Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Simmon joulusaarna  (Luettu 4296 kertaa)

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Simmon joulusaarna
No ei tää mikkää saarna oo,älkää peljätkö ::)
Tuli vaan tässä mieleen,että mihin tarvitaan vihaa?Me on ukon kaa kumpiki koettu kohallamme tuo sukulaisten viha.Kun ostimme maatilan n.35 vuotta sitten,niin nuorempi velimies on kantanu siitä asti kaunaa hälle.Emme olleet mitenkään hinkumassa maatilaa,olimme töissä muualla ja pärjäsimme kohtuullisesti.Sitä nyt kuitenkin meille väenvängin tyrkytettiin,nii aateltiin,että kokkeillaan.Emme tienneet silloin,ettei me ois saatu sitä ostaa.Maksoimme tilasta sen hinnan mitä pyydettiin,lisäksi otimme tilan velat niskoillemme.Seurasi 35 vuotta täynnä työtä ja raatamista.Kasvatimme tilan pinta-alaa puolella,mutta sitten uuvuimme ja halusimme luopua tilasta.Lahjoitimme sen tyttärellemme saatuamme siihen suostumuksen muilta lapsilta,he olivat tukemassa päätöstämme.Heistä olen ylpeä,ettei kateuden siemen ole päässyt siirtymään heille.   Säälin sydämestäni puolisoani,joka on aina ollut sorrettu sukunsa keskuudessa.Muutaman tonnin sai vielä perintöä,nii sitäkään ei olis saanut ottaa.

Minun kohtalo taas oli se,että synnyin heti sodan jälkeen ja sain kuulla ja nähdä lapsuudessani asioita,joista sain sitte valtavat traumat ja jouduin käymään psykiatrilla niiden takia.Hän kehoitti kirjoittamaan elämän tarinan johonkin lehteen ja sillä tavalla pääsisin lapsuuden kauhuistani eroon.No minähän tein niin ,kirjoitin sellaiseen pienilevikkiseen lehteen nimimerkillä.Muutama kuukausi sen jälkeen eräs serkkuni oli ostanut divarista tämän lehden ja joistakin asioista tunnisti minut ,vaikka kaikki nimet oli tekaistuja.Äitini suku sai raivarin ja lynkkausmieliala oli korkealla.Psykiatri oli tietenki pahoillaan asiasta.
Nyt sitte sukujuhlissa katsotaan  pahasti.Onneksi en sentään kaikkea kirjoittanut siinä lehdessä,pahimmat asiat jätin kertomatta.
Olihan se stoori tämäkin.Meitä vihataan,mutta me emme vihaa ketään.Säälimme sydämestämme heitä jotka meitä vihaavat, sillä sellainen elämä on tosi kauheaa.Tiedän kokemuksesta,että mikään ei myrkytä ihmisen elämää niin paljon kuin katkeruus.Sellaisen ihmisen elä'mä ei ole hääviä, joka antautuu niitten tunteitten valtaan.
Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Simmon joulusaarna
On merkillistä. miten maatilaan liittyy tuota kateutta ja sukukatkeruutta, eikä esim. huomattavasti paremmin parjääviin ja tienaaviin sukulaisiin. Meilläkin maksettiin jälkeenpäin ajatellen jopa ylihintaa tilasta, jonka pääomien liike on ollut todella hidasta ja elanto on pitänyt repiä aina ylipitkästä päivästä. Määrätietoinen työ perheen hyväksi on tuonut kuitenkin toimeentulon emmekä ole enää täysin riippuvaisia pelkän tilan tuotosta. Mutta aina, kun tilaa on kehitetty näkyvästi, se on ollut kuin yleistä riistaa sukulaisten taholta. Kaikki eivät ymmärrä, että lunastimme tilan aikoja sitten, eikä muilla ole enää osaa eikä arpaa siihen työhön, millä olemme nostaneet sen jaloilleen. Jos tarvitaan lupia tai lausuntoja, paljastuu aivan uskomattomia kateellisuuksia ja kaunoja sukupolvienkin takaa, joihin meillä ei ole osaa eikä arpaa. On ollut melkoinen henkinen työ antaa anteeksi näille ihmisille, joille on joku vuosikymmen jäänyt päälle. Mutta olen päättänyt, ettei nämä asiat tule enää minun uniini ja siksi olen käynyt puhumassa sukulaisten kanssa suoraan asiat halki. Vaikka vastauksia ei kaikkiin asioihin ole tullut, uskon, ettei noilla puheilla ole enää minuun vaikutusta.
Luulin joskus, että voin olla kaikkien kanssa väleissä ja olenkin koittanut olla kaikkea kaikille. Nyt tiedän, ettei se ole mahdollista, mutta kuitenkin, mikäli se minusta riippuu.. Enää en tee niin paljon turhia talkoita silloin, kun helmet menee suoraan sioille. Vaikka olisin joskus sika itsekin, haluan ottaa toiset kuitenkin huomioon. On kuitenkin ihmisiä suvussa, joille ei kannata enää huomiota antaa, kun heidän piinastaan on henkisesti vapautunut. Ja aina löytyy narsistisia ihmisiä, jotka haluavat hallita toisten tekemisiä sairaasti. Tallaisista on vain mentävä yli tavalla tai toisella.

Yksi tapa tähän on käydä esim. Pirkkahallissa perheen ja Wilburin kanssa vapautumassa.. suosittelen..

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Simmon joulusaarna

Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

  Totuuden puhujista ei ole koskaan pidetty. Tiedät sen hyvin ja tiedän minäkin.

  Jos kirjoitan tänne totuuden kepusta ,MTK:sta ym. Saanko kiitosta :D

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Simmon joulusaarna
Minä en ole koskaan käsittänyt ,mitä kadehtimista maatilassa tai yleensä missään omistamisessa on?Minäku en oo itse yhtään materialisti.Mulle riittää että on asunto,ruoka ja saan aina joskus vähän matkustaakin.Ja rakkaat ihmiset ympärillä.Ei mun itse tartte omistaa mitään,mulla on niin rikas Isä,että hän omistaa kaikki maat ja mannut.
Olen itse aikamoinen elämäkertojen lukija, eikä ole koskaan tullut mieleenkään,että tuota ja tuota ei olis saanut elämästään kertoa.Jos minä olen tehnyt lapsilleni jotakin väärää,nen riiin sen saa vaikka kirkossa kuuluttaa.Kaikkihan olemme erehtyväisiä.Minun elämä on täynnä virheitä,olen erittäin epätäydellinen vähän joka asiassa.
Mutta yksi asia on varma:vihan pitämiseen en ala,siihen en uhraa  energiaani.Elämä on aivan liian kallisarvoista tuhlattavaksi .Minä elän ja nautin joka päivästä.Kyllä on mukava käydä maatilalla,kun tytär pärjää.Teen edelleen maatalouden kirjanpidon,joten tiedän,että tila pärjää ilman minuakin,ehkä paremmin,kuin minun aikanani.Siellä on myös välillä mukava kokoontua koko suvun. 
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Simmon joulusaarna


Yksi tapa tähän on käydä esim. Pirkkahallissa perheen ja Wilburin kanssa vapautumassa.. suosittelen..
[/quote]n
Pirkkahalli on täältä kaukana,mutta  seuraamme netin välityksellä,milloin on mahdollista
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Simmon joulusaarna
Ei mun itse tartte omistaa mitään,mulla on niin rikas Isä,että hän omistaa kaikki maat ja mannut.


***Tarkoitatko Matti Vanhasta?
Kui mää ain olen paras?

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Simmon joulusaarna
Ei mun itse tartte omistaa mitään,mulla on niin rikas Isä,että hän omistaa kaikki maat ja mannut.


***Tarkoitatko Matti Vanhasta?

  Mattihan meidät omistaa. Kepuilla on sellainen systeemi :D

simmo 48

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 765
  • muori
Vs: Simmon joulusaarna



***Tarkoitatko Matti Vanhasta?
[/quote]
elä sinäki hukkakaura irvaile siinä.On meissä tmpan kaa kyllä jotakin samaakin.Emme pyri mielistelemään ketään.
..mutta minä tiedän Lunastajani elävän ja viimeisenä hän on seisova multien päällä(Job 19:25)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1407
Vs: Simmon joulusaarna
Sepe on valinnut hyvän osan eikä sitä oteta häneltä...
No, kaikki loppuu aikanaan, siihen asti laitellaan omenapuita.

Eikä ennää Sepekään saa puun takaisilla huuteluilla suuttumaan, koska vanha sisäpiiriviisauskin kertoo seuraavaa mtk:sta:
"Haluttomat yrittää saaha kyvyttömiä tekemään mahottomia."
Ja Matti on ihan maaton toisin kuin mun Iskä. Isän_maata on hyvä viljellä.

Mutta Simmolle tuosta omistuksesta vielä. Kyllä vain joitain kajettaa mahottomasti, jos toinen omistaa maata maalla ja maalaistalon. Olipa sitten kuinka halpaa maata tai huonokin talo, jos se näkyy tielle ja on jonkin kokoinen. Ilmeisesti osalla ihmisiä on niin kaipuu maalle, vaikkeivat siellä itse oikein pärjäisikään. Onneksi mullakin on kuitenkin iso joukko sukua ja naapureita ympärillä, joiden kanssa voi toimia normaalisti.
Kiva kun jaksat autella nuoria jouluna,
Tapaninajeluita huomiseksi.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Simmon joulusaarna
Sekin on tuttu tosiasia että ventovieraskin on paree ku huono sukulaanen.  Ja vähänkin huonon sukulaisen luonnolle ottaa kovasti jos toinen tuntuu pärjäävän ja pitää omista asioistansa huolta. Tsemppiä simmomuorille ja menestystä tilan jatkajalle. :P

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Simmon joulusaarna
Ei mun itse tartte omistaa mitään,mulla on niin rikas Isä,että hän omistaa kaikki maat ja mannut.


***Tarkoitatko Matti Vanhasta?

  Mattihan meidät omistaa. Kepuilla on sellainen systeemi :D

spede on e-savon kateellisin persereikä ;D

kateellisille sukulaisille pitäis olla korpilaki käytössä,apilas ei edes kuse kateellisia sukulaisiaan päin ;D

kyl kaikki maataloutta kadehtivat pitäisi kuljettaa hullujen huoneelle ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Puppugeneraattori

  • Vieras
Vs: Simmon joulusaarna
Maanviljelijäpariskunnan on järkevintä tehdä vain yksi lapsi ja sitten putket poikki, tunteille ei saa antaa sijaa, se yhden lapsen politiikka on järkevintä, ei tuu mitään riitoja  siitä, kuka saa mitäkin, ja jos se yksi lapsi ei halua jatkaa tilaa, niin siitäkään ei tule ongelmia, sitten sen tilan saa joku muu, joka haluaa viljellä...tässäkään ei ole tunteille sijaa.

Kaupunkioloissa joku pieni perheyritys on vähän vastaava maatilan kanssa, eikä siellä tämmöisiä riitoja tule, kaupunkilaiset osaavat suhtautua enemmän järjellä kuin tunteella yrittämiseenkin. Maatila on vain elannon lähde, ei mitään muuta, ei se saa olla koko elämän tarkoitus, joku kaikki tai ei mitään asia.

Viimeksi muokattu: 25.12.08 - klo:22:12 kirjoittanut Puppugeneraattori

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Simmon joulusaarna
Ei mun itse tartte omistaa mitään,mulla on niin rikas Isä,että hän omistaa kaikki maat ja mannut.


***Tarkoitatko Matti Vanhasta?

Taivaan Isä. Aamulla hän tulee vastaan,kuulee iltarukouksen.Hän ei muista virheitämme,meille antoi Jeesuksen.
Hän on aina ystävämme.Hän on Isä jokaisen.  ;)

 

 
 
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Simmon joulusaarna
Tavallaan näissä tilakaupaupoissa kyse sellaisesta varsin luonnollisesta asiasta, että lapset on aina kilpailutilanteessa myös suhteessa vanhempiinsa.
Ne kilpailee vanhempien huomiosta, hyväksynnästä ja rakkaudesta.

Kun tila sitten myydään yhdelle, niin tämä lapsuuden ajan kilpailutilanne tavallaan nousee uudestaan pintaan.

Monesti lapset jopa tajuavat tämän, mutta eivät voi tunteilleen mitään.

Pitäisi yksinkertaisesti osata selvittää kaksi asiaa, nimittäin ensinnäkin se jo kun lapset on pieniä, että tilanpidon yksi lainalaisuuksia on se, ettei tilaa voi jakaa kovin useasti, koska siitä tulee näin täysin elinkelvoton.
Toinen asia on se, että jotain muutakin tärkeää omaisuutta pitäisi perheessä olla, joista voi sitten lohkaista muille lapsille, esim. kesämökkitontteja tai metsäpalstoja, tai jotain muuta johon juuuret johtaa ...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Simmon joulusaarna
Taivaan Isä. Aamulla hän tulee vastaan,kuulee iltarukouksen.Hän ei muista virheitämme,meille antoi Jeesuksen.
Hän on aina ystävämme.Hän on Isä jokaisen. 


***Mahtaa olla melkoiset elatusmaksusaatavat.
Kui mää ain olen paras?