Näen asian niin että kynttilän haudalle vienti on poismenneen läheisen muistamista,ei mitään kilpavarustelua tai markkinahumua.Kesällä kukkaset sama asia,vai koiranputkeako hautausmaan pitäisi kesällä kasvaa.
Kynttilä viedään yleensä haudalle siksi,ettei kukaan pääse sanomaan,ettei tuotakaan vainajaa muistettu.Tosiasiassa meilläkin mennyt sukupolivi muistetaan päivittäin kotosalla,aina muistuu joku juttu vainajasta,toinen muistaa toisen asian ja toinen toisen.Nytki ukon kaa on muistettu äitiä ja isää koko joulun,muistimme lapsuuden jouluja ja kerroimme toisillemme niistä.
Minäki ku ennen vein niitä kynttilöitä,nii enimmäkseen ihailin sitä kynttilämerta hautausmaalla ja vain pienen tovin muistin vainajaa.
Kyllä koiranputki kelpaa mun haudalle hyvin,siinäku muukin kasvi.En pahastu sitä ollenkaa.
En halua lasteni tuntevan huonoa omaatuntoa siitä,jos mun hauta ei oo kunnossa.Olen käsitellyt kukkia elämäni aikana ja nauttinut niistä,olen varsinainen kukkahullu.Mutta olen toivonut,että arkulleni ei tuotaisi kukkia,vaan se raha käytettäisiin vielä elävien hyväksi,,esim.venäjän katulapsityöhön.