Näämä kellokkaat voisivat kertoa, mitä on koulujärjestelmäsä romutettu. Ennen vanhaan ihmiset osasivat laskea kaupassa vaihtorahansa, vaikka oppilaita olis luokassa 40 ja kävivätkin muutaman vuoden vaan. Sitten töihin. Nykyään eivät osaa edes sormilla laskea, vaan sormet pitää ottaa älypuhelimen näyttöön ja laskea siittä.
Nyt pakollisen eskarin jälkeen nulikoita pidetään koulussa jopa 10 luokan mittaisen putken päähän, ja sitten saa mennä useaksi vuodeksi melko ilmaiseen lisäkoulutukseen, ammattiin tai lukioon, jos huvittaa. 18-vuotiaana sitten on syrjäytymisen aika.
Tämä kallis koulujärjestelmä on rakentanut lähinnä yhden ilmiön: normaalilla ahkeruudella ja järjellä varustettujen koululaisten älyllisen tyhjäkäynnin, kun ongelmaisia ja jopa raivohulluja ongelmissaan pyöriskeleviä "erityisiä oppijoita" yritetään pitää samoissa luokkahuoneissa näiden muiden kanssa, niin että ei nyt ihan joka päivä tulisi mitään puukotus-uhreja. Eipä siinä mitään uusia asioita pystytä oppimaan, kun opet lähinnä joutuvat olemaan kuin kapinoivien vankien vartijoita, kotona joutuu tavan koululainen käymään jopa perusasioita läpi, vanhempiensa kanssa, enemmän tai vähemmän. Eipä siitä kauan ole, kun Lohjalla päin lakitettiin 11 ällän ylioppilas, ja kotikoulusta peräisin.
Sellaisia erityisnuoria, jotka ovat olleet vaikea pala kouluille, näitä on ollut viisi vuotta sitten 32500, alle 29 vuotiasta nuorta aikuista, jotka eivät ole minkään työttömyys- tai sosiaalihuollon piirissä, kotona varmaan osa asuu, osa kommuuneissa tai ajautuvat kavereilta toiselle. Ei tämä vanha peruskoululaitos-systeemikään siis kovin hyvä ole ollut, jos 20 vuotta sitten tapahtunutta arvioidaan. Ehkäpä juurikin päin vastoin. Suurten ikäluokkien kaksivuorokoulut ja parakkiyksiköt ja jättiluokat, ihan tolkun ihmisiä niistäkin tuli. Ja opetuksen tehokkuus ja yksikköhinta varmasti pieni verrattuna nykyiseen tyhjäkäyntiin.
-SS-