Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe talonpoika  (Luettu 1877 kertaa)

maidontuottaja

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 250k
talonpoika
En koe olevani "talonpoika", koska olen syntyjäni kaupunkilainen. Voidaanko nykyään vielä sanoa talonpojaksi esim. vanhaa sukutilaansa viljelevää isäntää, tai emäntää?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

pig24

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: talonpoika
Niskavuorella ei ole mikään muuttunut.

maidontuottaja

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 250k
Jos joku on antanut itselleen lisänimen tai arvon esim. Talojuhani, mitä se tarkoittaa, tai kuvastaa henkilöstä?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Ala-Pertti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
oliko joskus entivanhaan pientalonpoikia. jostahi olen sellaisen nimikkeen kuullut.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

carhu

• Vieras
En koe olevani "talonpoika", koska olen syntyjäni kaupunkilainen. Voidaanko nykyään vielä sanoa talonpojaksi esim. vanhaa sukutilaansa viljelevää isäntää, tai emäntää?

Kyllä meillä päin tuo vanha nyt jo pois jäänny sanonta oli sitä ,että kaikki viljelijät on ns. talonpoikia.Elikkäs jos olet "erehtyhhy"tilan hankkimaan niin siinä mielessä olet talonpoika. :D

Suuri Ajattelija

• Vieras
Koska en ole enää poikanen, olen talonmies.

peräkammarin poika

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

iskra

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  Kaarlo Kramsu kirjoitti runon tapahtumista täältäpäin missä sanottiin:"minkä herrat maahan kaas, rakens talonpoika taas",,

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ja koska nykyään on aika monta vanhaa myös maalla viljelijänä onko heitä sanottava talovanhuksiksi???