Onhan noilla tietty ikää, mutta ei kait claysonissa voi vikaa olla, kait? Sampo nyt on aina kappaleina, sen mäkin tiedän - mutta sampo on korjattu siinä vaiheessa kun osat on vasta jossain matkalla tohon toiseen merkkiin, arvokkaitakin osat taitaa olla?
Mutta puintiprosessin tehokkuuteen olis syytä kyllä monella kiinnittää huomiota. Hyvä kärrymies, hyvä puintisuunnitelma niin kyllä melkoisen pienelläkin koneella nappaa sen reilun 10 hehtaaria päivässä, ja eihän tolla laskien sulla tule kuin hädintuskin kahden viikon päivät puinteja? Jos haluaa mukavuutta ja jotain jatketta niin se on asia erikseen, puhtaasti euroilla ajatelteltuna joku pienin Sampo tahi vastaava olis kait likimain oikea ratkaisu?
Niin, siitä puintitekniikasta - ajetaan puima pellolle, käydään kiertämään lohkoa ympäri; jos lohko on niin iso, ettei säiliöllä pääse ympäri (tämä kait lähtöoletus), kärrymies seuraa puimamiestä kunnes säiliö täyttyy, puimamies ajaa tyhjennyspaikan (jos oikein kiire niin ottaa vaan eri linjan, ja kärrymies ajaa torven alle). Näin jatketaan kunnes lohko on avattu.
Jos tyhjennetään vauhdista niin jatko lienee suoraviivaista, ei tarvinne ohjeistaa. Jos tyhjennetään paikallaan niin silloin kärrymiehen kannatta ajaa päinvastaiseen suuntaan kuin puimamies, ja päivystää aina jotakuinkin oikealla paikalla - kun puimurin torvi kääntyy niin ajetaan salamana torven alle. Lähtökohta on se, että puimuria ei koskaan ajeta irti laihosta - tehoa tulee helposti lisää, joskus vähän mittailinkin asiaa, ja päivässä päästiin helposti 15% pidemmälle. Kun tota ajotekniikkaa hiukan aikaa harjoitellaan yhdessä niin hetken kuluttua homma toimii todella saumattomasti, mitään ylimääräisiä puhelinturinointeja ei tarvita. Ja se kait on itsestäänselvyys, että puimamiehen puhelin on äänettömällä... puimamies soittaa jos on asiaa, kukaan ei häiritse puimamiestä - jos on jotain asiaa se hoidetaan kärrymiehen kautta tyhjennyksen aikana.