en tiedä onko paljon pärstäkerrointa liikkeellä mutta ainakin groupilla on puutavaralajikohtainen hinnoittelu eli olikohan yli 100 mottia pitää olla jotta pääsee parhaimpaan hintaryhmään. Lisäksi harvennuksissa käytetään aina ihan eri hintoja kuin esimerkiksi jossain päätehakkuissa vaikka puu on ihan saman arvoista. Hankintamyynnissä sitten on jo eräkoossa rajoitteita eli tuolloin se tukki muuttuu energiaksi jne. Toki harvennuksissa on vähän kovemmat tekokulut mutta jos puutavarat tuotaisi sekasin niin aika marginaalisia olisi kuluerot päätehakkuuseen. Eli ei olisi suurta merkitystä onko tukki kaadettu 2000 motin päätehakkuulta vai 400 motin harvennukselta.
15 mottia on hankinnoissa ollut lajikohtainen/pinokohtainen raja, jota ylipäätään otetaan vastaan. Se ei lajittelulla muuksi muutu, jos tavaraa ei vaan ole enempää.
Harvennus/päätehakkuun hintaero on yleensä lähes kaikilla metsänomistajilla selvillä. Puun siirto ajokoneella eri pinoihin ei kovin suurta osaa edusta kyseisestä erosta, tulee niitä pinoja päätehakkuultakin. Moton tuotos harvennuksella on huomattavasti oleellisempi hinnan eroa aiheuttava tekijä. Ajokone kerkiää kulkemaan harvennuksella moton perässä, se ei rajota menoa.
Puukaupan perusasiat haltuun.
Lajittelu on nopeinta, helpointa ja halvinta tehdä kun puut ovat valmiina levällään, eli maastossa osaavan motokuskin jäljiltä. Ajokone taitaa sitä paitsi olla koko ketjun halvin kone, alkaen pystymetsästä tehtaan portille.