Kriisissä näytti olevan aamu-TV:ssä ollut viljelijäkin puimurista päätellen. Vanha sampo taustalla voisi olla uskottavampi puhua kriisistä verrattuna uuden karheaan jontikkaan.
Tälläkin alueella maidontuottajat valittavat kriisiä. Johtuukohan siitä, että on jo ajosilppurit ja ysisataset fendtit ostettu, ei voi enää suurempaa ostaa. Siinäpä sitä on kriisiä kerrakseen.
Juhlamokka purskahti syliin kun katto kriisiä....
Rekkaperis ja vaatimaton pieni puimakone, "Ei tuu mitään, rahat loppu ja kaikki päin persettä..."
Oliskos uskottavampaa jos olis kalusto kuten mulla??? Köyhyyttä, kurjuutta ja häpeää....
No kyllä tuolla kalustolla joutuukin kriisiin. Tarkemmin kun tätä kriisiä fundeeraa, niin. Normaalissa yrityselämässä kun tekee päättömiä investointeja ja firman kannattavuus ajautuu kriisiin sen vuoksi. Onko oikeutettu huutamaan valtiota apuun? Jos nostaa peltojen ja vuokrien hinnat taivaisiin. Niin onko valtion "leipäjonossa" paremmalla sijalla verrattuna farmariin joka ei ole mennyt huudatuksissa päättömyyksiin?
Kun parin pankinvaihdon jälkeen rahoittaja on pitkin hampain suostunut rakennushankkeen rahoitukseen. Ja "yllättäen" nostanut ehtoja kun onkin vielä rakennushankkeen lisäksi ostettu lisää peltoa ja pari fenttiä. Nyt ei voida käsittää rahoittajan näkemystä kun ei rahaa enää tipukkaan. Valtiota apuun pelastamaan kriisistä kärsivää tilaa.
Sitähän me emme tiedä, kuinka usein tuo esimerkkiukko vaihtaa puimuria, paljonko pui omia ja urakoi ja onko naapurustossa ketään, kenellä teettää urakointeja.
Vanhojen vetureiden ystävänä (välttämättömyydestä hyve) ihmettelen joskus itsekin jonkun toisen tarvetta uusia konekalustoaan, mutta tilastojen valossa tämä ei kuitenkaan voi mitenkään olla maatalouselinkeinon ongelma. Tänä vuonna jännitetään, myydänkö 1900 uutta traktoria. Nykyinen ostotahti antaisi olettaa, että vähän alle jäädään. Tuostakin määrästä osa menee muuhun kuin maatalouskäyttöön. Tuolla tahdilla tilat ostavat uuden traktorin keskimäärin noin joka 30.vuosi. Puimureiden myynti on vain murto-osa tuosta määrästä. Aletaan lähestyä pikku hiljaa niitä 1990-luvun alun vuosia, kun toimitusjohtaja Prihti totesi, että kyllähän se 80 % markkinaosuutena on ihan hyvä, mutta kun luku on kappaleissa sama...