Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Työntekijän virhe - mitä tehdä?  (Luettu 22187 kertaa)

kossu_vissy_89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Mitä jos työntekijällä jää yhden eläimen teurasilmoitus tekemättä? Eikä ole mitään muistikuvaa, onko voinut olla kyseessä jokin muu virhe. Netti on pätkinyt usein, kun tila on syrjässä ja puhelimitse ilmoitettu eläin voi olla myös puhelimeen vastanneen käsittelijän virhe jos esim. siellä päässä on tietotekniikka pätkinyt tai ollut kiire.

Rutiineja on, seuraan Ammua säännöllisesti ja ilmoitan eläimet saman tien jos olen paikalla. Tarkistan, onko eläin tullut karjatunnukselta poistuneisiin eläimiin ja siirrän lehmäkortin toiseen kansioon.

Navettapäiväkirjan kautta yritän selvittää, mitä on voinut tapahtua.

Minulla on keskittymisvaikeuksia. Kaikki huomaavat sen. On itseni ja varmaan muidenkin helppo ajatella että kaikki huolimattomuusvirheet johtuvat aina siitä. Kai niitä sattuu normaaleillekin ihmisille ja tietokoneille!

Pitäisikö ymmärtää irtisanoutua ja pyrkiä johonkin työpajatoimintaan/sossuun? Suomen maatalous on siinä tilassa, ettei ole varaa tehdä ainuttakaan taloudellista tappiota tilalle. Työntekijän elämän pitäisi olla tasapainossa, eikä "elämän kova koulu". Minulla olisi kuitenkin perhe elätettävänä ja pitäisi jatkaa työssä, kehittyä ja keskittyä paremmin. Mutta keinot ovat kohta lopussa.

Ei ole koskaan varaa esim. laskea antibioottimaitoa tankkiin. Onneksi tätä ei ole vielä tapahtunut. Olen kerran tehnyt myös väärän positiivisen testin tankkimaidosta (selvittiin helpotuksella), koska maitosukka oli kauhean näköinen ja pelkäsin, että ab-maitoa on mennyt tankkiin jostain robotin lypsämästä umpitissistä. Onneksi toisella testillä selvisi, että näin ei ollut. (Soitin muuten tuotantoneuvojalle kun asia jäi vaivaamaan. Hoidettuun, umpeutettuun tissiin voi jäädä antibioottia jos sinne jää kuraa. Olen alkanut umpeuttaa yksittäisiä tissejä vasta kun delvo on puhdas)

Pitäisikö menetetty tuki korvata palkastani? En edes tiedä vielä, onko tiedon puuttuminen minun syytäni vai ei. Ottaa niin päähän että harakiri tuli mieleen mutta ei ei ei kuitenkaan. Minun kohdalleni nyt sattuu tällainen, kun yritän kaikin voimin olla huolellinen mutten vaan pysty. Olen aina puolustuskannalla kaikesta ja siksi otan pomon kanssa usein yhteen.

Olen siis tilatyöntekijä, agrologin koulutuksella, 7 vuotta työskennellyt lehmien parissa. Ilman lomittajakokemusta ja koulutusta en pärjäisi edes näinkään. Ja talo-ja metsävelat, useampia töitä elääkseni ja 2 metsätilaa ne on minullakin, teen täyttä päivää ja välillä yötäkin, ei kaikkien palkollisten elämä ole se 8 tuntia työtä/8 tuntia vapaata/8 tuntia unta.

Vasikkakuolleisuus on noussut syksyllä korkealle vaikka miten hyvin yritetään hoitaa ja luetaan vasikanhoito-ohjeita joka päivä. Poikimaruuhka sattui pahimpaan aikaan ja lehmillä on joidenkin hivenaineiden puutoksia koska rehut. Niiden laatuun en voi hirveästi itse vaikuttaa. Tulee varmaan sellainen kuva että hoidan vasikoita huonosti, etten välittäisi kun ne eivät ole omia. Kotona mies jupisee että lehmät ovat tärkeämpiä kuin hän.

Sattuuko muille virheitä? Tilallisille? Työntekijöille? Miten ne on soviteltu?



+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Meillä sattuu rengille tosi vähä virheitä.
Ja kun sattuu,niin toimintajärjestys on seuraava:Ensin korjataan vahinko niin kuin pystytään,minä *****ilen asiasta loppupäivän ja sitte se on unohdettu.
Minä tai vakuutusyhtiö maksaa.
Ja samanlaista vahinkoa ei enää koskaan satu.....

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Meillä sattuu rengille tosi vähä virheitä.
Ja kun sattuu,niin toimintajärjestys on seuraava:Ensin korjataan vahinko niin kuin pystytään,minä *****ilen asiasta loppupäivän ja sitte se on unohdettu.
Minä tai vakuutusyhtiö maksaa.
Ja samanlaista vahinkoa ei enää koskaan satu.....
*****ilevat isännät pitäs ampua raketilla kuuhun.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Meillä sattuu rengille tosi vähä virheitä.
Ja kun sattuu,niin toimintajärjestys on seuraava:Ensin korjataan vahinko niin kuin pystytään,minä *****ilen asiasta loppupäivän ja sitte se on unohdettu.
Minä tai vakuutusyhtiö maksaa.
Ja samanlaista vahinkoa ei enää koskaan satu.....
*****ilevat isännät pitäs ampua raketilla kuuhun.
Miksi?
Toi on meille sopiva systeemi ettei asioita vatvota viikkotolkulla.Kun renki vain loppupäivän kestää,niin isotki töpit on kuitattu..

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Virheitä sattuu kaikille. Siitä pitää lähteä liikkeelle.

Robotillinen lehmiä ja yhdestä ilmoitusvirheestä kyse. Entä sitten?
Sattuuhan näitä.

Onko kaikki vastuu karjasta työntekijällä? Mikä on omistajan vastuulla?

Noissa kuvaamissasi ongelmissa pitää joko luottaa työntekijän osaamiseen (sisältää silloin kohtuulllisesti virheiden hyväksymistä) tai laatia seikkaperäiset ohjeet, joiden mukaan mennään. Silloin taas työrutiineissa ei oikein voi joustaa, jotta tekijän selusta on aina turvattu. Varsinkin vasikoiden hoidossa olisi syytä kirjata ne rutiinit, joilla juotto ja  sairaiden hoito tehdään.

Luottamusta kumpaankin suuntaan näyttää puuttuvan. Sitä pitäisi jostain rakentaa...

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Meillä sattuu rengille tosi vähä virheitä.
Ja kun sattuu,niin toimintajärjestys on seuraava:Ensin korjataan vahinko niin kuin pystytään,minä *****ilen asiasta loppupäivän ja sitte se on unohdettu.
Minä tai vakuutusyhtiö maksaa.
Ja samanlaista vahinkoa ei enää koskaan satu.....

Management by reilu meininki

Nopsaan pitää virheet saada käsiteltyä eikä niitä enää syyllistävästi kaivella myöhemmin.

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Vahinkoja sattuu tekeville ja kyllä työnantajan kuuluu niistä vastata. Meillä vahinkoja on tullut vähän ja nekin poikkeuksetta työntekijän viimeisenä työpäivänä :)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Mitä jos työntekijällä jää yhden eläimen teurasilmoitus tekemättä? Eikä ole mitään muistikuvaa, onko voinut olla kyseessä jokin muu virhe. Netti on pätkinyt usein, kun tila on syrjässä ja puhelimitse ilmoitettu eläin voi olla myös puhelimeen vastanneen käsittelijän virhe jos esim. siellä päässä on tietotekniikka pätkinyt tai ollut kiire.

Rutiineja on, seuraan Ammua säännöllisesti ja ilmoitan eläimet saman tien jos olen paikalla. Tarkistan, onko eläin tullut karjatunnukselta poistuneisiin eläimiin ja siirrän lehmäkortin toiseen kansioon.

Navettapäiväkirjan kautta yritän selvittää, mitä on voinut tapahtua.

Minulla on keskittymisvaikeuksia. Kaikki huomaavat sen. On itseni ja varmaan muidenkin helppo ajatella että kaikki huolimattomuusvirheet johtuvat aina siitä. Kai niitä sattuu normaaleillekin ihmisille ja tietokoneille!

Pitäisikö ymmärtää irtisanoutua ja pyrkiä johonkin työpajatoimintaan/sossuun? Suomen maatalous on siinä tilassa, ettei ole varaa tehdä ainuttakaan taloudellista tappiota tilalle. Työntekijän elämän pitäisi olla tasapainossa, eikä "elämän kova koulu". Minulla olisi kuitenkin perhe elätettävänä ja pitäisi jatkaa työssä, kehittyä ja keskittyä paremmin. Mutta keinot ovat kohta lopussa.

Ei ole koskaan varaa esim. laskea antibioottimaitoa tankkiin. Onneksi tätä ei ole vielä tapahtunut. Olen kerran tehnyt myös väärän positiivisen testin tankkimaidosta (selvittiin helpotuksella), koska maitosukka oli kauhean näköinen ja pelkäsin, että ab-maitoa on mennyt tankkiin jostain robotin lypsämästä umpitissistä. Onneksi toisella testillä selvisi, että näin ei ollut. (Soitin muuten tuotantoneuvojalle kun asia jäi vaivaamaan. Hoidettuun, umpeutettuun tissiin voi jäädä antibioottia jos sinne jää kuraa. Olen alkanut umpeuttaa yksittäisiä tissejä vasta kun delvo on puhdas)

Pitäisikö menetetty tuki korvata palkastani? En edes tiedä vielä, onko tiedon puuttuminen minun syytäni vai ei. Ottaa niin päähän että harakiri tuli mieleen mutta ei ei ei kuitenkaan. Minun kohdalleni nyt sattuu tällainen, kun yritän kaikin voimin olla huolellinen mutten vaan pysty. Olen aina puolustuskannalla kaikesta ja siksi otan pomon kanssa usein yhteen.

Olen siis tilatyöntekijä, agrologin koulutuksella, 7 vuotta työskennellyt lehmien parissa. Ilman lomittajakokemusta ja koulutusta en pärjäisi edes näinkään. Ja talo-ja metsävelat, useampia töitä elääkseni ja 2 metsätilaa ne on minullakin, teen täyttä päivää ja välillä yötäkin, ei kaikkien palkollisten elämä ole se 8 tuntia työtä/8 tuntia vapaata/8 tuntia unta.

Vasikkakuolleisuus on noussut syksyllä korkealle vaikka miten hyvin yritetään hoitaa ja luetaan vasikanhoito-ohjeita joka päivä. Poikimaruuhka sattui pahimpaan aikaan ja lehmillä on joidenkin hivenaineiden puutoksia koska rehut. Niiden laatuun en voi hirveästi itse vaikuttaa. Tulee varmaan sellainen kuva että hoidan vasikoita huonosti, etten välittäisi kun ne eivät ole omia. Kotona mies jupisee että lehmät ovat tärkeämpiä kuin hän.

Sattuuko muille virheitä? Tilallisille? Työntekijöille? Miten ne on soviteltu?

Äkkiseltäään et ole missään vastuussa tekemisistäsi. Ainut mikä työntekijää rassaa on oma työpaikka eli voidaan irtisanoa jos tekee virheitä paljon mutta kaikki todelliset kulut osuu kyllä työnantajalle. Ittuilua pitää jaksaa hieman kuunnella mutta ei sitäkään määräänsä enemmän koska kyseessä on vain työasiat.

Se mikä on tärkeä olisi saada sellainen ilmapiiri että työnteon jännittämine loppuisi. Silloin uskaltaisi keskittyä työhön eikä pelätä mahdollisia virheitä jolloin virheiden määräkin pienenee.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Meillä sattuu rengille tosi vähä virheitä.
Ja kun sattuu,niin toimintajärjestys on seuraava:Ensin korjataan vahinko niin kuin pystytään,minä *****ilen asiasta loppupäivän ja sitte se on unohdettu.
Minä tai vakuutusyhtiö maksaa.
Ja samanlaista vahinkoa ei enää koskaan satu.....
*****ilevat isännät pitäs ampua raketilla kuuhun.
Miksi?
Toi on meille sopiva systeemi ettei asioita vatvota viikkotolkulla.Kun renki vain loppupäivän kestää,niin isotki töpit on kuitattu..
Isovaarin vaari ja hankmo, pari vuotta vasta.  ;D

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Mitä jos työntekijällä jää yhden eläimen teurasilmoitus tekemättä? Eikä ole mitään muistikuvaa, onko voinut olla kyseessä jokin muu virhe. Netti on pätkinyt usein, kun tila on syrjässä ja puhelimitse ilmoitettu eläin voi olla myös puhelimeen vastanneen käsittelijän virhe jos esim. siellä päässä on tietotekniikka pätkinyt tai ollut kiire.

Rutiineja on, seuraan Ammua säännöllisesti ja ilmoitan eläimet saman tien jos olen paikalla. Tarkistan, onko eläin tullut karjatunnukselta poistuneisiin eläimiin ja siirrän lehmäkortin toiseen kansioon.

Navettapäiväkirjan kautta yritän selvittää, mitä on voinut tapahtua.

Minulla on keskittymisvaikeuksia. Kaikki huomaavat sen. On itseni ja varmaan muidenkin helppo ajatella että kaikki huolimattomuusvirheet johtuvat aina siitä. Kai niitä sattuu normaaleillekin ihmisille ja tietokoneille!

Pitäisikö ymmärtää irtisanoutua ja pyrkiä johonkin työpajatoimintaan/sossuun? Suomen maatalous on siinä tilassa, ettei ole varaa tehdä ainuttakaan taloudellista tappiota tilalle. Työntekijän elämän pitäisi olla tasapainossa, eikä "elämän kova koulu". Minulla olisi kuitenkin perhe elätettävänä ja pitäisi jatkaa työssä, kehittyä ja keskittyä paremmin. Mutta keinot ovat kohta lopussa.

Ei ole koskaan varaa esim. laskea antibioottimaitoa tankkiin. Onneksi tätä ei ole vielä tapahtunut. Olen kerran tehnyt myös väärän positiivisen testin tankkimaidosta (selvittiin helpotuksella), koska maitosukka oli kauhean näköinen ja pelkäsin, että ab-maitoa on mennyt tankkiin jostain robotin lypsämästä umpitissistä. Onneksi toisella testillä selvisi, että näin ei ollut. (Soitin muuten tuotantoneuvojalle kun asia jäi vaivaamaan. Hoidettuun, umpeutettuun tissiin voi jäädä antibioottia jos sinne jää kuraa. Olen alkanut umpeuttaa yksittäisiä tissejä vasta kun delvo on puhdas)

Pitäisikö menetetty tuki korvata palkastani? En edes tiedä vielä, onko tiedon puuttuminen minun syytäni vai ei. Ottaa niin päähän että harakiri tuli mieleen mutta ei ei ei kuitenkaan. Minun kohdalleni nyt sattuu tällainen, kun yritän kaikin voimin olla huolellinen mutten vaan pysty. Olen aina puolustuskannalla kaikesta ja siksi otan pomon kanssa usein yhteen.

Olen siis tilatyöntekijä, agrologin koulutuksella, 7 vuotta työskennellyt lehmien parissa. Ilman lomittajakokemusta ja koulutusta en pärjäisi edes näinkään. Ja talo-ja metsävelat, useampia töitä elääkseni ja 2 metsätilaa ne on minullakin, teen täyttä päivää ja välillä yötäkin, ei kaikkien palkollisten elämä ole se 8 tuntia työtä/8 tuntia vapaata/8 tuntia unta.

Vasikkakuolleisuus on noussut syksyllä korkealle vaikka miten hyvin yritetään hoitaa ja luetaan vasikanhoito-ohjeita joka päivä. Poikimaruuhka sattui pahimpaan aikaan ja lehmillä on joidenkin hivenaineiden puutoksia koska rehut. Niiden laatuun en voi hirveästi itse vaikuttaa. Tulee varmaan sellainen kuva että hoidan vasikoita huonosti, etten välittäisi kun ne eivät ole omia. Kotona mies jupisee että lehmät ovat tärkeämpiä kuin hän.

Sattuuko muille virheitä? Tilallisille? Työntekijöille? Miten ne on soviteltu?

Ota kossu kolalla ja mieti uudestaan. :)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
No kaikki noi ilmoitukset ja ilmoitusyritykset löytyvät Mloy:stä, joten sieltä niitä voi sitten tiedustella jos oikeasti vaivaa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Sulla on noin paljon vastuuta, kai se on huomioitu palkassa? Ei meillä paperihommat työtekijälle kuulu, vaikka muuten vastuunkantoa vaaditaankin. Virheitä tekee kaikki, ja niistä voi aina oppia.

Mun ei tartte rengille *****illa, saatan enintään kysyä että: "Mitenkä meni niinkuin omasta mielestä?"
Saatan sen kuulla kyllä itsekkin kun mokaan...  ;D
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Taitaisi olla aika laitonta alkaa vähentämään virheiden kustannuksia palkasta. Ainoastaan tahallisista vahingonteoista tai jos kännissä töissä törttöilee voisin kuvitella menevän ammattiliitoilta ja tuomioistuimilta läpi.

Potkujakaan ei tarvitse virheiden takia juurikaan pelätä koeajan loputtua - toki työnantaja voi irtisanomisaikojen puitteissa aina erottaa.

Että turvassa olet, mutta ehkä kuitenkin miettisin oletko oikeassa työssä tai työpaikassa. Jos tuntuu että tulee liikaa painetta ja vastuuta, niin ehkä toisella tilalla työnjako olisi sulle sopivampi.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Itse virheeseen liittyen, yhden eläimen ilmoitusviive ei sellaisenaan aiheuta maitotilalle kummoisiakaan sanktioita. Ainakaan jos kyseessä on teuraslehmä.


Jos se aiheuttaa merkittäviä sanktiota, niin se johtuu siitä että niitä ilmoitusviiveitä on enemmänkin, jolloin isäntäväkikin on ollut ilmeisen huolimaton. Joten työntekijä on vain seurannut heidän esimerkkiään.


Monet muutkin ovat muuten sanoneet eettä onhan tuo ilmoitusten aikataulun kyttääminen ihan perseestä. Siitä jos ilmoituksessa valehtelee, pitäisi sanktioida. Eli jos väittää että tukikelpoisia elukoita on tiettynä aikana enemmän kuin onkaan. Eli ilmoittelee virheellisiä syntymä- ja poistoaikoja. Nykyinen kieroutunut systeemi kuitenkin antaa rangaistuksen siitä että ilmoittaa oikeat tiedot väärään aikaan. Mutta jos ilmoittaa väärät tiedot oikeaan aikaan, se on ihan ok.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Työntekijän virhe - mitä tehdä?
Itse virheeseen liittyen, yhden eläimen ilmoitusviive ei sellaisenaan aiheuta maitotilalle kummoisiakaan sanktioita. Ainakaan jos kyseessä on teuraslehmä.


Jos se aiheuttaa merkittäviä sanktiota, niin se johtuu siitä että niitä ilmoitusviiveitä on enemmänkin, jolloin isäntäväkikin on ollut ilmeisen huolimaton. Joten työntekijä on vain seurannut heidän esimerkkiään.


Monet muutkin ovat muuten sanoneet eettä onhan tuo ilmoitusten aikataulun kyttääminen ihan perseestä. Siitä jos ilmoituksessa valehtelee, pitäisi sanktioida. Eli jos väittää että tukikelpoisia elukoita on tiettynä aikana enemmän kuin onkaan. Eli ilmoittelee virheellisiä syntymä- ja poistoaikoja. Nykyinen kieroutunut systeemi kuitenkin antaa rangaistuksen siitä että ilmoittaa oikeat tiedot väärään aikaan. Mutta jos ilmoittaa väärät tiedot oikeaan aikaan, se on ihan ok.

niinpä juuri. Millään muula ei ole väliä kuin sillä että paperit on kunnossa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!