Pintapaine eli renkaan ilmanpaine plus renkaan rungosta tuleva paine vaikuttavat kyntökerrokseen. Akselipaino vaikuttaa syvempiin kerroksiin eli maan on kannettava koneen koko massa. Lisäksi on huomioitava se, että ensimmäinen ajokerta (rengas) tiivistää jo tiettyyn syvyyteen ja sen jälkeinen ajokerta (rengas) ei tuplaa tiivistysvaikutusta syvyyden funktiona. Esim. eka rengas tiivistää vaikkapa puoleen metriin ja seuraava 55 cm:iin eli +5 cm. Vrt. uudet 76 tonnin rekat. Akseleita piti lisätä, jotta tien rungot kestää ja paripyörät tuli pakollisiksi, jotta pinta kestäisi ja lisäksi koska rekan pituutta ei lisätty, osa silloista ei kestä kuitenkaan, vaikka akseleita ja renkaita lisättiin.
Eli maaperän kannalta olisi parasta ajaa samoja raiteita ja pilata se kohta "kokonaan" kuin ajella rapuajona ja tiivistää koko pelto "melkein kokonaan". Kasvusto tietysti tuhoutuu kokonaan tässä ajourasysteemissä ja voi tietysti sitten jo arvioida, onko siihen järkevää kylvää mitään, vrt ruiskutusurat. Nykyisinhän alkaa tulla "muotiin" ns. CTF eli oliskohan jotakin controlled trafic farming eli kaikki koneet mitoitetaan siten, että työleveydet tai kertaluokat ovat samalla jaolla ja tarkkuus-GPS:llä ajetaan yksiä raiteita ja pilataan vain se yksi linja. Loppu on ajamatonta (tiivistämätöntä).
En tiedä teitkö päätelmän urakoitsijan vaunun tiivistymisvaikutuksesta pelkästään kasvuston tuhoutumisen perusteella vai kaivoitko lapiolla kuoppia peltoon reilun puolen metrin syvyyteen ja tutkailit vaikutusta myös sinne. Pintapaine voi olla suurempi isommalla vaunulla käytetyistä renkaista ja ilmanpaineista riippuen, mutta akselipainot voivat olla pienemmät. Toki vaunu on isompi ja mahdollisesti traktorikin eli yhteisvaikutus voi olla pahempi. Itse en ihan pienessä tuskassa laskisi kumpaakaan noista vaunuista omalle pellolle.
Parin kaverin kanssa on tätä(kin) asiaa puitu ja esim lietteenlevitys multaimella (työleveys 6-8 m) on pellon kannalta paljon huonompi ratkaisu kuin kuivalannan levittäminen ns. tarkkuuslevittimellä (työleveys luokkaa 35 m). Toiseen vaan saa ympäristötukea ja toiseen ei.
Yhteistyö toisi tässäkin mahdollisuuden helpottaa madon elämää eli pienehkö leveällä työleveydellä (sopiva) vaunu pellolle ja useampi mahdollinen lastauspaikka joko siirtovaunuista suoraan tai välikontteja käyttäen ja niitä vemssin päisteteitä ajaen (yhdet raiteet tiivistäen). Sopivalla porukalla työ olisi nopeaa ja pellon kannalta armeliasta. Nyt mennään perse edellä puuhun ja jokainen nysvää yksin eli on pakko ostaa se helvetin iso kuuppa ja siihen se 939 ventti, että saadaan tavara levälleen.
Viimeksi muokattu: 23.11.15 - klo:20:16 kirjoittanut wolfheartscry