Clayson/New Holland puimurien kuningas.Laatua joka paikasta.
Mainoshokema tuo, mut mistä yksittäisistä tekijöistä se mainostettu laatu muodostuu?
Minä en tiedä kuin noista vanhemmista - kun sellainen on toiminut ja meille riittänyt.
Yksittäisiä asioita:
- lähes kaikki tärkeimmät laakerit ovat rasvattavia. Ovat jotkut tosi tympeissä paikoissa, mutta ei taida tulla laakeriremontteja ainakaan ensimmäiseen 30 vuoteen
- hihnakäytöt selkeitä, isot valupyörät, reilu mitoitus. 1600 tuntia ja 2 hihnaa vaihdettu tähän mennessä, silppurin ja etupään.
- reilu mitoitus lähes kaikessa millä vaikutusta kestävyyteen. Kyllähän tämänkin varmasti rikki saa...
- rakenne on jotenkin luontevan yksinkertainen useimmissa ratkaisuissa.
- ei suunnittelu- tai valmistuslapsuksia. Olkikelat pysyvät akselillaan, pellit eivät repeile, kuljetinketjut eivät veny koko ajan, italiaano-kulmavaihteet eivät tuhoudu jne
- komponentit ovat kohtuullisen laadukkaita ja järkevästi mitoitettuja. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan olennaisia osia jotka olisivat olleet ns. paskalaatua. Toisin kuin eräässä toisessa merkissä jonka remontteihin olen toisinaan osallistunut ja sivusta seurannut.
Näiden vanhempien suorituskyky, ergonomia ja käyttöominaisuudet eivät tietenkään pärjää esim uusille kotimaisille - toisaalta se puintiteho muodostuu siitä että saa vaan koko ajan puida eikä tehdä osan ajasta remppaa. Kestävyyden suhteen ei taida montaa muuta konetta viivalle saada... modernien sähköhärpättimien puutteen näen oikeastaan positiivisena asiana. Tänä päivänä ei tietysti tuollaista valinnanvaraa enää ole kun on nämä päästösysteemit sun muut kuviot kaikilla.