Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uutta ajo-opastinta  (Luettu 17089 kertaa)

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Uutta ajo-opastinta
Vanha Topcon tuli tiensäpäähän päivitysten muodossa, tilalle tarvis saada uusi. Ilmankaan ei enää osaa olla kun on tottunut siihen ruiskutuksissa ja apulannan levityksessä.

Vaihtoehtoina taitaa olla alle 2000€ hintaluokassa Leican MojoMini, Trimblen Ez-Guide 250 ja Topconin x14. Löytyykö kokemusta noista tai muista tuon hintaluokan opastimista?

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Uutta ajo-opastinta
Vanha Topcon tuli tiensäpäähän päivitysten muodossa, tilalle tarvis saada uusi. Ilmankaan ei enää osaa olla kun on tottunut siihen ruiskutuksissa ja apulannan levityksessä.

Vaihtoehtoina taitaa olla alle 2000€ hintaluokassa Leican MojoMini, Trimblen Ez-Guide 250 ja Topconin x14. Löytyykö kokemusta noista tai muista tuon hintaluokan opastimista?

Trimblen CFX-750 Lite -versio taitais olla vielä budjetissa? Taisi olla Glonass myös käytössä? Itse en enää vanhaan malliin rahojani laittaisi.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8201
Vs: Uutta ajo-opastinta
Vanha Topcon tuli tiensäpäähän päivitysten muodossa, tilalle tarvis saada uusi. Ilmankaan ei enää osaa olla kun on tottunut siihen ruiskutuksissa ja apulannan levityksessä.

Vaihtoehtoina taitaa olla alle 2000€ hintaluokassa Leican MojoMini, Trimblen Ez-Guide 250 ja Topconin x14. Löytyykö kokemusta noista tai muista tuon hintaluokan opastimista?

Trimblen CFX-750 Lite -versio taitais olla vielä budjetissa? Taisi olla Glonass myös käytössä? Itse en enää vanhaan malliin rahojani laittaisi.

No trimplen cfx ON vanha malli. Tmx on uusin Android pohjainen vehe. Luuriin siitä yhteys ja voi tehdä mitä vaan. Vaikka ajouria suunnitella satelliitti kuvasta. Hintaa on, mutta halpa verrattuna RTK automaattiohjaukseen. Jota seuraavaksi tekeekin sitten mieli.

Ei ajo-opastimesta niin paljoa hyötyä ole perus ilmaisilla tarkkuuksilla, että kannattaisi sijoittaa maltaita uusimpiin rojuihin. Jos sitten harrastelee ja tykkää touhuta niiden kanssa, niin paras tarkkuus kehiin ja taivas on avoinna.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Uutta ajo-opastinta
Vanha Topcon tuli tiensäpäähän päivitysten muodossa, tilalle tarvis saada uusi. Ilmankaan ei enää osaa olla kun on tottunut siihen ruiskutuksissa ja apulannan levityksessä.

Vaihtoehtoina taitaa olla alle 2000€ hintaluokassa Leican MojoMini, Trimblen Ez-Guide 250 ja Topconin x14. Löytyykö kokemusta noista tai muista tuon hintaluokan opastimista?

Trimblen CFX-750 Lite -versio taitais olla vielä budjetissa? Taisi olla Glonass myös käytössä? Itse en enää vanhaan malliin rahojani laittaisi.

No trimplen cfx ON vanha malli. Tmx on uusin Android pohjainen vehe. Luuriin siitä yhteys ja voi tehdä mitä vaan. Vaikka ajouria suunnitella satelliitti kuvasta. Hintaa on, mutta halpa verrattuna RTK automaattiohjaukseen. Jota seuraavaksi tekeekin sitten mieli.

Ei ajo-opastimesta niin paljoa hyötyä ole perus ilmaisilla tarkkuuksilla, että kannattaisi sijoittaa maltaita uusimpiin rojuihin. Jos sitten harrastelee ja tykkää touhuta niiden kanssa, niin paras tarkkuus kehiin ja taivas on avoinna.

Totta, että CFX on ollut jo melko pitkään markkinoilla, mutta tuo 250:nen on Trimblellä ihan elinkaarensa lopussa - sitä ei ole enää järkeä ostaa. Hintaero kuitenkin on noilla minimaalinen, kun ottaa huomioon paremman antennnin. TMX on sitten se uusin, hinta jo 6k€ + lisäromppeet.

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Uutta ajo-opastinta
Trimblen 250 tosiaan jo vanha malli ilmeisesti ja pieni näyttö ei puhu sen puolesta. 750 Lite taas mahtuu nippanappa budjettiin jos vähän venyttää sitä. Ja hintaero tosiaan pieni kun vertaa 250 paremmalla antennilla (mikä ilmeisesti pakollinen jos meinaa päästä ruiskutustarkkuuksiin?) 750 Liteen.

Mitea tuo MiniMojo? Katselin pari videota ko kamppeesta, näyttö on pieni siitä miinukset. Mutta muuten yksinkertainen käyttää, tai ainakin siltä se näytti. Ymmärtääkö se laskea jo ajetun pinta-alan? Se on sellainen ominaisuus josta en mielelläni luopuisi vaikka MiniMojon hinta sitten taas on kylläkin ihan omassa luokassaan, verollisena huomattavasti halvempi kuin trimblet verottomana.

Naturalis

  • Vieras
Vs: Uutta ajo-opastinta
Mitea tuo MiniMojo? Katselin pari videota ko kamppeesta, näyttö on pieni siitä miinukset. Mutta muuten yksinkertainen käyttää, tai ainakin siltä se näytti. Ymmärtääkö se laskea jo ajetun pinta-alan? Se on sellainen ominaisuus josta en mielelläni luopuisi vaikka MiniMojon hinta sitten taas on kylläkin ihan omassa luokassaan, verollisena huomattavasti halvempi kuin trimblet verottomana.
On tuossa Mojominissä pinta-alan lasku. Eli kun kiertää lohkon ympäri niin laskee pinta-alan...

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Uutta ajo-opastinta
Mitea tuo MiniMojo? Katselin pari videota ko kamppeesta, näyttö on pieni siitä miinukset. Mutta muuten yksinkertainen käyttää, tai ainakin siltä se näytti. Ymmärtääkö se laskea jo ajetun pinta-alan? Se on sellainen ominaisuus josta en mielelläni luopuisi vaikka MiniMojon hinta sitten taas on kylläkin ihan omassa luokassaan, verollisena huomattavasti halvempi kuin trimblet verottomana.
On tuossa Mojominissä pinta-alan lasku. Eli kun kiertää lohkon ympäri niin laskee pinta-alan...
Eli ei osaa kertoa paljonko on jo ajettu? Mielestäni ihan kätevä verrata siitä esim ruiskun vesimäärää ajettuun pinta-alaan.

0lli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Uutta ajo-opastinta
Jos mojominillä kiertää reunat ja maalaus on päällä niin muistaakseni se kertoo lohkon pinta-alan ja käsitellyn pinta-alan.
Eikös tuohon TopConin pieneen X14 näyttöön saa tuen mm. ratinpyörittäjälle ja toki RTK-tarkkuudelle kun ottaa vaan paremmin antennin..

SKI

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Uutta ajo-opastinta
Jos mojominillä kiertää reunat ja maalaus on päällä niin muistaakseni se kertoo lohkon pinta-alan ja käsitellyn pinta-alan.
Eikös tuohon TopConin pieneen X14 näyttöön saa tuen mm. ratinpyörittäjälle ja toki RTK-tarkkuudelle kun ottaa vaan paremmin antennin..

Saa TopConiin ilmeisesti tuen ainakin ratinpyörittäjälle ilmeisesti, siitäkin pitää kysellä kunhan saan kiinni jonkun joka tietää enemmän kuin hinnan... Ihmettelen vaan TopConin vähäistä mainostusta/markkinointia netissä. Nihkeästi tuntuisi löytyvän tietoa ainakaan suomeksi ja kun tuo lontoonmurre ei ole itelläni ihan se vahvin osa-alue. Vanhaan TopConin psc 100 laitteeseen olen kyllä ollut tyytyväinen.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2511
  • Etelä-Karjala
Vs: Uutta ajo-opastinta
Mojo Mini laskee myös käsitellyn alan ("maalaustoiminto"), mutta sille ei pysty kytkemään ulkoista ohjausta esim. ruiskun pääventtiilin kytkimestä.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8201
Vs: Uutta ajo-opastinta
Osta vaan se CFX. Tosin vertailun vuoksi tuohon usimpaan 5,5 kiloeuroa alvi nolla maksavaan pönttöön. TMX:ssä on integroitu myös edeltäjänsä FMX ja sitten sen oma Precision IQ.

TMX:ssä ei ole ulkoista ledi palikkaa, joka näyttäisi suunnan mihin käännetään. Vaikka näytössä tuo hyvin toimiikin, niin joskun se ulkoinen ledipalikka voisi olla ihan hyvä. Varsinkin, jos näyttöä ei saa siihen näkökentän suuntaan asennettua.

Näissä aikaisemmissa rimpulan pöntöissä koko roska on yhdessä pömpelissä. TMX:ssä on erillinen poksi, johon tulee kaikki liitännät (virrat, antenni, mahd lisävarusteet) ainakin toistaiseksi. Kosketusnäytölle tulee vain rj-45 verkkopiuha sieltä tölkistä.

On nimittäin helpompi laittaa se CFX tai FMX kiinni kun ei ole kuin se yksi pömpeli. Toki sitten piuhoja joutuu vetämään useampia koko näytölle asti.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7076
Vs: Uutta ajo-opastinta
Osta vaan se CFX. Tosin vertailun vuoksi tuohon usimpaan 5,5 kiloeuroa alvi nolla maksavaan pönttöön. TMX:ssä on integroitu myös edeltäjänsä FMX ja sitten sen oma Precision IQ.

TMX:ssä ei ole ulkoista ledi palikkaa, joka näyttäisi suunnan mihin käännetään. Vaikka näytössä tuo hyvin toimiikin, niin joskun se ulkoinen ledipalikka voisi olla ihan hyvä. Varsinkin, jos näyttöä ei saa siihen näkökentän suuntaan asennettua.

Näissä aikaisemmissa rimpulan pöntöissä koko roska on yhdessä pömpelissä. TMX:ssä on erillinen poksi, johon tulee kaikki liitännät (virrat, antenni, mahd lisävarusteet) ainakin toistaiseksi. Kosketusnäytölle tulee vain rj-45 verkkopiuha sieltä tölkistä.

On nimittäin helpompi laittaa se CFX tai FMX kiinni kun ei ole kuin se yksi pömpeli. Toki sitten piuhoja joutuu vetämään useampia koko näytölle asti.

Tuo erillinen pömpeli ois kätevä.

Nyt näytölle tulee johtonippu, joka haaroitettu vähän kötyksen tavoin. Mm ratinpyörittäjälle johtonipun kyljestä liitin jne. hölmöä. Näytölle asti tulee muistaakseni kolmen johdon nippu, keltainen lisävarusteena hankittu singaalipistoke otettu näytöltä, kun muuta mahdollisuutta ei ole, kallistuksen korjauksen anturin kautta vielä osa johdoista ja sieltä sinne tänne... 

On sellainen sekamelska, että eikun erillinen pönttö kiitos. Ja siitä yks johto näytölle, muut saa olla "piilossa" penkin takana vaikka käärmeenpesänä :) 
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8201
Vs: Uutta ajo-opastinta
Osta vaan se CFX. Tosin vertailun vuoksi tuohon usimpaan 5,5 kiloeuroa alvi nolla maksavaan pönttöön. TMX:ssä on integroitu myös edeltäjänsä FMX ja sitten sen oma Precision IQ.

TMX:ssä ei ole ulkoista ledi palikkaa, joka näyttäisi suunnan mihin käännetään. Vaikka näytössä tuo hyvin toimiikin, niin joskun se ulkoinen ledipalikka voisi olla ihan hyvä. Varsinkin, jos näyttöä ei saa siihen näkökentän suuntaan asennettua.

Näissä aikaisemmissa rimpulan pöntöissä koko roska on yhdessä pömpelissä. TMX:ssä on erillinen poksi, johon tulee kaikki liitännät (virrat, antenni, mahd lisävarusteet) ainakin toistaiseksi. Kosketusnäytölle tulee vain rj-45 verkkopiuha sieltä tölkistä.

On nimittäin helpompi laittaa se CFX tai FMX kiinni kun ei ole kuin se yksi pömpeli. Toki sitten piuhoja joutuu vetämään useampia koko näytölle asti.

Tuo erillinen pömpeli ois kätevä.

Nyt näytölle tulee johtonippu, joka haaroitettu vähän kötyksen tavoin. Mm ratinpyörittäjälle johtonipun kyljestä liitin jne. hölmöä. Näytölle asti tulee muistaakseni kolmen johdon nippu, keltainen lisävarusteena hankittu singaalipistoke otettu näytöltä, kun muuta mahdollisuutta ei ole, kallistuksen korjauksen anturin kautta vielä osa johdoista ja sieltä sinne tänne... 

On sellainen sekamelska, että eikun erillinen pönttö kiitos. Ja siitä yks johto näytölle, muut saa olla "piilossa" penkin takana vaikka käärmeenpesänä :)

Siinä tuo TMX on hyvä, jos noita piuhoja alkaa olemaan. Ja sitten noita lisävarusteita kun hommailee. Toisaalta, jos pitää vaihdella opastinta koneesta toiseen, niin pitää hommata toinen virtalähdepönikkä, mikä nyt maksoi taas jotain euroja. No, tämän jälkeen opastimen vaihto onkin sitten kätevää.

Tai voihan sitä virtapoksiakin siirrellä koneesta toiseen. Silloin ei tarvitse olla kuin johtosarja ja antenni sun muut kytkimet.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Tossavainen

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Uutta ajo-opastinta

Onhan tuo melkoinen kötys. Kuvasta puuttuu vielä kallistusanturi, pyörittäjä ja joystikki sekä varmaan kymmenen metriä erinäistä piuhaa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8201
Vs: Uutta ajo-opastinta

Onhan tuo melkoinen kötys. Kuvasta puuttuu vielä kallistusanturi, pyörittäjä ja joystikki sekä varmaan kymmenen metriä erinäistä piuhaa.

No just joo. En taidakaan TMX:sta luopua.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.