Näin paljon ei ole tullut tarjouskyselyjä viljankuivaamoista kun nyt tänä syksynä on tullut. Tulevana suvena kootaan ennätys paljon uusia kuivaamorakennuksia. On merkki siitä että kuivurit oli pullonkaula viime syksynä. Mutta merkki siitä että viljatiloilla menee taloudellisesti hyvin. Koska investoinnit voi olla 300 - 500 tuhatta ekee nolla verolla. Samoin pellon vuokrat on lähtenyt nousuun, sen kyllä hyvin ymmärtää sitä taustaa vasten , kun tulee uusi kuivaaja niin kuivaajalle kannattaa hankia töitä. Isommat puitavat alat maksaa pikaisesti investoinnit takaisin. 500- 700 eken vuokrat on ihan perusteltuja, peltojahan ei tarvitse itse omistaa kun vuokraajiakin on kyllä jotka tyytyy pienempiin ha tuloihin, pääsee helpommalla.
pitäähän puimurikin päivittää sopusointuun kuivurin kans , kallis kuivaamo vajaakäytöllä kun ainoona poutapäivänä puimuri on rajoittava tekijä

Näin se tuntuu menevän, että ensin ostetaan mahtava puimuri ja rakennetaan hulppea kuivuri ja sitten pitää haalia maata hintaan mihin hyvänsä ja kuinka kaukaa tahansa, että saadaan ostoksille käyttöä. Joskus olen yrittänyt udella, että mitä kouluja tai kursseja pitäisi käydä tai keitä konsultteja kuunnella, että jäisi edes nollatulos, kun maksaa 550 e / ha pellosta, joka on 50 + km:n päässä kotoa, mutta vastausta en ole saanut. Harrastukset saa tietysti maksaa, mutta mistä kummasta nämä saavat rahaa harrastuksiinsa, kun eivät käy missän töissä? Ovatko lottovoittajia vai perineet amerikantädin. Optiomiljonäärejä tai vastaavia bisnesneroja eivät vissiin kuitenkaan ole. Jorma Ollila ja Heikki Taipale ovat ostaneet maatilat tästä suht' läheltä, mutta kumpikaan ei sentään viljele itse, parempaa tienistiä kun saa vuokraamalla pellot jollekin päätoimiselle ituniskalle, joka maksaa yli 500 euron normaalitaksaansa verrattuna vielä mielellään vähän hyvänmiehenlisää siitä ilosta, että saa kertoa sukulaisilleen, kenen mantuja kuokkii ja keneltä saa joulukortin.