Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuorma auto maatilakäytössä.  (Luettu 30912 kertaa)

tapete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 171
Kuorma auto maatilakäytössä.
Onko raatilaisilla kuorma autoja käytössä.
Oma ajatus olis ostaa soranajoon sopiva ajokki,mitä suosittelette?
Paljonka on vuodessa pakolliset vakuutukset esim. neliakselinen nuppiauto?
Täälläpäin soramontut vähissä.On tullut ajettua traktorilla jonkun verran,mutta matkaa montulle on 15 km/sivu.Autolla vois ajaa varastoon muutaman tuhat tonnia salaoja soraa ja 32 mursketta.
AJATUKSIA!!!

brotofobia

  • Vieras
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
On joo...Jos sen nyt puoliksi hankkii harrastusmielessä niin joku vanhempi Scanian kymppipyörä vaihtolavalaitteilla, 113 tms jonka pystyy itte korjaamaan. Kalliimmilla täytyisi olla sitten jo muutakin oikeaa ajoa. Vaihtolava laitteelle saa tarvittaessa viljalavan taikka maansiirtolavan. Tuommoisella voi ajaa sivummalla soraa isoja kuormia sen mitä renkaat kestää...  8) Vakuutukset on tonnin pari. Mutta auton saa nykyään niin helposti pois liikennekäytöstä, että tavallisella kesän harrastelulla menee muutaman satasen vakuutukse ja verot.  Huolletun auton löytyminen tosin voi olla työn alla....

Ajon kannattavuus on varmaan niin ja näin, mutta saa sitä harrastaa  ;D

Viimeksi muokattu: 11.12.15 - klo:14:46 kirjoittanut brotofobia

tapete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 171
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Harrastukset aina maksaa.Auto miehet on kateellisia traktorilla soraa ajaville täällä,niin jos ostas auton. :D

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Harrastukset aina maksaa.Auto miehet on kateellisia traktorilla soraa ajaville täällä,niin jos ostas auton. :D

Tiedätkös, ne on nuo autoilijat kateellisia joo traktoriajoista, mutta ovat sentään se ainoa maanviljelijöitä tyhmempi ammattiryhmä.
Autoilijat syövät vaikka toisensa. Heillä juuri ne ajot jota joku muu tekee tulisi juuri heille, jos se toinen nyt sattuisi siinä kohtaamaan epäonnen..

Mutta ymmärtää tuon, maajussi pysyy siinä pihapiirissä ja ajatuksen kulku sitten sitäluokkaa. Autoilija istuu siinä hytissä ja on siten vielä tärkeämpi ihminen.

3xJ

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
15 vuotias 2-akselinen hallussa. Pari tonnia maksaa vakuutukset (70% bonus) ja katsastukset vuodessa. Toinen pari tonnia tahtoo vaan mennä remontteihin vuodessa. Pitämisen kannattavuus on kyseenalaista, mutta ei oikein osaa ilmankaan olla. Tässä tosin nosturi ja vaihtolavavehkeet, joille löytyy usein yllättävääkin käyttöä. Soranajoon ilman muuta vähintään kymppipyörä. Vaihtolavalaitteisiin investointi kannattaa ja lisää pikkukuormurin käyttömahdollisuuksia.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 557
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Meillä on Mersun vaihtolavalaitteinen museoauto (vm82).

Käytetään sitä tarvittaessa soranajoon ja maatalouskoneiden hakureissuilla, mutta pääasiassa paalien ajoon kaukopelloilta. Yleensä on viikon verran rekisterissä
vuosittain ja vakuutukset + verot maksaa noin 50€. Korjauskuluja ei oikeastaan ole ollut kun on niin vähällä käytöllä, pari rengasta on vaihdettu (200€).


Katsastus tehdään joka toinen vuosi, se maksaa noin 250€/kpl.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Ku on noita työkseen ajanu nii en kyllä ihan vähällä ottas itelle moista murhetta.
Tai voihan se pelata paremmin satunnaisesa maatilakäytösä ku 150tkm vuodessa rahtiajossa.
Niisä on sitte sama juttu ku muisaki,  joka väittää 90luvun scaniaa alle miljoonan ajetuksi nii valehtelee.
Toisaalta kaveri ajaa edelleen rahtia 2.4milj.km ajetulla scanialla ja on vasta parhaimmilleen tulosa...

tapete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 171
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Nimenomaan 143 (tai 142) on ainoa jonka huolisin. Siitä ei auto parane.... 8)

Ehkä myös volvo F10-12. Sisussa monesti eaton-fuller vaihteisto, vaatii tottumattomalta vähä tunnustelua...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
 Sitten pitää olla ammattipätevyydet, vaikka omia ajoja ajaiskin.  >:(
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Nimenomaan 143 (tai 142) on ainoa jonka huolisin. Siitä ei auto parane.... 8)

Ehkä myös volvo F10-12. Sisussa monesti eaton-fuller vaihteisto, vaatii tottumattomalta vähä tunnustelua...

Pari 80-luvun Fuller-Sisua ollut, paljon parempi se Fullerin aski on mielestäni käyttää kuin kulunut synkronoitu laatikko jos sattuu olemaan oma sävelkorva virittynyt synkronoimattomille taajuuksille. Ei toki sovi kaikille mutta itse tykkäsin kovasti. Perskele kun joskus vielä saisikin hyvän SM-Sisun vaihtolavalaitteilla ja mekaanisella polttoaineen syötöllä olevalla Cumminsilla ja olisi vielä jotakin järkevääkin käyttöä sille koko rahan edestä. 
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Sitten pitää olla ammattipätevyydet, vaikka omia ajoja ajaiskin.  >:(

Sanoisin, että ei tarvitse.
Vaan saattaa tuo niin tarvitakkii, ***tu minä tiiä mitä sillä ajaa. >:(

Viimeksi muokattu: 11.12.15 - klo:18:22 kirjoittanut Toivo Tonta

pessimisti ei pety!

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Tarvinneeko noita ammattipätevyyksiä omissa ajoissa.

Peltoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
Sanoisin että ei tarvitse, ainoastaan kaupallisessa ajossa tarttee.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: Kuorma auto maatilakäytössä.
scania 143 vaijerivaihtolava autolla minä olen keränny ajokokemukset,noin kaksi vuotta.Mites sisu tai volvo,mielipiteitä?
Nimenomaan 143 (tai 142) on ainoa jonka huolisin. Siitä ei auto parane.... 8)

Ehkä myös volvo F10-12. Sisussa monesti eaton-fuller vaihteisto, vaatii tottumattomalta vähä tunnustelua...

Pari 80-luvun Fuller-Sisua ollut, paljon parempi se Fullerin aski on mielestäni käyttää kuin kulunut synkronoitu laatikko jos sattuu olemaan oma sävelkorva virittynyt synkronoimattomille taajuuksille. Ei toki sovi kaikille mutta itse tykkäsin kovasti. Perskele kun joskus vielä saisikin hyvän SM-Sisun vaihtolavalaitteilla ja mekaanisella polttoaineen syötöllä olevalla Cumminsilla ja olisi vielä jotakin järkevääkin käyttöä sille koko rahan edestä.

Joo siis en tarkottanu huonolla tuota, ite vaan ajanu enimmäkseen synkronoiduilla niin en nii osaa tuota arvostaa. Mutta ne jotka osaa sen käytön nii onhan se sujuvaa vaihtoa. Kerran scanian hajottua tulin SM sisun kyydissä kotia liedosta, vakuuttavaa toimintaa kaverilta joka ajanu ko autolla yli miljoonan.
Painokuormalla ei paljo rutinoita kuulunu... Tiedänpä semmosenki isännän joka vaihto aikoinaan sisusta scaaniaan nii vaihto v8:n perään fullerin ku yhteistyö scanian laatikon kans ei ruvennu onnistuun. Sitte oli kuulemma kelpo auto.  ;D

Harrasteautona menis ihan mikä vaan 80-lukunen, kymppipyörä ja vaijerilaitteet. Nosturi tupeilla. Se olis monipuolinen harrastepeli.
Scaania v8 ehkä kummiski ku semmosella tuli ajettua 95% rahtiurasta.