Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uutta Veeämmää  (Luettu 5672 kertaa)

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Uutta Veeämmää
Heps. Uutta kylvökonetta ajateltu. 3m VM on ennestänsä vuosituhannen alkupuolen mallia. Nyt mielenkiinto on uudessa ds-vantaisessa koneessa. Onko kokemuksia? Entä varustus, onko etulata hyvä? Sellaista ei vanhassa ole. Sivuviiksistä en tiedä onko enemmän tiellä täytettäessä kuin hyödyksi pellolla kolmemetrisen koneen kanssa? Ei kokemusta niistäkään. Onko tasovahdit luotettavia? Kertokaa vinkkiä ja kokemuksia.

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Uutta Veeämmää
Mulla 3m SK ja siinä lata. Tulee seuraavaankin on hyvä kevytmuokatulla ja olkikasat sillä myös hajottaa. DS vantaissa ollut jotain ongelmaa ja itse niitä himoitsen ainoastaan helpon rasvattavuuden johdosta. Sitkaimet on aivan turhat minun mielestäni noin kapiaan koneeseen.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Uutta Veeämmää
Sanoisin, että tasovahdeista ei pahemmin kannata maksaa. (juueeeeeiooo VM'ääkään) Kamera systeemit on edullisia, ja niiden kuva on luotettavampi kuin mikään tasovahti.
Semessä on tavaran loppumisesta varoittava tasovahti, mutta sitä en pidä päällä. Kameroiden kanssa voi ajaa laatikot tosi tarkkaan tyhjiksi. Eikä ole hauskaa kuunnella sitä varoitus piipitystä vaikka kymmentä minuuttia. (juuh, saa sen kuitattua pois, mutta aloittaa kohta sit uudestaan)

Viimeksi muokattu: 24.01.16 - klo:11:53 kirjoittanut Eastwood

So What?!

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Uutta Veeämmää
Mulla 3m SK ja siinä lata. Tulee seuraavaankin on hyvä kevytmuokatulla ja olkikasat sillä myös hajottaa. DS vantaissa ollut jotain ongelmaa ja itse niitä himoitsen ainoastaan helpon rasvattavuuden johdosta. Sitkaimet on aivan turhat minun mielestäni noin kapiaan koneeseen.


 Ei se ole koneen leveydestä kiinni vaan joskus sänkimailla on vaikea  erottaa kylvetyn ja kylvämättömän rajaa, mutta sitkaimen raapoos voi olla se joka erottuu.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Uutta Veeämmää
Mulla 3m SK ja siinä lata. Tulee seuraavaankin on hyvä kevytmuokatulla ja olkikasat sillä myös hajottaa. DS vantaissa ollut jotain ongelmaa ja itse niitä himoitsen ainoastaan helpon rasvattavuuden johdosta. Sitkaimet on aivan turhat minun mielestäni noin kapiaan koneeseen.


 Ei se ole koneen leveydestä kiinni vaan joskus sänkimailla on vaikea  erottaa kylvetyn ja kylvämättömän rajaa, mutta sitkaimen raapoos voi olla se joka erottuu.

Niin on.

Tasovahdit ainakin muutama vuosi sitten oli samassa kohtaa kuin omassakin -05 koneessa. Tehtaalla käydessä huomautin asiasta, mutta ei oo mitään tapahtunut. Ovat juuri sillä kohdalla konetta, jossa ajouralaitteetkin, siis siinä missä koneessa yleensä eniten tavaraa. Lisäksi apulantapuolella sen verran lähellä verkkoa, että saattaa jäädä sopivasti apulantaa verkon laidalle, ettei piippaa ennekuin kone on ihan tyhjä. Apulantapuoleltahan sen huomaa syöttölaitteista, tuleeko mitään, mutta siemenpuolella sama ongelma.
Jollei anturia oo siirretty lähemmäksi koneen laitaa, piippaa usein siinä vaiheessa kun kone kylvää jo muutamalla vantaalla tyhjää.

Kamera ois paras, mutta helppoahan tuo lähteä täytölle pinta-alamittarin mukaan. Isommilla lohkoilla edestakaisin ajaessa tulee tietty määrä aareja, voi päätellä ilman koneeseen kurkistamista pääseekö takaisin vai ei. Toki tarttee tietää montako kiloa koneeseen meni, tai koneseen laitettava täytössä sama täytösmäärä. Kylväessä aikaa laskeskella milloin seuraavan täytön aika :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

nakkisormi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Uutta Veeämmää
Mikä hyöty tai mihin nuota kiekkoja tarvitaan takaharan takana?https://youtu.be/tfcZQxo5WHc tuossa videossa on sellaiset. Näyttää olevan hydraulisesti laskettavissa alas. Liittyykö ajouriin?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta Veeämmää
Sanoisin, että tasovahdeista ei pahemmin kannata maksaa. (juueeeeeiooo VM'ääkään) Kamera systeemit on edullisia, ja niiden kuva on luotettavampi kuin mikään tasovahti.
Semessä on tavaran loppumisesta varoittava tasovahti, mutta sitä en pidä päällä. Kameroiden kanssa voi ajaa laatikot tosi tarkkaan tyhjiksi. Eikä ole hauskaa kuunnella sitä varoitus piipitystä vaikka kymmentä minuuttia. (juuh, saa sen kuitattua pois, mutta aloittaa kohta sit uudestaan)
Mites noi kamerat kestää esim. apulantapuolella. Välillä tulee tilanteita, että säiliöt on täynnä, kun turusen pyssy. Vähän vaikea järjestää täyttö niin, että kamera ei ota kiinni materiaaliin. Entä näkyykö tilanne, kun pressu on kiinni.

marhoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 228
Vs: Uutta Veeämmää
Eiköhän niissä kameroissa ole jonkinlainen pimeänäkökyky kuitenkin... Voihan sille kameralle tehdä suojuksen niin että se materiaali ei pääse koskemaan sitä kameraa, kuitenkin ne kamerat on aika pieniä. Itel on viljapuolel ja hyvin näkyy vaikka laatikon kannet on kiinni.

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Uutta Veeämmää
Apulantakaan ei aiheuta ongelmia. Usein kamera jää ainakin osittain apulannan tai siementen peittoon. Vajaan vuosikymmenen verran on hyvin pelanneet. Pimeässäkin säiliössä näkyvät aivat hyvin, niissä on oma valaistuksensa, infrapunaako se nyt lienee...

Toki voi laskeskella, kuten ijasja tuolla mainitsi. Niin minäkin ennen tein. Mutta, aina voi sattua laskuvirheitä. Tai sitten muistikatko iskee. Kerrankin vanha isäntä kävi syömässä kylvötyön lomassa. Unohti sitten työtä jatkaessaan, ettei konetta samalla täyttänytkään. Laskeskeli vaan kuinka pitkälle "tällä täytöllä" pääsee. Yllätys yllätys, säiliöt tyhjentyivät paljon "laskettua" aiemmin... Myöskin jokin tekninen ongelma voi vaikuttaa syöttöön. Kameran välityksellä voi kuitenkin seurata reaaliajassa mitä säiliöissä tapahtuu. Ja kamera kattaa lähes koko säiliön leveyden.
So What?!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Uutta Veeämmää
Apulantakaan ei aiheuta ongelmia. Usein kamera jää ainakin osittain apulannan tai siementen peittoon. Vajaan vuosikymmenen verran on hyvin pelanneet.

Aika hyvin :o

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: Uutta Veeämmää
No joo. Toisaalta kamerat on säiliön kyljessä aika korkealla. Ja toisaalta lannoite on (tai ainakin pitäis olla) kuivaa. Joten kamerat eivät pahemmin altistu apulannan negatiivisille vaikutuksille. Apulantahan alkaa siinä vaiheessa aiheuttamaan ongelmia kun se kostuu hiemankin jollain pinnalla. Kamerat on myös säiliöissä sen verran vinossa, ettei niiden päällä pysy tavaraa.
So What?!

Pottunokka

  • Vieras
Vs: Uutta Veeämmää
Ei kannata ainkaan VM:n DS mallia ostaa, paljon on siinä ollut vikoja ja lastentauteja, vantaisto heikko, rds-ohjaimessa paljon bugeja, hitsaussaumojen murtumia ym.
Mieluummin sit Tume Nova Combi, jos ei uskalla esim. Junkkarin suorakylvintä ostaa, Junkkarin uusin malli arvotus, onko kellään?