Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Se on nurinkurista  (Luettu 7003 kertaa)

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Se on nurinkurista
  Valvattihan syväjuurisena parantaa maata..
Yritän sitten ymmärtää sitäkin..mutta aina ei vain jaksaisi.. Rounduppi olisi kyllä joskus poikaa.. :-[

Kyllä se VL-nurmen ahkeralla niitolla häviää..

Viljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Valvatin ja ohdakkeen valtaamasta pellosta ei pitäs ottaa mitään siemeniä, eivät lähe kaikki lajittelijassakaan jyvien joukosta 100 %, nähty on.

navettapiika

• Vieras
Valvatin ja ohdakkeen valtaamasta pellosta ei pitäs ottaa mitään siemeniä, eivät lähe kaikki lajittelijassakaan jyvien joukosta 100 %, nähty on.
Mistäs perskelestä minä tiedän, onko pelto ollut valvatin valtaama, kun ostan siemenet säkissä?? ???

RainMan

• Vieras
Mistäs perskelestä minä tiedän, onko pelto ollut valvatin valtaama, kun ostan siemenet säkissä?? ???

Eikö tämä roskansiemen ole enempi luomutuotannon ongelmia ? 

navettapiika

• Vieras

Eikö tämä roskansiemen ole enempi luomutuotannon ongelmia ?
Niinhän se on..ja meidänkin sen takia... ::)

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  Kyllä valvatti leviää enimmäkseen juuriston kautta

navettapiika

• Vieras
Se on sitten kiinalaista perua...prkeleen vinosilmät. >:(

carhu

• Vieras
Missä niitä Ala-pertin mainitsemia hoitamattomia "luomu" peltoja on? Täälläpäin ei ainakaan läpäse  tarkastuksia.

Mitä ,etkös Perttiä tunne,hänellä on aina tuo pilke silmä kulmassa. :D

Pertin pitäisi käyttää suojalaseja klapihommissa

Perttihän käyttää,vaan siitäkin huolimatta on aina pilke silmäkulmassa siis "pilke".  :D

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
nojoo. monenlaista pilkettä, josko metallin lastua ja sirran kipinääkin on silmässä ollut ja niitä sieltä poistettu.

van siitä luomusta. olen sen ennenkin sanonut ja sanon edelleenkin, jotta oikeat luomun ammattilaiset arvostan hyvinkin korkealle. nuo viljelijät, jotka maan kasvukuntoa ja satotasoa vaalien korjaavat karjalleen satoa ja itselleen toimeentuloa, tekevät sen ehkä jotenkin rakkaudesta lajiin ja  asiaansa uskoen. se satotason ja maan kasvukunnon ylläpitämien kasvilajivalinnoilla ja tiettyjä lainalaisuuksia noudattaen, nin se on taidetta.

ja sitten on niitä vipokkeja.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Sepeteus

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Ja se juuristo on just valvatin heikko kohta.  ;D

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
niijja hierakan siemen säilyy maaperässä itämiskykyisenä liki kuuskymmentä vuotta. ja siellä maan pimennossa ollessaan se tarttee saada valoa yhden nanosekunnin ja se per kele lähtee kasvamaan.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Sepeteus

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
niijja hierakan siemen säilyy maaperässä itämiskykyisenä liki kuuskymmentä vuotta. ja siellä maan pimennossa ollessaan se tarttee saada valoa yhden nanosekunnin ja se per kele lähtee kasvamaan.

Mulla on sellainen käsitys, että valvatin siemenellä ei ole tuota kykyä.  Hierakka ei ole kuin laitumien rikkakasvi. Mutta saviheinä on veikeä. Säilyttää itämiskykynsä, mutta itää vain oikeissa olosuhteissa.
  Nämä asiat opin luomuviljelijänä.

carhu

• Vieras
nojoo. monenlaista pilkettä, josko metallin lastua ja sirran kipinääkin on silmässä ollut ja niitä sieltä poistettu.

van siitä luomusta. olen sen ennenkin sanonut ja sanon edelleenkin, jotta oikeat luomun ammattilaiset arvostan hyvinkin korkealle. nuo viljelijät, jotka maan kasvukuntoa ja satotasoa vaalien korjaavat karjalleen satoa ja itselleen toimeentuloa, tekevät sen ehkä jotenkin rakkaudesta lajiin ja  asiaansa uskoen. se satotason ja maan kasvukunnon ylläpitämien kasvilajivalinnoilla ja tiettyjä lainalaisuuksia noudattaen, nin se on taidetta.

ja sitten on niitä vipokkeja.
[/quote

Nimen ommaan nämät luommuviljelijät jotka ottavat hommansa ns. tosissaan ovat niitä viimesen päälle oikeita maanviljelijöitä.Tuottaa satoa ilman keinolannoitteita ja kasvinsuojeluaineita vaatii kaikkien kasvien sielunelämän tuntemista,ettei pellossa ala kasvamaan "väärät "kasvit.Toista se on tässä ns. perinteisessä siinnä voidaan korjata isojakin mokia kemikaalleilla.Isäni oli maanviljelijä. Minä en ollut. ;)

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  Minun isäni sanoi naapurin isännälle kun tää kyseli aikooko isä myrkyttää pikkoja, että meillä tarvitaan kaikki mitä maa kasvaa,,
 Eihän 5-ja 60- luvuilla ollutkaan rikoista niin suurta ongelmaa kun viljat korjattiin olkineen päivineen pellolta, siinä tuli rikkakasvitkin siemenineen pois.
 Puimurin jäljeltähän ne kylväytyvät heti takaisin..

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
mutta jos ajaa sampon sijaan jollain jossa onkin pien siemen skille paika niin ei tartte ajaa enää ruiskua peltoon...