Kilpailuviraston entisen ylijohtajan Matti Purasjoen mielestä puhdas suomalainen ruoka on varjeltu propagandamyytti. Tuottajajärjestö MTK:lla on näppinsä pelissä suomalaisen ruuan mainostamisessa, Purasjoki sanoo Aamulehden haastattelussa.
Eikös tuotteen valmistaja yleensä ole edistämässä tuotteensa markkinointia? Kuka sitä sitten mainostaisi?
Väitteet siitä, että suomalaiset elintarvikkeet ovat puhtaampia ja lähiruoka ekologisempaa kuin ulkomaisilla tuottajilla on Purasjoen mukaan puhdasta propagandaa.
Eläintuotannon suhteen olemme puhtaampia. Ei hormonien käyttöä rutiininomaisesti, salmonellan riski erittäin vähäinen, eläinten olot kuitenkin suht.hyvin valvottuja.
Onko sitten närpiöläinen kasvihuonetomaatti talvikaudella ekologisempi kuin kanarialainen lentotomaatti, sitä voi laskeskella. Lähiruoka yksistään ei maailmaa pelasta.