Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Minun Maatilani  (Luettu 49482 kertaa)

Puhti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Minun Maatilani
Eikä-ko tätä keskustelua seuraamaan siis.

En tarkkaan tunne näitä rekisterien rajapintoja, mutta nythän tämä rekisteri hässäkkä menee ainakin ulospäin näin.

Tilalla on hallinnassaan (? josta maksaa taholle x) eläinrekisteri, joka on ajantasalla tilallisen itsensä tekemien ilmoitusten mukaan.

Hallinnolla on oma rekisterinsä, johon teurastamot ym. toimijat jo NYT saavat siirtymään tiedot vasikoiden, teuraiden ym. heitä koskevista siirroista.

Hallinto kykenee ajamaan nämä kaksi rekisteriä ristiin, jolloin löydetään automaattisesti ristiriidat näiden välillä. Esimerkiksi erä välitysvasikoita on tilalla ilmoitettu lähteneeksi rekisteriin 14.3. , teurastamo on kirjannut erän siirtopäiväksi 13.3. Ristiinajossa todetaan ilmoitus virhe ja sanktiota tulee viljelijälle niin, että paukkuu.

Mitä tapahtui. Viljelijä kirjausvaiheessa muisti päivän väärin, teki väärän kirjauksen. Rekisteri näytti päällisin puolin OK:lle.

Jos tämä olisi haluttu estää, niin miten ohjelma olisi pitänyt toimia? No tietty se olisi seuraavan kerran avattaessa läväyttänyt ruutuun ilmoituksen isoin kirjaimin, että miten noin niinkun omasta mielestä meni viimeisin ilmoitus - HÄH?





Puhti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Minun Maatilani
Ja jos inan vielä lämmitellään asialla. Mloy ja teurastamothan on molemmat viljelijöiden omistuksessa. Miten on mahdollista, että kuitenkaan nämä eivät keskustele keskenään ohjelmatasolla...

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Minun Maatilani
Syy on ihan yksinkertainen, ilman tätä menettelyä Prorahastuksella ei olisi monopolisuojattua rahastusmahdollisuutta ja mavilla olisi paljon pienemmät mahdollisuudet kirjoitella sanktioita..

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Minun Maatilani
Hallinto kykenee ajamaan nämä kaksi rekisteriä ristiin, jolloin löydetään automaattisesti ristiriidat näiden välillä. Esimerkiksi erä välitysvasikoita on tilalla ilmoitettu lähteneeksi rekisteriin 14.3. , teurastamo on kirjannut erän siirtopäiväksi 13.3. Ristiinajossa todetaan ilmoitus virhe ja sanktiota tulee viljelijälle niin, että paukkuu.

Mitä tapahtui. Viljelijä kirjausvaiheessa muisti päivän väärin, teki väärän kirjauksen. Rekisteri näytti päällisin puolin OK:lle.


[/quote]



Siis mitä ?

Kun vasikoita lähetetään/vastaanotetaan EIKÖ käytetä mitään dokumentointia (kuormakirjaa,lähetettä,tms ?), josta on mahdollista myöhemmin todeta toimitettu/vastaanotettu tavara, päiväys ja ajoneuvotunniste ?

Viimeksi muokattu: 04.01.16 - klo:14:32 kirjoittanut ilkka

Puhti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Minun Maatilani
Pitää selventää.

Tämä oli tapahtuma tosielämästä. Vasikoista on kuormakirjat ym. Oikea lähtöpäivä oli 13.3. Mutta viljelijä oli kirjausta tehdessään ajatellut erän lähdön tapahtuneen eri viikonpäivänä ja siten kirjannut erän lähdön omaan rekisteriinsä päivän liian myöhään - täysin inhimillinen erehdys. Viljelijä syyttää itseään, miksei ottanut kuormakirjaa esille ja tarkistanut päivämäärää. Luotti muistiinsa...

Jos ohjelma olisi huomauttanut, että taisit mokata viime kerralla, kun tietoja tallensit, niin tilanne olisi ollut korjattavissa.

Nyt virhe tulee ilmi vasta hallinnon ristiinajossa.

Näitä inhimillisiä erehdyksiä valitettavasti sattuu tämän eläinrekisterin kanssa, joten jonkinlainen tallennuksia varmistava/tarkistava systeemi ei olisi hullumpi varmistamaan viljelijän oikeusturvaa.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Minun Maatilani
Eli käytössä on kuormakirjat.

Niihin kirjatun päivämäärän mukaan on mentävä. Ei kovin vaikeaa.

Taas ihme nillitystä.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Minun Maatilani
Tosta tais tulla joku mainoskirje taannoin ja hinnat oli tyyliin kolminkertaistunu lakisääteisestä monopolipalvelusta  >:(
Ei se ilmoituspalikka oo kai kalliimpi
Mäkin vähän liioittelin ei se ole kuin 2,3 kertaistunut, hinta meinaan.
2014 laskusta kattoin hinnan 36,96 + alv ja uusi hinta peruspalikasta 85+alv, mutta siinä taisi olla tälle vuodelle joku alennus ja ensivuonna sitten pompsahtaa lisää.
Törkeää rahastusta lakisääteisestä hommasta. Mavin tarttis tuottaa toi palvelu kun kerran siitä sanktiotkin jakaa  >:(

Kuullostaa periaatteelliselta valitukselta.

Puhti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Minun Maatilani
Nythän tuntuukin jo kehittävälle tämä keskustelun ote  ;D

Nillitystä onkin varmaan muutaman tonnin sanktiot mitättömästä virheestä, joka olisi ollut estettävissä. Siis estettävissä rekisteriohjelmassa, jos niin halutaan  :o

Tietysti, jos viljelijöiden oma kehityshalu ohjelmien suhteen on ei-vois-paljoo-vähempää-kiinnostaa tasolla, niin se selittää jo melkoisesti nykyistä tilannetta.

Taidan siirtyä hankkimaan elämäni takaisin eli tsau.. !  ;)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Minun Maatilani
Ja jos inan vielä lämmitellään asialla. Mloy ja teurastamothan on molemmat viljelijöiden omistuksessa. Miten on mahdollista, että kuitenkaan nämä eivät keskustele keskenään ohjelmatasolla...
Tässä on vielä yksi muuttuja... kyseessä on "viranomaisrekisteri". Siis tuo eläinrekisterin osuus tätä palikkaa. Todennäköisesti jokaisen Suomen teurastamon pitäisi tehdä erillinen allekirjoitettu sopimus jokaisen suomalaisen kotieläintilan kanssa, jotta tuo keskusteluyhteys olisi mahdollinen.

Sitten jos yksikin tila kieltäytyisi, niin homma ei onnistuisi.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2856
Vs: Minun Maatilani
Nyt ollaan muuten oltu aika hyvistä lähtökohdista liikkeellä vaikka ilkka vähän trollaakin.

Laskentakeskus ei ole viranomaistaho vaan tosiaan palveluntarjoaja joka tarjoaa palveluita nimen omaan tuottajille, tässä tapauksessa kotieläintuottajille.

Jos palvelut kehittyvät sellaiseen suuntaan että niistä on entistä enemmän lisäarvoa, hintaakin voi nostaa.


Ja erityisen paljon lisäarvoa on siitä, jos se palvelu/ohjelma auttaa tuottajaa mahdollisimman tehokkaasti välttämään tukisanktioita.

Jos olet ilmoittamassa syntymää vaikka 10 päivää sen syntymän jälkeen, sen ohjelman pitäisi ilman muuta varoittaa siitä ja kehoittaa esim. miettimään että "muistatko varmasti sen syntymäpäivän oikein kun tukiraja on 7 päivää?". ;)


YMS, YMS,


Minun Maatilani tulisi palvella yksin omaan tuottajia jotka sen maksavat, eikä virkamiesten tarvetta löytää lisää sanktioitavaa. Eli sen tulisi aktiivisesti ohjata tuottajia suuntaan jossa rekisteriin ei tule virheitä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Minun Maatilani
Nyt ollaan muuten oltu aika hyvistä lähtökohdista liikkeellä vaikka ilkka vähän trollaakin.

Laskentakeskus ei ole viranomaistaho vaan tosiaan palveluntarjoaja joka tarjoaa palveluita nimen omaan tuottajille, tässä tapauksessa kotieläintuottajille.

Jos palvelut kehittyvät sellaiseen suuntaan että niistä on entistä enemmän lisäarvoa, hintaakin voi nostaa.


Ja erityisen paljon lisäarvoa on siitä, jos se palvelu/ohjelma auttaa tuottajaa mahdollisimman tehokkaasti välttämään tukisanktioita.

Jos olet ilmoittamassa syntymää vaikka 10 päivää sen syntymän jälkeen, sen ohjelman pitäisi ilman muuta varoittaa siitä ja kehoittaa esim. miettimään että "muistatko varmasti sen syntymäpäivän oikein kun tukiraja on 7 päivää?". ;)


YMS, YMS,


Minun Maatilani tulisi palvella yksin omaan tuottajia jotka sen maksavat, eikä virkamiesten tarvetta löytää lisää sanktioitavaa. Eli sen tulisi aktiivisesti ohjata tuottajia suuntaan jossa rekisteriin ei tule virheitä.

Onhan vanhassakin softassa ollut nuo huomautukset olemassa. Siis jos ilmoittaa kovin vanhoja asioita, niin saa tekstihuomautuksen että "oletko tosissasi". Mutta kun ei SE OLE MENNYT SILLÄKÄÄN JAKELUUN  ;D

Mua on aina ihmetyttynyt, että miksi tuossa ei ole ollut sellaista sanktio-automaattia. Eli kun kone itsekin huomaa, että ilmoitus on ollut myöhässä, niin miksi sakkolappu ei lähde postissa samalla hetkellä ?? Täst pitäis varmaan jääräpäisimmänkin pillerinpyörittäjän tajuta, että Mloy ei ole yrittänyt lisätä sanktioinnin määrää vaan vähentää sitä  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Minun Maatilani
Ilkalle voi todeta, että valitus on periaatteellista kun samasta "palvelusta" jota ei voi miltään muulta toimijalta ostaa, hinta nousee koko ajan ja bäkkärin on turha syytellä kun oma lehmä on ojassa ja pahasti´, eikä tunnu virheiden tunnustaminen olevan narsistille mahdollista.

Puhti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18
Vs: Minun Maatilani
Se pitää vielä lisätä, että Nasevassa tuo tiedonsiirto tilojen, teurastamon, eläinlääkäreiden yms. välillä tuntuu onnistuvan täppäämällä valtuutus ruutuun rastin. Ainakin tähän asti onnistunut. Viljelijä itse päättää, kenellä pääsy tietoihin. Siis edelleen toistaen - ainakin tähän asti. Olen tykännyt  :D

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Minun Maatilani
Ilkalle voi todeta, että valitus on periaatteellista kun samasta "palvelusta" jota ei voi miltään muulta toimijalta ostaa, hinta nousee koko ajan ja bäkkärin on turha syytellä kun oma lehmä on ojassa ja pahasti´, eikä tunnu virheiden tunnustaminen olevan narsistille mahdollista.

Tää on vapaa maa. Siitä vaan tekemään softaa ja tarjoamaan sitä sitten viranomaisille. Ei kukaan ole kieltänyt. Hinnaksi voi sit kans laittaa ihan mitä huvittaa, sitäkään ei ole määritelty. Valittamisen määrääkään ei ole laissa rajoitettu, joten antaa palaa vaan  ;D

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Minun Maatilani
Se pitää vielä lisätä, että Nasevassa tuo tiedonsiirto tilojen, teurastamon, eläinlääkäreiden yms. välillä tuntuu onnistuvan täppäämällä valtuutus ruutuun rastin. Ainakin tähän asti onnistunut. Viljelijä itse päättää, kenellä pääsy tietoihin. Siis edelleen toistaen - ainakin tähän asti. Olen tykännyt  :D
... näin se menee... Tässä yritysten välisessä liikenteessä..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.