Vakuutusasiakkaana pitää tieten pyrkiä sellaiseen pieneen ryhmään, joka kuittaa vakuutusmaksunsa takaisin korvausten muodossa. Suuri osa tavan vakuutusmaksujen maksajista ei ikinä saa takaisin edes osaa maksetuista vakuutusmaksuista, ja se on juuri kyseisen teollisuudenhaaran tarkoitus; auttaa joitakin puuhakkaita suuren enemmistön rahoilla, samalla vakuutuskonsernille vähän kannattavuutta siinä sivussa.
Tietenkin jo alusta saakka täysin kannattamattomat vakuutustuotteet, kuten aikanaan lapsien VIP-lääkärikorttivakuutukset sairauksien varalta, karsitaan vähin äänin pois. Siltikin, vakuutusyhtiöt tulevat mukavasti toimeen, osakeyhtiömuotoiset makselevat kivasti osinkoja omistajilleen, keskinäisten vakuutusyhtiöiden ylimääräisen rahan käyttö on varmaankin visumpaa, palkkoja maksetaan ja bonukset rullaa.
Pääomantuototkin ovat siinä 8% luokkaa, samaa kuin Carunalla.
-SS-
Se ei kai ole mikään salaisuus, että vakuutusyhtiön on pitkällä tähtäimellä kerätävä enemmän maksuja kuin se maksaa korvauksia. Halutessakaan vakuutusyhtiöt eivät voi kovin kauaa tehdä tappiota, koska vakavaraisuussäädökset eivät salli. Vakuutusmaksuista kannattaa muistaa, että maksamastasi maksusta menee ensimmäinen viidesosa aina valtiolle.
Jos on täysin varma siitä, että tulee elämänsä aikana maksamaan vakuutusmaksuja enemmän kuin saamaan korvauksia, kannattaa ilman muuta lopettaa maksaminen välittömästi. Lakisääteiset vakuutukset tietysti on oltava, mutta esim. Yel/Yrtap- ja Myel/Mata-maksuissa voi työtulon määrittää alemmas, niin on ainakin minimoinut riskin vakuutusyhtiön liiallisesta pönkittämisestä.
Kyllä tätä toimintaa on juurikin harjoitettu, ajoneuvovakuutukset ovat korkeita juurikin siksi, että koko liikenteen ja autokorjaamoalan ympärillä toimiva liiketoiminta harjoittaa elinkeinoa vakuutusyhtiöhinnoilla, esimerkiksi 20 km hinaus tien päältä on helposti 250 euroa. Etulokasuojan maalaus 2000, tuulilasin vaihto graniittilattikorjaamossa järjetön, koska lasivakuutuksen omavastuu on sen 150. Koska vakuutushan sen hinauksen/maalauksen/lasinvaihdon maksaa.
Nyt vasta on tullut markinoille kilpailevia konsepteja, joissa noin viidenkympin vuosimaksulla voi hinauttaa vapaasti, ilman että tarvitsee sitoutua satojen eurojen kaskovakuutukseen. Kaskon taas välttää ajamalla tonnin autolla ja säästämällä vuodessa muutaman satasen vaikka avistatilille, omien kolmen auton kaskoista kertyisi tonni-kaksi vuodessa, nyt kolmen vuoden aikana on jo ihan mukava viiden tonnin auto kerättynä, vaikka yhden noista mälläisi. Ensi vuonna pari vuotta uudempi. Ja nin edespäin. Tokkopa 2020 voisi ehkä saada jo Daatsian.
-SS-