Minun mielestä jokaisen alueen pitäisi itse kustantaa niin maatalous, kuin muutkin asumisesta tulevat kulut, asia voitaisiin hoitaa yksinkertaisesti, niin että alueiden luoononvaroista tulevat tulot ohjataan alueen kulujen maksuun, tosin tähän kyllä silloi tarvittaisiin jonkinlainen maakunnallinen parlametti väliin hommaa hoitamaan ja päätöksiä tekemään.
Lapille tälläinen järjestelmä sopisi erittäin hyvin, alueen suuret luonnonvarat, kaivokset, energiavarat, metsät tuottaisi varsin mittavan ylijäämän, jolla ne muutama sata maatilaa ja muut harvan asutuksen aiheuttamat kustannukset on kyllä hyvin helppo hoidella.
Itseasiassa, tässäkin on pieni paradoksi, Lappi on maakunnista kaikista vähiten maataloudesta riippuvainen ja siellä on maatalouden osuus kansantulosta maan pienin, silti tuet karjataloudessa on siellä parhaat, koska elinkeino ei ole kilpailukykyinen etelän kanssa muuten.
Lappia jossa maatalouden osuus on niin vähäinen, ettei millään tuotantosektorilla saada omaa kulutusta peitettyä ( asukkaita 190 000 ), niin pidetään ongelmana muun Suomen tuotannolle, eihän tuota usko heinänsyöjäkkään ...
Yhtä hyvin voitaisiin vaatia, että Varsinais-Suomeen rakennettaisiin keino-tuntureita, jotta pystyttäisiin tyydyttämään laskettelurinteitten kysyntä omasta maakunnasta...rehellisten suomalaisten veronmaksajien kustannuksella, tietty.
...joskus 1990-luvun alkupuolella hullun taloushuuman aikoihin eräät höyrypäät suunnittelivat keino-laskettelumäen rakentamista Huittisiin...
Niin sinähän se esitit sitä, että maakuntien tukeminen pitäisi kyseenalaistaa ...
Minä kyllä hyväksyn ajatuksen, jos lähdetään siitä liikkeelle, että jokainen maakunta vastaa itse menoistaan ja tuloistaan.
Vuonna 1995 oli Suomessa lama, pahempi paljon mitä nyt, silloin Suomen vientituloista tuli 11 %:tia Lapin läänin alueelta, se oli ennen Nokian nousua, väkeä oli vain noin 3,5 %:tia koko maan väestöstä.
Ei pitäisi kovin kovalla äänellä huudella, jos on ammatin edustaja joka on puhtaasti veronmaksajien kontolla, maakunnassa joka ei tuota mitään muuta, kuin kannatamattomia viljatuotteita.