Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe vasikan juttelu  (Luettu 4314 kertaa)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
vasikan juttelu
tasa nauroin ihan ääneen taas kun aamulla pöytiä avatessa uusin saavutus alkoi kuin juttelemaan mulle sitä vasikan tarinaa kesti sen miunuutin, oli hauska kuunnella kuin se selitti jotain...    se mökellys on tuttua vuosien takaa.     ite pidän sitä jonkinlaisena tervehtimisenä aamuisin...                    en tiedä toisita mutta ite ainakintulee oihin vasuihin jonkinlainen yhteys kun niiden kasssa aina kehtaa vehata...        jopa toisella vuodella olevalla vasikalla on sellanen;   rapsutapa tuosta- tunne!

navettapiika

• Vieras
Vs: vasikan juttelu
Minulla on noita lapinlehmiä ja ne juttelee aina, kun näkevät minut.. Ja jos ne on sairaana, niin sitä valitusta on kyllä paha ohittaa..

Joskus olen kyllä ajatellut, että hullunkirjat tässä on jo tilauksessa, kun lehmien kanssa vääntää..kuulumisia.. :)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
heh, tervetuloa kerhoon!   meitä ei kuitenkaan ihan vähän... naapurin emäntä kertoo ihan samoja...                  mutt akaikki ei kuitenkaan ole tollasia juttelijoita..

navettapiika

• Vieras
Ei, mutta aina hiehoista joku tuon tyylin ottaa.. nyt nuori-isäntäkin juttelee noiden kanssa..olen huolissani.

RainMan

• Vieras
Joku yksilö on sellainen että niillä olisi ikään kuin jotain asiaa . Tullaan muutaman metrin päähän ja sitten ,ei mitenkään voimakkaasti ,mutta selvästi jotain "valituksen" kaltaista ääntelyä .

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos aba-vasikka puhelee jotain taikka sen emo huutaa, niin on syytä heti ryhtyä toimenpiteisiin, silloin  ei ole asiat hyvin..

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitäs kun yleensä hiljaa oleva lehmä alkaa ynäjämään, kun viimeksi 4 kk sitten ollut lomittaja alkaa pesemään kikkejä? Mitä se tekee toisin? Tosin ei se mua haittaa vaikka ei lehmät ynäjä, kunhan akka vaan kehrää.

antti-x

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos aba-vasikka puhelee jotain taikka sen emo huutaa, niin on syytä heti ryhtyä toimenpiteisiin, silloin  ei ole asiat hyvin..

Tässä täytyy olla samaa mieltä, oman kokemuksen mukaan eivät lehmät iästä riippumatta ole kovin puheliaita jos kaikki on hyvin. Voivat kyllä sanattomasti viestiä kaikenlaista mutta puhuvat vain jos joku harmittaa vahvasti, tai on joku massahysterian poikanen päällänsä.

Yksikin lehmä oli eilen illalla niin jäätävässä kiimassa, että muutuin sen parhaaksi kaveriksi vaikka yleensä ei yhtään tykkää ihmisistä. Seurasi koko jan kun parsia kolailin. Siemennyksen jälkeenkin tuli tönimällä kysymään että joko se loppui, vaikka normaalisti ei päästä 3 metriä lähemmäksi (käy kyllä aina nätisti robotissa omin nokkinensa).  :) Joka tauksessa oli silloinkin ihan hiljaa koko ajan, vaikka kiimassa jotkut kyllä tykkäävät äännelläkin.

Pari sanaa voin joskus lehmille itse puhua, mutta eivät kyllä tunnu sitä pitävän kummoisessa arvossa.

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa
Noi poikivat lehmät tulee noin vuorokautta ennen kuin ne poikii kertoon että pian on aika. :)

RainMan

• Vieras
Mitäs kun yleensä hiljaa oleva lehmä alkaa ynäjämään, kun viimeksi 4 kk sitten ollut lomittaja alkaa pesemään kikkejä? Mitä se tekee toisin? Tosin ei se mua haittaa vaikka ei lehmät ynäjä, kunhan akka vaan kehrää.

Jospa se vain ilmoittaa että nyt tuli väärä vasikka  ;D  Väittäisin että valtaosalle hiehoista  on merkitystä sillä kuka on sen ensiksi opettanut lypsylle .Lypsäjä on tavallaan vasikan korvike  ja kun kun lypsäjä vaihtuu saattaa yhteistyö muuttua jonkin verran .Ikään kuin vieras vasikka tulisi lypsämään sitä.
  Minä lypsän useimmat niistä lehmistä ilman potkurautaa joita emäntä ei ilman saa lypsetyksi .Jää vain muutama poikkeusluonne jonka kanssa ei vaan lypsyt ei oikein onnistu.

mah

• Vieras
Riisimurotkin juttelee, kun niille antaa maitoa. :'(

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa
Joo ja mulla on joku outo pieni ääni pään sisällä, joka juttelee mulle.Toki yleensä sen jutut on vähä jankkaamisia.Se sanoo kokoajan että:Tapa tapa tapa  :o :o

mah

• Vieras
Joo ja mulla on joku outo pieni ääni pään sisällä, joka juttelee mulle.Toki yleensä sen jutut on vähä jankkaamisia.Se sanoo kokoajan että:Tapa tapa tapa  :o :o
:-X

jusu

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
:-X

alakaa vaan tavulla pa ;D
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Yx mies kans puheli kaverilleen ettei enää kuule ääniä, että pitäis tehdä sitä ja tätä ja kaveri kysy että alkaa sitten olla lääkitys kohdillaan..johon toinen vastas että ei ku sai potkut töistä ja muija lähti..