Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sadonkorjuuta  (Luettu 2833 kertaa)

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Veeti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Sadonkorjuuta
Onneksi kaikkialla maailmassa ei MTK-kepulaisuus ole vallalla---"mulle, mulle , mulle, sulta pois".

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
No kyllä täälä vähän sellainen talkoohenki on vallalla samalla tavoin.
Isot sijaisavut, muut maksaa.
Vilja pitää lahjoittaa, ettei muiden tarvi maksaa
Jos on tehty virheinvestointi, muut maksa.
Jos markkinatalous kolkuttaa ovelle, muut maksaa

SKM

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Sir Loimaa, savinenseudun (r)kunkku
Sää oot jotenkin sairas kaikessa katkeruudessaan, VeetiEemeli. ???
Menisit hoitoon, juttelemaan psykologille. Vois olos helpottua? ???
Vuokrapienviljelijän unelma Loimaalla: 70-lukulaiset veljekset Simulta ja Hankmo sekä isovaari Faari vm. 1976

Monen eri nimimerkin sujuva käyttö takaa samanmielisten kokoontumisajon.

Suuri Ajattelija

• Vieras
Kyllähän naapuriapu Suomessakin toimisi vastaavassa tilanteessa, mutta viljanviljelijät, ainakin Agronetin perusteella ovat niin kateellisia ja katkeria tuottajia kohtaan, ettei tulisi ensiksi mieleen, sillä niitä kaloja saa, mitä onkii..

Maidontuottajat varmaan tukisivat toisiaan hädän  hetkellä.

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Perään vain samoja lähtökohtia kaikille tuottajaryhmille.
Vai väitätkö että esim. mtk;n toiminta olisi tasapuolista.

Minulle sopii, että kaikilta otetaan kaikki tuet pois. Sopiiko sinulle.

Käytätte aivan samaa taktiikkaa kuin nämä mamumyönteiset. Kun ollaan HEIDÄN ajatusmaailmaansa vastaan, vaikka järkevillä perusteilla, syytetään heti rasistiksi.
Te syytätte heti kateudesta.

Minusta esim. jokainen saa asua missä tahansa, kunhan maksaa lystinsä itse. Jos asuu helvatan kuusessaa on lapsellista huudella raideliikenteen ja muun yhteiskunnan varoin tapahtuvan joukkoliikenteen perään.

Jotenkin vain tullut mielikuva että se kateus asustaa vallan muualla ja selviää vaikka ihan vain peiliin katsomalla.

Viimeksi muokattu: 06.10.15 - klo:06:15 kirjoittanut Eemeli

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Suomessa tullaan sairasvuoteelle sanomaan, et mä nyt sitten otan noi sun pellot, lisämaaksi.

-SS-

Suuri Ajattelija

• Vieras
Perään vain samoja lähtökohtia kaikille tuottajaryhmille.
Vai väitätkö että esim. mtk;n toiminta olisi tasapuolista.

Minulle sopii, että kaikilta otetaan kaikki tuet pois. Sopiiko sinulle.

Käytätte aivan samaa taktiikkaa kuin nämä mamumyönteiset. Kun ollaan HEIDÄN ajatusmaailmaansa vastaan, vaikka järkevillä perusteilla, syytetään heti rasistiksi.
Te syytätte heti kateudesta.

Minusta esim. jokainen saa asua missä tahansa, kunhan maksaa lystinsä itse. Jos asuu helvatan kuusessaa on lapsellista huudella raideliikenteen ja muun yhteiskunnan varoin tapahtuvan joukkoliikenteen perään.

Jotenkin vain tullut mielikuva että se kateus asustaa vallan muualla ja selviää vaikka ihan vain peiliin katsomalla.
Ihme, sillä Eemeli juttelee osin ihan asiaakin. Jokainen saa todellakin asustella, missä haluaa, eikä korpeen pyrkijät ole koskaan olleetkaan vailla samoja palveluja, mitä kasvukeskus tarjoaa. Jotkut, jopa kaupunkilaiset, etsivät vain luonnonrauhaa ja heille kelpaa, ainakin alkuun ihan omavaraistalous. Joka tapauksessa harvaan asuttu maaseutu on jo tyhjentynyt, eikä ole olemassa keinoja sen pelastamiseksi, mutta ei siihen ole tarvettakaan. Keinotekoisesti maaseutua ei pidä pitää asuttuna.

Maatalouden syöpä on passiivinen tukipolitiikka, joka pääomittuu pellon hintaan ja pitää ennenkaikkea viljatilat kehittymättöminä ja tämä osaltaan johtaa siihen, että on edullista tuottaa paskaheinää ja elämyksiä vihreille ympäristönurmien ja luomun muodossa. Jos luomu toimisi, ei se tarvitsisi tukia.

Jos tuet lopetetaan, lopettaisi se ensiksi tuottamattoman tukiviljelyn. Samalla tuotantokustannuksetkin tulisivat alas  ja markkinahintakin saattaisi kohota. Nykypolitiikalla tuettoman viljelyn merkitys ruuan hintaan on paljon luultua vähäisempi. Investointituet ovat suvereenisti valuneet kauppiaan taskuun.
Ydinmaaseutu säilyy asuttuna ilman tukiakin ja harvaan asuttu maaseutu autioituu joka tapauksessa, mutta miten käy näiden välimuoto, jota Suomessa suuri osa edelleen on?

Itselleni sopisi kokeilla tuetonta viljelyä, tosin kokonaisuutena se ei ole maaseudun etu. Olisiko järkevämpää miettiä tukijuttua uudelleen niin, että se lisäisi motivaatiota tuottaa hyvin? Maidon tuotantotuki on hyvä esimerkki. Maitotalous on kehittynyttä, eikä enää perustu käsinlypsyyn ja -paskanluontiin, kuten viljantuotanto periaatteessa perustuu. Viljanviljeely ei ole kymmeniin vuosiin kehittynyt ollenkaan, eikä näillä eväillä kehity.

Onko kuitenkin järkevää, että vilja tuotetaan sille edullisella aluella ja nurmi kasvatetaan sille sopivalla alueella ja maito tuotetaan siellä, missä paska ei haise kaupunkilaisen nenään?

navettapiika

• Vieras
Nyt vain herää kysymys, kuka uskaltaa olla ensimmäinen ja näyttää mallia, että tuettomanakin voi viljellä.. Veeti ja Eemeli nyt on näytön paikka..mutta eihän se teidän viljasta tee yhtään sen arvokkaampaa ostajan silmissä, oli sitä tuettu tai ei... ::)
Ja kyllä lehmien paikka on jossain muualla kuin vilkkaan asuinalueen keskellä. Ei suomalainen menttaliteetti kestä traktoriliikennettä ympäri vuoden tai paskanhajua....näkyä saisi, mutta ei haitata.. ::)

Maa-Anssi

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Suomessa tullaan sairasvuoteelle sanomaan, et mä nyt sitten otan noi sun pellot, lisämaaksi.

-SS-
Ei pidä unohtaa valmiiksi kirjailtua testamenttia, pyytää siin samalla ohimennen nimmarin siihen  :-[
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Nyt vain herää kysymys, kuka uskaltaa olla ensimmäinen ja näyttää mallia, että tuettomanakin voi viljellä.. Veeti ja Eemeli nyt on näytön paikka..mutta eihän se teidän viljasta tee yhtään sen arvokkaampaa ostajan silmissä, oli sitä tuettu tai ei... ::)
Ja kyllä lehmien paikka on jossain muualla kuin vilkkaan asuinalueen keskellä. Ei suomalainen menttaliteetti kestä traktoriliikennettä ympäri vuoden tai paskanhajua....näkyä saisi, mutta ei haitata.. ::)
Mä on harkinnut tuota vuosia. Mutta ei vaan ole nyt aikaa markkinoida tuollaista tuetonta viljaa... sille olisi kyllä markkinat. Ihmiset ostaisivat protestiksi  ;)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

• Vieras
Mä on harkinnut tuota vuosia. Mutta ei vaan ole nyt aikaa markkinoida tuollaista tuetonta viljaa... sille olisi kyllä markkinat. Ihmiset ostaisivat protestiksi  ;)
Tuo voi kyllä olla totta.. ja rehellisesti, itsekkin saattaisin tarttua siihen jauhosäkkiin..  Ja olen kyllä aika monta vuotta leiponut tuettomaan rukiiseen, kun viljelijä kyllästyi byrokratiaan ja viljeli omaksi huvikseen ruista. Ei se vilja sen kalliimpaa ollut kuin raision pussin jauhotkaan, vaikka oli valmiina jauhoina myynnissä. :)

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
ja juuri tuo että huutelee TOISTEN saamista tuista on miusta ihan perseestä!   ite en itke siitä että toiset saa helevatun paljon enemmän tukia kuin miä mutta miä tykkään touhuta omalla tavallani ja omilla mailla..  mutta kun joku tulee sanomaan että just miun pitää hoitaa joku lippulappu juuri sinä päivänä ja sitten se ja se pitää liputtaa ja lapulle merkitä juuri niin, ni siitä sitten saavat maksaa mulle jotain "vaivanpalkkaa".     jos voisin laillisesti niin mitään noista en tekis mutta enpä sitten kyllä vaatis tukiakaan ... vaan ihan markkinlähtösen hinnan kyllä tuotteilleni.    mutta kun se ei täällä neuvostoliitossa onnistu.   aina on joku instanssi joka " määrää"!                       no, sitten kanssa maksaa siitä!                                mutta miksi ei veetieemelit laita hommaansa sellaiseksi että tuottaisivat sitä tavaraa ja palvelua joka kannattaisi ja toisi leivä pöytään ilman tukiakin.   onhan nuo markkinat ovella ja populaakin ihan hurumykket!           vai eikö se työnteko kiinnosta oman tulon eteen?                 tundralla on sitten muuten aika paljon tiloja myytävänä että sais vaikka joka etelän junnu elämänsä tukipotin kasvattajana mieleisekseen... siitä vaan kyselemään.    täälläpäinkin on jo kolme karjatilallista laittannu pönkän ovelle.   maitokusi tuskaili kuin paljon lisäkilsoja tyhjänajoa onkaan eessä...

navettapiika

• Vieras
Älä sinä Oksa luule, että etelän asukista on tänne susirajalle asumaan..ei hitto siitä mitään tule, jos ei joka hiivapalaa saa kaupasta yksittein hakia..tai se lähinaapuri ei todellakaan tuvan ikkunasta näy..
Meillä on täällä nähty, ollaan nyt asuttu tässä viisi vuotta, ja tuonakin aikana on näitä etelän tulijoita aika monta perhettä puhuteltu..arvaas montako on vielä täällä?? Arvasit oikein, me vain... ;D

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
oisko mahd. aihetta jopa ympäristötekijöissä?   en muista milloin kirjoittelit niitä pikkasen arveluttavia juttujais tänne..... mutta jos joku siveydensipuli etelästä yrittäis lähestyä niin ......                   ja sitten mitä net rassukat täällä oikein tekis?????   nettikin pätkiii..