Nelimukisissa venteissä kytkin kuin unelma. Kolmosesta en tiedä. Tuskin huonompikaan. Kuutosissa hiukan jäykempi.
Ja jos nyt puhutaan ergonomiasta ja etukuormaajakäytöstä, niin valmetista ei saa hyvää tekemälläkään. Jaa miksi? Fentin ohjaamossa on kaikki siellä missä pitää, silloin kun istut penkillä ja teet töitä.
Kaikki tarvittavat vaihteet yhdessä kepissä. Etukuormaajaa / ulkopuolista hydrauliikkaa ohjataan yhdestä vivusta ilman mitään vaijerivirityksiä. Ja käytännössä ranteella kääntäen käden levätessä penkin käsinojalla. Jos synkrot kunnossa, vaihteita voi heitellä sisään vauhdissa suuntaa vaihtaessa.
Ja turbiini. Aivan loistava etukuormaajahommiin.
Ja valmetti. No kyllä sillä metässä pärjää, mutta etukuormaajakoneena kamala.
Tuossa fentissä oli kyllä pikavaihteet erillisessä kepissä kojetaulussa ja lattialla oli ilmeisesti sitten ryöminnän keppi jos en täysin väärin nyt muista?
Onko tuo etukormaaja joku tehdas asenteinen vai kuinka jos ei ole perus vaijeri keppiä sijoitettuna johonkin kapiiniin?
rengastusta olen ajatellut eteen 420 ja taakse 520 siihen sitten vielä ympäri levikkeet jos budjetti salliin niin etuakselin kestävyys arveluttaa kun fentin merkkihuolto vähän niinkun vieroksui etuakselin levikkeitä
No ne on L, M ja S siinä kojetaulussa. Ne on vähän semmosia puolittajapikavaihteita. Jos vaikka ykkösellä ja ässällä ajaa, niin seuraava välitys ylöspäin on kakkonen ja ällä. Sitten kakkonen M, kakkonen S, kolmonen L jne.
Nämä kaikki on käytössä sekä ryöminnällä, että jäniksellä. Eli vaihtoehtoja löytyy joka makuun. Koskee tietenkin myös pakkia (joka sais kyllä olla nopeampi). 25, 30 ja 40 on riippumattomia pikavaihteista. Ja kaikki nämä yhdestä kepistä. No, se jänis ja kilpikonna on vielä omassaan, mutta harvoin sitä kilpikonnaa tarvitsee etukuormaajan kanssa.
Etukuormaajaa käytetään yleensä vivulla, joka on yhteydessä suoraan hydelohkoihin. Niistä sitten otetaan toiminta ulkopuoliseen hytrauliikkaan sekä etukuormaajalle. Joku on laittanu sähköllä vaihdon kumpaa päätä raktorista käytetään. Joku on laittanut käsiventtiilit.
Mutta vipu on aika ergonominen.
Ei kai siinä etuakselissa erikoisempaa ole. Olkatappeja tietenkin paripyörät rasittaa. Ainakin kannattaa välillä kattoo, onko pultit kiinni tai jopa poikki. Ite en ole etukuormaajan kanssa niitä tappanu.