Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse järjestetty lomitus  (Luettu 14305 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12088
Vs: Itse järjestetty lomitus
Voiko tilan työntekijä perustaa lomitusyrityksen? Eli osan tunneistaan tekisi minulle palkallisena, osan samassa navetassa mutta veloitus lomatoimistoon.
Lomahallinto tuskin voi estää järjestelyä, mutta verottaja saattaa jossain vaiheessa purkaa kuvion, jollei ko. duunari tee riittävästi muillekin työnantajille y-tunnuksella.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8354
Vs: Itse järjestetty lomitus
Voiko tilan työntekijä perustaa lomitusyrityksen? Eli osan tunneistaan tekisi minulle palkallisena, osan samassa navetassa mutta veloitus lomatoimistoon.
Lomahallinto tuskin voi estää järjestelyä, mutta verottaja saattaa jossain vaiheessa purkaa kuvion, jollei ko. duunari tee riittävästi muillekin työnantajille y-tunnuksella.
Melkein varmempi, jos työntekijä siirtyy yrittäjäksi kokonaan. Tila ja kunta ovat verottajan kannalta jo kaksi asiakasta. Parempi, jos käy vielä joskus jossain muuallakin.
Mystinen kesälaatumies

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus
Voiko tilan työntekijä perustaa lomitusyrityksen? Eli osan tunneistaan tekisi minulle palkallisena, osan samassa navetassa mutta veloitus lomatoimistoon.
Lomahallinto tuskin voi estää järjestelyä, mutta verottaja saattaa jossain vaiheessa purkaa kuvion, jollei ko. duunari tee riittävästi muillekin työnantajille y-tunnuksella.

Ei verottaja puutu asiaan jos maksetaan kaukki verot ja maksut. Homman pitää vain olla yritysmäistä, eli mielellään pitää muutama muukin työllistyä yrittäjän kautta ettei yksi mukamas ole 365 päivää vuodessa töissä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Itse järjestetty lomitus
Mitenkä olisi, voisinko ilmoittaa 90vuotiaan anoppini pestautumaan yritykseen työhön ja sieltä lomittamaan meitä.Muorilla on pieni eläke, eikä lisä raha olis varmaan haitaksi 

navettapiika

  • Vieras
Vs: Itse järjestetty lomitus
Mitenkä olisi, voisinko ilmoittaa 90vuotiaan anoppini pestautumaan yritykseen työhön ja sieltä lomittamaan meitä.Muorilla on pieni eläke, eikä lisä raha olis varmaan haitaksi
Tottakai...eihän ikä ole este, pieni rasite vain.. :)

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Itse järjestetty lomitus
Mitenkä olisi, voisinko ilmoittaa 90vuotiaan anoppini pestautumaan yritykseen työhön ja sieltä lomittamaan meitä.Muorilla on pieni eläke, eikä lisä raha olis varmaan haitaksi

Tämä ehkä oli tarkoitettu vitsiksi? Tai sitten ei? Mutta vakavasti niin kyllähän itse järjestettyä lomitusta on sillä tavalla käytetty hyväksi että sillä on järjestetty lapsille ja / tai eläkeläisille yhteiskunnan maksamaa palkkaa?

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ja se on aivan hyväksyttävää, jos esim karjanhoitoon ainoana osallistuva henkilö sillä tavalla saa kaipaamansa loman. Silloin jos siis lomitus todella tapahtuu ja yrittäjä/yrittäjäperhe pääsee lomalle, ja esim eläkeläisvanhemmat heitä lomittavat, on korvaus aivan oikeutettu.Useimmiten tällaiset omat lomittajat jopa asuvat tilalla loman ajan ja valvovat tarkasti kaikkia mahd häiriöitä myös työajan ulkopuolella.

Viimeksi muokattu: 27.11.15 - klo:21:12 kirjoittanut Hevi

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 555
Vs: Itse järjestetty lomitus
Uskallanko kannustaa miniää (joka ei asu tilalla) hankeutumaan ennakkoperintärekisteriin?
Miten se vaikuttaa hänen mahdollisiin työttömyyskorvauksiin?
Onko hän "perheenjäsen", joka ei saa olla lomittajana?

Meidän tilalta hänelle tulisi tuloa vuodessa 2500€, sehän ei riitä elämiseen, mutta on pieni lisä ja hän osaa
nämä hommat.
Vai onko nämä uudet lomitusyritykset mahdollisia vain eläkeläisille (ei tarvi asioida TE-keskuksessa)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Itse järjestetty lomitus


Meidän tilalta hänelle tulisi tuloa vuodessa 2500€, sehän ei riitä elämiseen, mutta on pieni lisä ja hän osaa
nämä hommat.
Vai onko nämä uudet lomitusyritykset mahdollisia vain eläkeläisille (ei tarvi asioida TE-keskuksessa)
[/quote]



Lomituksesta 2500€ vuodessa. Kuinka monta lomituspäivää?

Varmaan kannattaa ajaa taksia väliajat.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus
Uskallanko kannustaa miniää (joka ei asu tilalla) hankeutumaan ennakkoperintärekisteriin?
Miten se vaikuttaa hänen mahdollisiin työttömyyskorvauksiin?
Onko hän "perheenjäsen", joka ei saa olla lomittajana?

Meidän tilalta hänelle tulisi tuloa vuodessa 2500€, sehän ei riitä elämiseen, mutta on pieni lisä ja hän osaa
nämä hommat.
Vai onko nämä uudet lomitusyritykset mahdollisia vain eläkeläisille (ei tarvi asioida TE-keskuksessa)

Kannattaa tarkistaa, mutta epäilisin että ei rajoita. Joskus tessissä puhuttiin ylenevässä tai alenevassa polvessa. Kun eihän se miniä sinällään sulle ole sukua tai vaimollesi ja jos miniän  mies ei ole hommissa osakkaana.

Työttömyysturva on kyllä sitten perseetä ja muu sosiaaliturva että kuukauspalkaseksi jos haluaa sosiaaliturvan. Yrittäjien kassaan kun 1,5 vuotta makselee, niin saattaa jotain ansiosidonnaista saada. Korvaushan on kohtuulinen n.26€/tunti+alv. ja saa tehdä niin paljon kuin haluaa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

jupe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 678
Vs: Itse järjestetty lomitus
sitä tuossa mietin että miten nämä jotka tänä vuonna ovat järjestäneet lomituksen itse, esim. opiskelevan lapsen tekemänä, niin kuinka he sitten ensivuonna sen hoitaa? Kaikkialla ei ole lomitusyrittäjiä ja miten paljon ennen sitä pitikään ilmoittaa että haluaa vaihtaa kunnan lomitukseen.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Itse järjestetty lomitus
Kaikkein paras ratkaisu lienee naapurien välinen lomitus. Mikäli kahdella tilalla on suunnilleen saman verran lomatunteja, voivat tilat lomittaa toisiaan ristiin. Silloin ei ole sukulaisuus esteenä, mutta lomitustulo jää kuitenkin maatiloille. Jokainen varmaan ymmärtää tämän systeemin mahdollisuudet, ja työsopimusta vaan tekemään lomitusyrityksen kanssa kummankin tilan lomittajalle.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus
Kaikkein paras ratkaisu lienee naapurien välinen lomitus. Mikäli kahdella tilalla on suunnilleen saman verran lomatunteja, voivat tilat lomittaa toisiaan ristiin. Silloin ei ole sukulaisuus esteenä, mutta lomitustulo jää kuitenkin maatiloille. Jokainen varmaan ymmärtää tämän systeemin mahdollisuudet, ja työsopimusta vaan tekemään lomitusyrityksen kanssa kummankin tilan lomittajalle.

Täähän on periaatteessa mahdolista ja eikös se menisi vielä MVL kautta kun tuskin liikevaihto kasvaisi niin isoksi.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Itse järjestetty lomitus
Kaikkein paras ratkaisu lienee naapurien välinen lomitus. Mikäli kahdella tilalla on suunnilleen saman verran lomatunteja, voivat tilat lomittaa toisiaan ristiin. Silloin ei ole sukulaisuus esteenä, mutta lomitustulo jää kuitenkin maatiloille. Jokainen varmaan ymmärtää tämän systeemin mahdollisuudet, ja työsopimusta vaan tekemään lomitusyrityksen kanssa kummankin tilan lomittajalle.


Mikäs sen lomituksen tarkotus olikaan ?

Kevät- ja syystöiden teko sekä naapurin lomitus.

Liiterin mainosta mukaellen; NYT JÄRKI KÄTEEN.



Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Itse järjestetty lomitus
Juuri näin. Se ulkopuolinen yritys on kyllä oltava palkkaamas esim. naapurusten emännät, koska lakitekstissä oli, että viljelijä tai perheenjäsenen omistama tai osittainkin omistama yritys ei saa tuottaa lomituspalveluja, jos meinaa saada tukea. Näitä yrityksiä on kyllä jo ilmaantunut, ettei ole ongelma