Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe carraro etuakseli paukkuu  (Luettu 11045 kertaa)

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
carraro etuakseli paukkuu
Case Maxxumi etuakseli alkoi oireileen,pakittaessa neliveto päällä  renkaat klinkussa kuului välillä paukaus, sitten huomasin että kun vaihtoi suuntaa vauhdissa kanssa paukahti paha ääni, öljyt päästiin navoista ja etuperästä pois, oli ihan ok, onkohan noissa carraro akseleissa tyyppi vikoja tai mikä mahdollisesti on särkynyt?... jos huomenissa alkais purkaa akselia

Motörhead

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 125
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Ristikot?

andrew

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Käytä kardaanin / etuperän väliholkki irti ja katso sisään. Voit yllättyä iloisesti..

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: carraro etuakseli paukkuu
niin jos se on sillä keskikardaanilla, niin komppaan edellistä. ne booriholkit  sieltä yleensä ekana korkkaa.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Täytyypä tutkia asiaa, ristikot oli ok, tuo boori holkki kannattaa nyt ainakin ekana tutkia...

Dr.Who

  • Vieras
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Keskiakselin booriholkki tai sitten sen murikka-akselin boorit.Ja syynä siihen ,että etuakselin keinun tai miksikä sitä nyt sanotaan,puslat kuluneet ja etuakseli ei ole suorassa keskikardaaniin ja kääntyy sitten kun pyörät ovat jompaan kumpaan suuntaan kääntyneinä.Eli samalla on syytä tarkistaa ne puslat.Jos murikka akselin boorit on kuluneet siinä on sitten jo isompi homma,joko laittaa uuden murikkaakselin ja lautaspyörän tai korjauttaa sen murikkaakselin pään.Jälkimmäinen on edullinen vaihtoehto ja alan firmassa kyllä onnistuu.

Viimeksi muokattu: 31.01.16 - klo:10:07 kirjoittanut Dr.Who

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Avasin koko akseli ja vika löytyi, lautaspyörän pultit irronneet,ei ollut hajoittanut muuta kuin  yksi hammas oli vähän ottanut siipeen, mutta ei pahasti, lienee kuitenkin syytä uusia, eikun huomenna osia kyselemään

Dr.Who

  • Vieras
Vs: carraro etuakseli paukkuu
No kyllä tuo jo paukahtelee.Se on sitten murikkaakselin ja lautaspyörän uusinta.Kuuluvat pariksi,koska on sovitettu toisiinsa,Pelkän lautasen uusinta ei toimi pidemmän päälle.2-3000€.

SikaJussi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: carraro etuakseli paukkuu
jaa että nuo osat olis 2000-3000 euroa? kuulostaa kalliilta, pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: carraro etuakseli paukkuu
pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin

Voi sen tehdä noinkin mutta ei se viisasta ole.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Yks juttu, joka näitä vikoja myös aiheuttaa on vääränkokoinen rengastus. meillä tapeltiin JD6920 renkaiden kanssa, ja tosi äänekäs etuakseli saatiin toimimaan nätisti, kun saatiin renkaat kohilleen.
Nimelliskoot olivat oikein, mutta eri valmistajien renkaat heittää paljon, ja kuluneisuus myös (oli vaihtokone käytetyillä renkailla). Me jouduttiin ajamaan mittarataa ja maalaamaan pyörien reunaan merkit. Muistaakseni aluksi eturenkaat veti n. 7% nopeammin, ja murina oli hirmuinen varsinkin asfaltilla. En muista lukuja enää tarkasti, mutta pääsimme lopulta paljon pienempään eroon etupään hyväksi (oisko ollut n.2%). traktorin käytös muuttui samalla ja vedon kytkemisen ääni myös hiljeni, samoin puskeminen.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: carraro etuakseli paukkuu
pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin

Voi sen tehdä noinkin mutta ei se viisasta ole.

Kyllä se hiljalleen alkaa syödä enemmänkin sitä viiruuntunutta hammasta kun rosoinen metalli hiertää toista vasten. Tulee pientä metallihilua öljyjen sekaan ja menee sitä sitten vielä joidenkin laakerien sisään jne. Seuraavassa rempassa on sitten valtaosa koko etuakselin kuluvista osista vaihtoon.

Yks juttu, joka näitä vikoja myös aiheuttaa on vääränkokoinen rengastus. meillä tapeltiin JD6920 renkaiden kanssa, ja tosi äänekäs etuakseli saatiin toimimaan nätisti, kun saatiin renkaat kohilleen.
Nimelliskoot olivat oikein, mutta eri valmistajien renkaat heittää paljon, ja kuluneisuus myös (oli vaihtokone käytetyillä renkailla). Me jouduttiin ajamaan mittarataa ja maalaamaan pyörien reunaan merkit. Muistaakseni aluksi eturenkaat veti n. 7% nopeammin, ja murina oli hirmuinen varsinkin asfaltilla. En muista lukuja enää tarkasti, mutta pääsimme lopulta paljon pienempään eroon etupään hyväksi (oisko ollut n.2%). traktorin käytös muuttui samalla ja vedon kytkemisen ääni myös hiljeni, samoin puskeminen.

Yleensä suositellaan että etupää vetää mutta maksimissaan 3%. 7% on jo melkoinen ero. Varsinkin jos traktori on painotettu edestä ja takaa niin ettei kumpikaan pää pääse luistamaan yhtään.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: carraro etuakseli paukkuu
jaa että nuo osat olis 2000-3000 euroa? kuulostaa kalliilta, pieni pore on yhdessä lautaspyörän hampaassa ja vasta akselissa kanssa hyvin pieni jälki, taitaa olla viisainta vaan kasata ja laittaa takasin
Omahan on koneesi sille saa tehdä mitä tykkää.Selvitä nyt kuitenkin syy siihen miksi ne pultit ovat löystyneet.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: carraro etuakseli paukkuu
pakittaessa neliveto päällä  renkaat klinkussa kuului välillä paukaus, sitten huomasin että kun vaihtoi suuntaa vauhdissa kanssa paukahti paha ääni

Tää on just jokin käänteistodellisuus verrattuna minun ajotapaani  ;D Mutta meilläpä eivät akselit pauku  8)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: carraro etuakseli paukkuu
Kerronpa tähän omat kokemukseni, vaikka saattaa olla jo aiemminkin kirjoitettu. Eli reilu kolme vuotta sitten tuli loppusyksystä Maxxumista (-95) takaveto tuntimittarin näyttämällä n. 10500. Kuormaaja ollut valmistusvuodesta päätellen uudesta asti . Oli kai se jotain oireillu jo aiemminkin, mutta ei ollu rahaa/aikaa remonttiin. Onneksi oli rehua siilossa vielä sinä vuonna, niin sitä sai nosteltua - aumasta ei saanu.

Maaliskuun lopulla varmistui rempan rahoitus ja saatiin härveli korjaamolle. Kävin sitä etuperää avattuna katsomassa, mutta en oikein ymmärtänyt, mikä sieltä oli lauennut. Muuta ei jäänyt mieleen kuin "osat kolmisen tonnia ja työt pari". No kolme viikkoa siinä tais mennä että tuli kuntoon. Olkatappien laakerit korjattiin samalla. Napojen öljyvuotoa yritettiin samalla tukkia koneistamalla tiivistepinnat(?). On mulla se osalista jossain mapissa, vois sen tsekata vielä.

Koneen ajoin lumisena aikana takaisin kotiin ja neliveto toimi remontin jälkeen. Mutta kun kevät koitti ja lumien sulamisen myötä liukkaus katosi, alkoi aivan valtava pauke etuakselista. No kyselin sitten korjaamolta #EMV. Päällikkö kävi lauantana itse toteamassa tilanteen, vaihtoi etuperän öljyt ja totesi, ettei vaikutusta. Maanantaina lavettiauto toi esittelyFarmall U 115:n tontille ja vei Maxxumin pajalle takaisin.

Kolmen viikon päästä tuli soitto, että kunnossa on ja auto käy vaihtamassa koneet. Mulle ei sitten selvinnyt lopultakaan, mikä oli mennyt vikaan ekassa remontissa. Sen jälkeen oon toiminut. Vetoniveliä ei vaihdettu ja ne on naputtanu sen jälkeenkin tietysti. Mutta niin ne naputtaa LandCruiserissakin - sit ku lakkaa naputtamasta niin loppuu luutavasti vetokin. Tunteja nyt reilu 12000.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...