Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe raktorinajo kortilla  (Luettu 26408 kertaa)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: raktorinajo kortilla
Tuota , mitä te vaahtoatte tuosta traktorin ajokortti uudistuksesta . Nythän asiat vain helpottuu jos tuo uusi esitys menee läpi .
Tähän asti liikennetraktoriksi rekisteröidyn  traktorin (yli 40 km/h kulkeva ) ajamiseen on vaadittu LT , C1 tai C kortti . Nämä kortit on saanut 18 vuotta täyttänyt . Uuden esityksen mukaan LT kortin saa 16 vuotias . Luvan varaiseen ajoon voi lähteä  ( iästä en ole ihan varma ) vasta 18 vuotias joka on saanut ammattipätevyys koulutuksen . Uuden esityksen mukaan ammattipätevyys vaaditaan jos traktorin kuljettaminen edellyttää kuorma-auto korttia eli yli 60 km/h kulkeva yli 3500 painava traktori . Tuohon painoon ja nopeuteen kun lisätään perävaunu tarvitaan CE ajokortti , joten kuka hölmö rekisteröi traktorinsa yli 60km/h kulkevana .
B luokan ajokortilla ei ole saanut lain mukaan  ajaa liikennetraktoria tähänkään asti , sillä mitä polttoainetta on tankissa tai onko päivämaksu maksettu , ei ole mitään merkitystä .  Elikkä jos ajatte liikennetraktoria B kortti taskussa , ajatte ajokortitta nyt ja tulevaisuudessa .
Näin asiat on ainakin minulle on kerrottu , kun olen kysellyt niitä autokoulussa ja liikennelupa kurssilla  .

Jos raktorissa eiole piirturia eikä ajo ole mitään rahtiajoa yleisellä tiellä. Niin ainakin mulle on polliisi sanonu että saapi ajaa ihan vaikka t kortilla. Sii ja vielä huom koneen omistaja/haltia saa ajaa.
Absoluuttista totuutta en tästä tiedä mutta näin viranomaiset on mulle sanoneet.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: raktorinajo kortilla
Ennen kuin asiasta tulee liian vaikeaa, niin miten usein olette olleet traktorilla ratsiassa?
Nothing is Something Worth Doing

fds

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: raktorinajo kortilla
Tuota , mitä te vaahtoatte tuosta traktorin ajokortti uudistuksesta . Nythän asiat vain helpottuu jos tuo uusi esitys menee läpi .
Tähän asti liikennetraktoriksi rekisteröidyn  traktorin (yli 40 km/h kulkeva ) ajamiseen on vaadittu LT , C1 tai C kortti . Nämä kortit on saanut 18 vuotta täyttänyt . Uuden esityksen mukaan LT kortin saa 16 vuotias . Luvan varaiseen ajoon voi lähteä  ( iästä en ole ihan varma ) vasta 18 vuotias joka on saanut ammattipätevyys koulutuksen . Uuden esityksen mukaan ammattipätevyys vaaditaan jos traktorin kuljettaminen edellyttää kuorma-auto korttia eli yli 60 km/h kulkeva yli 3500 painava traktori . Tuohon painoon ja nopeuteen kun lisätään perävaunu tarvitaan CE ajokortti , joten kuka hölmö rekisteröi traktorinsa yli 60km/h kulkevana .
B luokan ajokortilla ei ole saanut lain mukaan  ajaa liikennetraktoria tähänkään asti , sillä mitä polttoainetta on tankissa tai onko päivämaksu maksettu , ei ole mitään merkitystä .  Elikkä jos ajatte liikennetraktoria B kortti taskussa , ajatte ajokortitta nyt ja tulevaisuudessa .
Näin asiat on ainakin minulle on kerrottu , kun olen kysellyt niitä autokoulussa ja liikennelupa kurssilla  .

Jos raktorissa eiole piirturia eikä ajo ole mitään rahtiajoa yleisellä tiellä. Niin ainakin mulle on polliisi sanonu että saapi ajaa ihan vaikka t kortilla. Sii ja vielä huom koneen omistaja/haltia saa ajaa.
Absoluuttista totuutta en tästä tiedä mutta näin viranomaiset on mulle sanoneet.

Varmaan näin . Kumma , että valvovalla viranomaisella ei ole varmaa tietoa . Olen kuullut , että osa poliiseista tulkitsee : jos traktori kulkee yli 40km/h , että T kortti riittää , osa taas , että ei .
Toivottavasti uusi laki selkeyttää tilannetta .

fds

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: raktorinajo kortilla
Ennen kuin asiasta tulee liian vaikeaa, niin miten usein olette olleet traktorilla ratsiassa?
Kerta riittää , jos asiat ei ole kunnossa !

Viimeksi muokattu: 03.12.15 - klo:08:01 kirjoittanut fds

fds

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 122
Vs: raktorinajo kortilla
Tuota , mitä te vaahtoatte tuosta traktorin ajokortti uudistuksesta . Nythän asiat vain helpottuu jos tuo uusi esitys menee läpi .
Tähän asti liikennetraktoriksi rekisteröidyn  traktorin (yli 40 km/h kulkeva ) ajamiseen on vaadittu LT , C1 tai C kortti . Nämä kortit on saanut 18 vuotta täyttänyt . Uuden esityksen mukaan LT kortin saa 16 vuotias . Luvan varaiseen ajoon voi lähteä  ( iästä en ole ihan varma ) vasta 18 vuotias joka on saanut ammattipätevyys koulutuksen . Uuden esityksen mukaan ammattipätevyys vaaditaan jos traktorin kuljettaminen edellyttää kuorma-auto korttia eli yli 60 km/h kulkeva yli 3500 painava traktori . Tuohon painoon ja nopeuteen kun lisätään perävaunu tarvitaan CE ajokortti , joten kuka hölmö rekisteröi traktorinsa yli 60km/h kulkevana .
B luokan ajokortilla ei ole saanut lain mukaan  ajaa liikennetraktoria tähänkään asti , sillä mitä polttoainetta on tankissa tai onko päivämaksu maksettu , ei ole mitään merkitystä .  Elikkä jos ajatte liikennetraktoria B kortti taskussa , ajatte ajokortitta nyt ja tulevaisuudessa .
Näin asiat on ainakin minulle on kerrottu , kun olen kysellyt niitä autokoulussa ja liikennelupa kurssilla  .

Muttakun ei maataloudessa ole ollut liikenneraktoria vaan 50 kulkeva raktori. Näin on ainakin itselleni uskoteltu. Tiedä sitten mikä totuus.

Jos traktori kulkee yli 40km/h se on liikennetraktori , maatalous ei anna mitään poikkeusta . Se on sitten eri juttu jos yli 40km/h kulkeva traktori on " vahingossa " rekisteröity T1/Traktori luokkaan .

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/ajoneuvoluokat#Traktori
Luokkiin T1, T2 ja T3 kuuluvat pyörillä kulkevat EY-tyyppihyväksytyt traktorit. Yleisimmät maataloustraktorit kuuluvat T1-luokkaan. Niiden suurin sallittu nopeus on 40 km/h ja omamassa yli 600 kg. T2- ja T3-luokkiin kuuluvat traktorit ovat mitoiltaan ja massoiltaan T1-luokan traktoreita pienempiä
Liikennetraktori on kansallinen ajoneuvoluokka, jonka suurin sallittu nopeus on 50 km/h. Liikennetraktorilta vaaditaan aina rekisteröintikatsastus riippumatta siitä, onko se kansallisesti tyyppihyväksytty. Liikennetraktorit ovat yleisimmin 40 km/h kulkevien maataloustraktoreiden muunnoksia. Lisävaatimukset verrattuna muihin traktoreihin koskevat pääosin jarruja sekä pyörien roiskesuojia. Liikennetraktorin ajamiseen vaaditaan LT-luokan ajokortti.

Stiz

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: raktorinajo kortilla
Eikös poliisi linjannut aikoinaan tähän liikennetraktori hommaan sen että aina kun on verotonta tankissa niin saa ajaa T-kortilla?

Ainakin silloin kun ne kaksi nuorta (alle 18v) kaatoivat sen lietevaunun ja jäivät sen alle. Traktori oli 50 km/h mutta ajo-oikeus riitti kun oli maatalousajoa.

Ja eikös tämä korttiuudistus tuo jotain höllennyksiä liikkenneluvan tai ammattipätevyyden suhteen juuri tuohon LT luokkaan?

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: raktorinajo kortilla
Tuota , mitä te vaahtoatte tuosta traktorin ajokortti uudistuksesta . Nythän asiat vain helpottuu jos tuo uusi esitys menee läpi .
Tähän asti liikennetraktoriksi rekisteröidyn  traktorin (yli 40 km/h kulkeva ) ajamiseen on vaadittu LT , C1 tai C kortti . Nämä kortit on saanut 18 vuotta täyttänyt . Uuden esityksen mukaan LT kortin saa 16 vuotias . Luvan varaiseen ajoon voi lähteä  ( iästä en ole ihan varma ) vasta 18 vuotias joka on saanut ammattipätevyys koulutuksen . Uuden esityksen mukaan ammattipätevyys vaaditaan jos traktorin kuljettaminen edellyttää kuorma-auto korttia eli yli 60 km/h kulkeva yli 3500 painava traktori . Tuohon painoon ja nopeuteen kun lisätään perävaunu tarvitaan CE ajokortti , joten kuka hölmö rekisteröi traktorinsa yli 60km/h kulkevana .
B luokan ajokortilla ei ole saanut lain mukaan  ajaa liikennetraktoria tähänkään asti , sillä mitä polttoainetta on tankissa tai onko päivämaksu maksettu , ei ole mitään merkitystä .  Elikkä jos ajatte liikennetraktoria B kortti taskussa , ajatte ajokortitta nyt ja tulevaisuudessa .
Näin asiat on ainakin minulle on kerrottu , kun olen kysellyt niitä autokoulussa ja liikennelupa kurssilla  .

Jos raktorissa eiole piirturia eikä ajo ole mitään rahtiajoa yleisellä tiellä. Niin ainakin mulle on polliisi sanonu että saapi ajaa ihan vaikka t kortilla. Sii ja vielä huom koneen omistaja/haltia saa ajaa.
Absoluuttista totuutta en tästä tiedä mutta näin viranomaiset on mulle sanoneet.
ajo vaikuttaa, omistus suhteet eivät vaikuta mitään.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: raktorinajo kortilla
fds on täysin hakoteillä mutta tuossa jo toiset oikas asian.
Nykypäivänä jos teet kaupat uudesta traktorista joka kulkee 50  se on aina rekisteröitävä liikenne traktoriksi oli sitten kyseessä mikä merkki tahansa ,joskus 2000 niitä saattoi vielä rekisteröidä maataloustraktoriksi mutta sen jälkeen ei laillista hommaa.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: raktorinajo kortilla
Ennen kuin asiasta tulee liian vaikeaa, niin miten usein olette olleet traktorilla ratsiassa?
Oliskohan olllu jotain 5 kertaa. Suunnilleen samanverran auton kanssa. Yleensä on puhallutettu ja valot katottu. Tossa seututiellä on ratsia lähes joka kesäviikonloppu.
Mystinen kesälaatumies

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: raktorinajo kortilla
fds on täysin hakoteillä mutta tuossa jo toiset oikas asian.
Nykypäivänä jos teet kaupat uudesta traktorista joka kulkee 50  se on aina rekisteröitävä liikenne traktoriksi oli sitten kyseessä mikä merkki tahansa ,joskus 2000 niitä saattoi vielä rekisteröidä maataloustraktoriksi mutta sen jälkeen ei laillista hommaa.

Fds on ihan oikeassa. Poliisissa on se lukutaidoton alkanut tulkitsemaan.
Finlex ei nyt auennut, mutta siinä määritellään liikennetraktori: c-kortti, 50 kmh nopeus ym.
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan lueta mpö:n sallivaa liikennettä eli silloin ei ole kyseessä
liikennetraktori, joten max nopeus on 40.

-aggo-

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 35
Vs: raktorinajo kortilla
kysymys Heinämäelle><
Liikennetraktoriksi ei kuitenkaan lueta mpö:n sallivaa liikennettä eli silloin ei ole kyseessä
liikennetraktori, joten max nopeus on 40.

Jos mpö:llä sallittua ajoa  niin kuinka monen isännän tiedät ajavan max 40km/h traktorilla joka kulkee 50 ja rek liikennetr??--tästä saisi sakkotuloja
lähes joka tilalta-valtion kassaa rahoo lisää  ;D
   
   Fds on parhaitan varmaan oikeassa-ja eikös ole paras odottaa lakipykälät kun ne viimein tulevat voimaan. MT-lehti välillä kirjoittaa
ennen aikaisia tietämättä asian todellista lopputulosta!

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: raktorinajo kortilla
Joo näistä on ollu monenmoista tulkintaa että millin sitä saapi ajella milläkin kortilla.
Niin nuo minun on rek siten että hyväksytty ilman piirturia liikenne traktoriksi.

Varmaankin ne pystynee muuttaan tavallisiksi traktoreiksi. Deuzsin pienellä sähkö muutoksella ja valumötti vaatii hieman isomman virityksen. Mutta onnistunee sekin ilman perävälityksen muutosta.
Pitänee konttorilta käydä utelemassa että mitäpitäätehdä että neet muutettua.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: raktorinajo kortilla
Joo näistä on ollu monenmoista tulkintaa että millin sitä saapi ajella milläkin kortilla.
Niin nuo minun on rek siten että hyväksytty ilman piirturia liikenne traktoriksi.

Varmaankin ne pystynee muuttaan tavallisiksi traktoreiksi. Deuzsin pienellä sähkö muutoksella ja valumötti vaatii hieman isomman virityksen. Mutta onnistunee sekin ilman perävälityksen muutosta.
Pitänee konttorilta käydä utelemassa että mitäpitäätehdä että neet muutettua.
Laudanpätkä kaasupolkimen alle.Käsikaasulla mennään kiireemmin ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: raktorinajo kortilla
Ennen kuin asiasta tulee liian vaikeaa, niin miten usein olette olleet traktorilla ratsiassa?

Ehkä jotain 10-15 kertaa. Parit sakot kerran pitkät ajovalot olivat pimeät, kerran kärryn parkin värivalo rikki. Useimmiten kortin tarkastus ja puhallutus.

Useammin tarkistettu traktori, kuin auto.
Don Essex

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: raktorinajo kortilla
Joo näistä on ollu monenmoista tulkintaa että millin sitä saapi ajella milläkin kortilla.
Niin nuo minun on rek siten että hyväksytty ilman piirturia liikenne traktoriksi.

Varmaankin ne pystynee muuttaan tavallisiksi traktoreiksi. Deuzsin pienellä sähkö muutoksella ja valumötti vaatii hieman isomman virityksen. Mutta onnistunee sekin ilman perävälityksen muutosta.
Pitänee konttorilta käydä utelemassa että mitäpitäätehdä että neet muutettua.

Matalakierrosmalleissa lie ihan liikenneperä, luulisin että pumppu pajalle ja max kierrostern rajaus sinetillä ja konttorilta lausunto että on muutettu matalakierrosmalleja vastaavaksi. Uhmakkaimmat voi sitten mirkelöidä stanan rajoitinta lyhemmäksi tai keksiä jotain muuta jäynää.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's