Ford 5000 perintö elää CNH konsernissa hyvin. Meksikon tehtaat suoltavat 5610S - 7610S - malleja kovaan käyttöön. 8+2 vaihteisto, pikavaihde optiona. Neliveto keskikardaanilla. Ainoa mikä on täysin uutta, on 4.5 litran moottori, bosch ruiskutuspumpulla. Olisiko iveco.
Tuommoisen kun saisi vielä, ei olisi pelkoa että pitää remonttimiehellä ihan ensimmäisen 30 v aikana käyttää.
http://www.newholland.com.mx/Productos/Tractores/NSeries/Serie10's.htm
-SS-
Vuonna 69 ostettiin taloon ensimmäinen Foorti Ford OK6 no 1600 tuntia niin mäntä posahti moottorista että sellanen tapaus oli se.
Mikä oli syynä tosiaan että foorti hylättiin ja nyykkäriä alettiin makaroonin osista kyhämään ja sekin pilattiin ei ole fiiatin veroinen kestävyydeltään ei..
Etuakseleilla ei kannatta fiiu miesten ylpeillä ainakin Vapolla kuutos fiiatin akseli rempattiin joka ainut talvi murikkaakselin lukitus petti ,öljyt pursusi vaihteistosta etuperään tuli öljy tulva.
Ensinnäkin tuo OK-6 malli on Orasvuolla kyhätty, Customin/Traderin peru koneella oleva, ei ole juuri milläänlailla yhteneväinen Fordin traktorimoottoreiden kanssa. Että se siitä taas. Montakos Foortia sulla ittelläs on ollut? Ja sen verta paljon olen noiden Vapon koneiden kanssa ollut tekemisissä, niin kysynkin sinulta: monessako Valumeetissä oli Bertan 2300 etukuormainta ja kuis kesti? -05 a -02 Carraro oli menestys? Vai oliko?
Noi Nyykkäritkin on tainneet pelata voimansiirrollisesti edelleen nykyvalumeettejä paremmin? Versuskin on Direktin ohella ollu se murhehen kryyni, Hitechki menee sinne 5000-10000 h väliin. Sitteen aletaan remppaamaan ja remanlaatikkoa ettimään yleensä. Siksi kai sekin pisnes kukoistaa?
Allan ei nyt tiedä paljoa ,eli moottori ei ollut noista kumpainenkaan
vaan ns. teollisuusmoottori ja Fortin tekemä.Surullinen taival on ollut myös esim. 5000 jossa loki vuoti lähes jokaisessa .Täällä TM 150 oli ajettu 2500 tuntia kun laatikko hirtti kiinni ja pyörät raahunaa.Samalla ukolla portaaton
nyykkäri jota viety lavetilla useimmin kuin kylän direktejä.
Etuakseli tosiaan noissa isoissa fiiussa ei tahtonut kestää etukuormain käyttöä eikä se surullisen kuuluisa kytkin.Vaihteisto oli muuten hyvä mutta toivottoman hidas ja laakeroitu hipposesti ainakin pienet mallit.
Tässä pieni osa vioista että ei se nyt ihan viaton ole nyykkärin sukukaan.