Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sairausajan palkka  (Luettu 11272 kertaa)

Suuri Ajattelija

• Vieras
Sairausajan palkka
http://www.hs.fi/paivanlehti/07102015/a1444113353767

Pyhäkorvauksen leikkaaminen saatiin jo poistettua vetoamalla pienipalkkaisten toimeentuloon ja nyt yritetään poistaa sairauslomien palkan leikkaukset. Totuus lienee se, että sairauslomaa pitävät yhdet ja samat vuodesta toiseen. Ts. palkallinen sairaus on saavutettu etu, vuosiloman jatke. Totuus on se, että suuri osa kuntatyöntekijöistä ei sairasta juuri koskaan ja he tavallaan rahoittavat ja tekevät näidenkin ns. sairastajien työt, jos heillä ylipäätään on työpaikallaan mitään tekemistä.

Jutun mukaan Helsinki maksaa sairausajan palkkaa vuosittain 46 miljoonaa euroa saamatta rahalleen minkääänlaista vastinetta. Vastaavan määrän töitä tekee ei-sairastavat korvauksetta.

Mitähän tapahtuisi, jos tuon 46 miljoonaa maksetaan henkilöstölle korvauksena sairastamattomuudesta ja itse sairauspoissaolot olisivat palkattomia? Ainakaan silloin ei voi sanoa, että sairausloman palkan leikkaaminen leikkaa tuloja, sillä saman rahan saat, vaikka et sairastaisikaan. Tietenkin oikeasti sairastavat joutuvat vaikeaan tilanteeseen.

navettapiika

• Vieras
Vs: Sairausajan palkka
Mutta oikeasti sairastavat saavat kelalta ja toisekseen, onko heidän paikkansa töissä, jos ovat säännöllisesti kolme kuukautta sairaina ja pari kuukautta lomilla...herää kysymys, vaivaako lorvikatarri.. ja kankkuspäivät erikseen. ::)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
mutta hulluinta onm että tuon pitää kustantaa sitten yritys!   ja se onkin sitten se tuottava työ?????   ite nyt palkanmaksajana en maksa kuin tehdystä työstä, ja hyvin on menny jakeluun.   eilenkin oli palkaton vapaa maakuntamatkailukierros,   ruuat ja kahvit sentäs tarjosin.

navettapiika

• Vieras
Tuon kahvittelun ja ruuan voisi ehkä luontaiseduksi laskea ja saisit sen verotuksessa vähentää.. Niin kieltämättä, eihän se ole työnantajan vika jos tekijä sairastaa, jos ei ole ammattitaudista kyse ja senkin korvaa vakuutus.. ::)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
juu, kyllä on taas nippu kuitteja verottjalle absin kassalta.     mutta se että jos sairastaa ja ei saa EKALTA päivältä saa palkkaa on suuri synti, on miusta kyllä aika outoa.  itekään en saa mistään apuja/korvausta ekasta päivästä mutta siihen kaatunna, vaan jo toinen päivä sujuu helpommin...   ja taas terveenä.    tai ainakin terveenpänä.

navettapiika

• Vieras
Ymmärrä oikein sitäkään, kun aina on se työnantaja vihollinen..ei nähdä omasta toiminnasta johtuvaa sairastelua lainkaan.. Moni firmahan maksaa bonusta sairastamattomuudesta..eikä ne tekijät ruikuta yleisönosastoilla kurjuuttaan.. ???

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ja aika hyvin tuo pekka niska porskuttaa ja porukka on aika hyvin yhteen hitsautunu.

Viljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ihme ettei joku AY porukka pannut poikottiin Pekka Niskan sinänäsä aivan hyvää käytäntöä. Kessulla ja viinalla terveytensä pilanneet kuormittaa terveydenhoitoa nykyisin aika lailla.

82-90

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vasikoita ottoo kualiin
onkos muajussilla karenssipäiviä.

Terminator II

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • YTK:FI
Kyllähän se kuuluus vakuutusyhtiölle eikä yritykselle. Työntekiä kun ottaisi sairasvakuutuksen jonka maksaisi itse, niin se olisi työnantaja sama onko maanantaina krapulassa vai alkoiko 2kk sairis. Nämä OIKEASTI sairaat kärsii siitä että joukossa on näitä joilla on PITÄMÄTTÖMIÄ sairaslomia.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Olin tossa yks päivä poissa töistä niin merkkasin koodilla "muu palkaton poissaolo"  8)

Vaan kun tuollaista koodia ei normaaleissa työsuhteissa ole käytössä... siitä kiitos Ay-liikkeen  :'(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

• Vieras
Täällä taas kirjoittelee sellaiset jotka ei asiasta mitään tiedä. Perusterveet ihmiset joiden omaan tai lähipiirin kokemuksiin eivät kuulu (vakavat) sairastumiset. Kysykään vaikka nimimerkiltä maraani mitä mieltä hän lienee näistä parin kuukauden turhista velttoilijoiden sairaslomista?

Ja päältä päin ette näe ja ihmiset eivät välttämättä kerro kun helposti katsotaan kieroon. Mutta meillä on joukossamme ihmisiä joilta on mm poistettu turhia sisuskaluja että henki säilyy, ihmisiä jotka elävät koko ajan veitsen terällä mutta raahautuvat silti töihin mutta joskus on pakko antaa periksi ja sitten voi tulla niitä kuukausien sairaslomia. Nämäkin on nähty.

Ja on tietysti itse aiheutettujakin mutta on paljon sellaisia joiden syitäkään ei tiedetä ja pahimmillaan hoitoakaan ei tunneta. Syövällekin on montaa riskitekijää esimerkiksi rintasyövällä alkoholin käyttö mutta kehtaisitteko mennä maraanille sanomaan että "Ihan oikein vaimollesi että sai rintasyövän kun joi niin paljon"? Joskus vaan osuu ihan ilman omaa syytä kohdalle.

Tietysti onhan tuossa ratkaisu. Ei hoideta...

Mutta että en tiedä millaisissa työyhteisöissä te olette elämäänne eläneet mutta minä en tähän ikään mennessä ole vielä yhdessäkään sellaisessa työpaikassa ollut että kukaan olisi turhaan sairaslomalla ollut.
Minä olen kyllä nähnyt kuinka näppärästi sitä saikkua saa, kunhan kehtaa vain hakea..  Ihan kunnan hommissa olen ollut ja 22 vuotta samassa paikassa. Ja nyt on sitten ihan turha tulla sormella tökkimään, sillä minun sisuskalut on jo uuteen uskoon laitettu ja  rautaa on lonkassa niin pitkälti, että heikompia hirvittää.. Ai, saikut..viikon olen ollut tuon jalan takia virkatyöstäni pois ja suoliston takia lähdin suoraan navetasta leikkuupöydälle..  Että todellakin tiedän, mistä puhun. ::)
Vakavat sairastumiset ei siitä päivästä mene sinne eikä tänne, koska yleensä niitä sairastetaan kuukausi kaupalla ja toisinaan jopa koko loppu elämä..ja siihenkin on totuttava. ::)

icefarmer

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vastustan
Olin tossa yks päivä poissa töistä niin merkkasin koodilla "muu palkaton poissaolo"  8)

Vaan kun tuollaista koodia ei normaaleissa työsuhteissa ole käytössä... siitä kiitos Ay-liikkeen  :'(
no miten luulet homman hoituvan rakennus, maanrakennus, kuljetus, metsäkone, ravintola-alan pienyrityksessä joissa taitaa koko työterveyslääkäri olla ennenkuulematon ilmaisu, meneeköhän se nin jotta työntekijä ilmoittaa jotta oon pahasti sairas, jos löytyy tuuraja niin oon pari päivää pois ja sillä selvä eikä rahaliikenettä ja pyrokratiaa ;) ;D 8) ::)

eri asia on sitte nämä pomot jotka on vainoharhasuuttaan aina passittamassa porukkaa hakemaan lääkärin todistusta >:( >:( >:( >:(

Viimeksi muokattu: 07.10.15 - klo:15:35 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

navettapiika

• Vieras

no miten luulet homman hoituvan rakennus, maanrakennus, kuljetus, metsäkone, ravintola-alan pienyrityksessä joissa taitaa koko työterveyslääkäri olla ennenkuulematon ilmaisu, meneeköhän se nin jotta työntekijä ilmoittaa jotta oon pahasti sairas, jos löytyy tuuraja niin oon pari päivää pois ja sillä selvä eikä rahaliikenettä ja pyrokratiaa ;) ;D 8) ::)

eri asia on sitte nämä pomot jotka on vainoharhasuuttaan aina passittamassa porukkaa hakemaan lääkärin todistusta >:( >:( >:( >:(
Pitäähän Suomessa olla järjestetty työterveyshuolto jos sinulla on palkattua työvoimaa..eli kyllä sen todistuksen saa aika näppärästi jos sairastuu, vainoharhalla tai ilman. ::)

icefarmer

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • vastustan

Pitäähän Suomessa olla järjestetty työterveyshuolto jos sinulla on palkattua työvoimaa..eli kyllä sen todistuksen saa aika näppärästi jos sairastuu, vainoharhalla tai ilman. ::)
pitää ja pitää ;D ;D ;D ;D

mietitäämpä vaikka rakennusalan harmaata sektoria, okei, siellä liikkuu jonku verran varastettua tavaraa, ja varmaanki kuititonta rakennusmateriaala jonkin verran mutta tuliskohan kuitenkin valta-osa tästä pimeästä, sopimattomasta työstä jossa ei taideta nyt han olla siellä työterveyshuollon työehtosopimusten  piirissä vai onko parempaa visiota mistä nuo hämärät miljardt kertyy :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...