkeen tappiolle EI ole tämän postitoiminnan syy vaikka niin annetaan ymmärtää... Varasto- ja rahtibisnes on tehnyt tappiota jo yhdeksän vuotta putkeen, Itella ajan alusta alkaen.
Yleisesti ottaen kaikki "uudet liiketoimet" on mennyt perseelleen jo tuolta 2006 vuodesta alkaen ja kaikki hukkaan mennyt raha on kerätty postimaksuina kuluttajilta... Itella ajan ei postaalista investoinneista voi lukea lisää täältä; http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205055-itellan-ilmeenmuutos-maksoi-miljardin-kuinka-postisi-kulkee
Ihmetellä pitää että Itella vuosien aikana, 2007-14, perinteinen postitoiminta teki "Viestinvälitys" nimikkeen alla nettovoittoa yhteensä 535 miljoonaa euroa 5,5 keskiprosentilla. Konsernilla ei samoilta vuosilta irronnut osinkoja valtio-omistajalle kuin vaivaiset 21,2 miljoonaa ( 2008:10,0 2010:4,4 2012:6,8 ) Hmmmmm.... Jonnekin joutu puoli miljardia postimaksuilla kerättyä rahaa....
Olet asianosainen, selvästi. Kiinnitti huomiota tuo voitonjaon vaatimus valtionyhtiölle, että omistajalleko piti koko voitto laittaa. Rupeaisi hymyilyttämään ja pilkallisesti hekotuttamaan, mutta tuo on niin demagogien ohjailemaa tuo
osingot maksettava työläisille-viesti, että lähinnä surettaa. Sepäs se onkin, ja on ne rahtipalvelut ja varastot, tosiaan, teidän kollegoja siellä on, olisivatkohan AKT:läisiä ne kuormuribusineksen työväenedunvalvojat ?
Kerronpa vielä tässä tämän pienen anekdootin: Olimme yhtenä päivänä hallin oven edessä luiskalla taukoa pitämässä, siihen työnnälsi Itellan pakettiauto väärältä puolelta ohjattuna. Reippaan oloinen nuorimies nousi autosta, tunkea rysäytti postia meidän ja kollegan laatikkoon, sitten katsoi loppunippua, ja katseli ja kuulosteli. Oli laittamassa osoitteettomaan postilaatikkoon, "ei postikäytössä" - tarra oli siinä. Kollega huomautti, että siinä ei ole laatikossa omistajaa, että mihin olit viemässä, voidaanko auttaa. Me kysyimme, kenelle posti tulisi, ja näytti osoitelappua, näytimme, että tuolla hallin päässä, siellä on postilaatikko....
Kaveri tuhahti ja kirosi, "
en stana varmaan ala tuonne viemään, mä ttu jätän sen tähän" ja runttasi siihen tyhjään laatikkoon niin että saranatapit lentelivät orthexista. Hyppäsi autoon, teki u-käännöksen vasemmalle kaartaen, ja kun oli taas meidän kohdalla, löi koukistetun käden kyynärtaipeen toisen käden kyynärpäähän, keskisormi siinä ikkunasta heilahtaen. Kyllä siinä hiukan vanhan suu jäi auki ihmetyksestä.
Tuolla tyylillä saakin hävitä, jokainen Postin työpaikka Lohjalta. Kun Federal Expressin kuski on tuomassa tavaraa, hän soittaa, esittelee itsensä, tiedustelee, minne voi tuoda, ja jos en ole paikalla, ilmoittaa, kenelle jättää ja mitä tavaraa tulee. Jos tapaan henkilökohtaisesti kyseisen firman kuljettajia, aina ovat asiallisia, ripeitä ja yhteistyöhaluisia.
Niin, olihan yksi toinenkin kerta Itellan kuljetus kyseessä. Odotin pakettia saapuvaksi määräpäivään, ja olin varannut vastaanottajan naapurifirmasta valtakirjalle. Iso printattu kyltti oli ovessa, kalvotettuna peräti, jos emme ole paikalla,
olkaa hyvät ja jättäkää paketti 15 metrin päähän vastaanottoon. No, tavara ei ilmestynyt, soitin siinä kolmen jälkeen tukkurille, missä paketti on, tukkuri katsoi systeemistä, ei tavoitettu, ja antoi rahtiliikkeen numeron., Soitin rahtiliikkeeseen, joka yhdisti kuljettajalle, jolta tuli omituinen vastaus,
ttu et ollu paikalla en voinu jättää.. Kysyin sitten, kävitkö ovella, joo-o, ei ollu autoo siinä
. Sanoin, että jos olisit ollut oikeasti paikalla, olisit nähnyt, että siinä oli kissankokoisin kirjaimin se jättöpaikka. Sitten alkoi se solvaaminen.
No lähetin sitten kyseiselle Euroopan suurimmalle kemikaalitukkurille viestin kuvalla, että tämmöinen kyltti oli valitsemallanne kuljetusyrityksellä vastassa, eikä siltikään jättänyt pakettia ja v-ittuili vaan.
Siitä lähtien on kyseisen tukkurin paketit tuonut saksalaisen rautatieyhtiön tytär. Ja aina ovat osanneet jättää ohjeen mukaiseen paikkaan.
-SS-