Miksei kukaan kadehdi Cittarin myyjän työkaluja/työpaikkaa? Siksikö, että sitä lasililiterin kustannuksiin ei työntekijän tarvitse itse osallistua lainkaan (paitsi kuluttajana). Suomessa avataan tänä vuonna yhdeksän tai yksitoista uutta/uudistettua kauppakeskusta. Ei ihian halpa mikään niistä. Kuluttajana voisin kuvitella olevani hiukan huolissani, mistä tulee raha noiden palatsien maksamiseen. Asiakkailta varmaan. Ei tuottajalta ainakaan, sillä tuottajalla ei enää rahaa ole! Mistä noihin kaikkiin riittää asiakkaita ja misät tulee ostoksiin tarviitava raha?
Joskus parikymmentä vuotta sitten olin juur muuttanut pakollisen kotoapoismuuttamisen seurauksena tapahtuneen kaupunkiasumisen jälkeen takaisin maaseudulle. Norkoilin naapurin hakkuutyömaan vieressä, kun motoa lastattiin ritilälle. Siunailin siinä sitten hienoa konetta. Kuski vaan kysyi ohimennen "ostaisitko tästä itsellesi työpaikan 2,4 miljoonalla MARKALLA?". En ymmärtänyt yhtään mitään niin suuresta summasta, kun suurin raha mitä siihen mennessä olin käsitellyt oli autolainen neljäkymmentätuhatta markkaa. Todensanoakseni en taida ymmärtää vieläkään mitään summista, jotka ylittävät kuukausipalkkkani aiemmin tekemissäni päivätöissä.
Mää olin bussilla torilla, vaikka A-alueelta olenkin. Matka ei olis ollu ongelma. Ei vaan voinu ottaa sirä riskiä, että karjan ruokintaan tarvittava uusin ja ainoa ektraktori jää matkalle. Puhumattakaan kustannuksista, joita pelastustoimista/korjauksesta aiheutuisi. 21 vuotta vanhaan voi sentään tulla yhtä jos toista vikaa kun tuollaisella reissulla kurmuutetaan. Lisäksi se kulkee vain 40 km/h, joten olisin hidastanut letkaa.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...