Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Todellista tehostamista?  (Luettu 28948 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Todellista tehostamista?
Mullakin on vähän sellainen kutina että vaihtotyö on parempi kuin suora urakointi. Silloin kaluston voi pitää maltillisempana ja raha liikkuu. Harvemmin tilalla on pitkän päälle varaa maksaa laajaa ja kokonaisvaltaista urakointia ja harvoin kellään on varaa pitää isäntälinjan urakointikalustoa koska se vaatii taas panostamista pelkästään urakointiin.
Missä se raha liikkuu vaihtotyötä tehtäessä?

Oli tällä puhelimella näpytellessä jääny toi kieltosana välistä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Todellista tehostamista?
Kyllä huomaa, että talouskriisi jatkuu ja tulee jatkumaan tukijusseilla PIIITKÄÄN!

 ;D ;D ;D ;D ;D

Senverran pehmoisia ovat täällä nämä pohdinnat. "Ei ole varaa urakointiin" ja "vaihtotyö" jeesustelu yms. VMP!  ;D

Sanotaan nyt sen verran, että kun Isäntä itte linjalta lähtee parantamaan oikeasti kustannustehkkuutta, ensin on käännettävä koko perinteinen ajattelu ylösalaisin... Enään ei mennä MINÄMINÄMINÄ mallilla. Tähän homma kaatuu 95%:sesti heti kätelyssä.

Ei tule onnistumaan kovinkaan monelta vanhan isännän opettaman ajattelun vangilta.  :o

Mitä tätä täällä pärisemään, ne jotka kuviot osaa tekevät sitä parhaillaan ja nauravat makoisesti mtk-tuottajien kustannuskriiseille!

 8)
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Todellista tehostamista?
Traktori pitäisi vaihtaa uuteen.....

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Todellista tehostamista?
Traktori pitäisi vaihtaa uuteen.....
Uutta valtraa tekis mieli vaan nyt ei pysty, kun nää on vähän tällassii talkoita nyt.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Todellista tehostamista?
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Määrittele "yliampuva"?  ???
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Todellista tehostamista?
Lainaus
Missä se raha liikkuu vaihtotyötä tehtäessä?
Esim. jos lompsa on povitaskussa kun ajaa heiniä seipäälle

 ;D

Tehostamisessa tuntuu olevan ongelmia etenkin kahden suureen kanssa; yksikkökustannus ja pääomakustannus. Liian monessa koneinvestoinnissa yksikkökustannus nousee kun vaihdetaan uudempaan koneeseen, esim puimuri tai paalain, tai rehuyksikön hinta, vaikka tehostaminen tulisi laskea sitä. Moni elukansa pois laittanut tila voi/on pakko myydä nurmensa halvemmalla maitotilalle kuin millä maitotila itse voisi sen tuottaa, eli esim sen viimeisen 20% rehuntarpeen/paalien ostaminen on paljon halvempaa kuin yli-investoida sen tuottamiseen itse vaikkapa raivaamalla tai ostamalla peltoa ylihintaan.

Pääomakustannus on hieman vaikeampi asia tasapainottaa, kun se ei välttämättä ole kassameno/tulo pl suorat korkokustannukset, maatila sikäli ongelmallinen että poistamalla kaikki pääomakustannukset toiminta yleensä loppuu. Tässä esim urakointi voisi olla ratkaisu, esim sama puimuri (kunhan sen yksikkökustannus perustuu tarpeeksi monen hehtaarin syysurakkaan) mutta koneaseman omaistamana.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Todellista tehostamista?
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Määrittele "yliampuva"?  ???
Nuo mun lietteet olis pystynyt ajamaan varmaankin hankintahinnaltaan edullisemmallakin vaunulla. Eihän tuo mikään samson ole, mutta kuitenkin.
Käyttöaste on matala. plussaa on, että lietteenajo on ihan kivaa tuolla, ei tartte hytistä pomppia ja varsinkin nyt luomussa tuo tuntuu ihan pätevälle kun saa lietteen "mullattua" eikä hajuhaittaa(vuokraisännät kiitelly!).
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Todellista tehostamista?
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Määrittele "yliampuva"?  ???
Nuo mun lietteet olis pystynyt ajamaan varmaankin hankintahinnaltaan edullisemmallakin vaunulla. Eihän tuo mikään samson ole, mutta kuitenkin.
Käyttöaste on matala. plussaa on, että lietteenajo on ihan kivaa tuolla, ei tartte hytistä pomppia ja varsinkin nyt luomussa tuo tuntuu ihan pätevälle kun saa lietteen "mullattua" eikä hajuhaittaa(vuokraisännät kiitelly!).
Minulla on yksi traktori, jossa 10700 tuntia, rehunottoa varten. Ei muuta kalustoa. Minusta kaikki tuosta eteenpäin on yliampuvaa. Meillä taitaa olla yliampuvan raja eri paikassa...  ???
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Todellista tehostamista?
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Määrittele "yliampuva"?  ???
Nuo mun lietteet olis pystynyt ajamaan varmaankin hankintahinnaltaan edullisemmallakin vaunulla. Eihän tuo mikään samson ole, mutta kuitenkin.
Käyttöaste on matala. plussaa on, että lietteenajo on ihan kivaa tuolla, ei tartte hytistä pomppia ja varsinkin nyt luomussa tuo tuntuu ihan pätevälle kun saa lietteen "mullattua" eikä hajuhaittaa(vuokraisännät kiitelly!).
Minulla on yksi traktori, jossa 10700 tuntia, rehunottoa varten. Ei muuta kalustoa. Minusta kaikki tuosta eteenpäin on yliampuvaa. Meillä taitaa olla yliampuvan raja eri paikassa...  ???

Paljonko urakointikulut on per maitolitra tuolla systeemillä?
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Todellista tehostamista?
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Määrittele "yliampuva"?  ???
Nuo mun lietteet olis pystynyt ajamaan varmaankin hankintahinnaltaan edullisemmallakin vaunulla. Eihän tuo mikään samson ole, mutta kuitenkin.
Käyttöaste on matala. plussaa on, että lietteenajo on ihan kivaa tuolla, ei tartte hytistä pomppia ja varsinkin nyt luomussa tuo tuntuu ihan pätevälle kun saa lietteen "mullattua" eikä hajuhaittaa(vuokraisännät kiitelly!).
Minulla on yksi traktori, jossa 10700 tuntia, rehunottoa varten. Ei muuta kalustoa. Minusta kaikki tuosta eteenpäin on yliampuvaa. Meillä taitaa olla yliampuvan raja eri paikassa...  ???

Paljonko urakointikulut on per maitolitra tuolla systeemillä?
7 senttiä. Mutta on siinäkin tehostamisen varaa, kovemmila panoksilla pienemmältä alalta pitäis päässä lähelle viittä senttiä kun tienpäällä vietetty aika vähenee. Tämän toteuttaminen on työn alla.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Todellista tehostamista?
Mulla ei oo muuta yliampuvaa kuin tuo lietevaunu joka on kohta maksettu. Nyt ei kestä olla paksua osaripinkkaa.
Määrittele "yliampuva"?  ???
Nuo mun lietteet olis pystynyt ajamaan varmaankin hankintahinnaltaan edullisemmallakin vaunulla. Eihän tuo mikään samson ole, mutta kuitenkin.
Käyttöaste on matala. plussaa on, että lietteenajo on ihan kivaa tuolla, ei tartte hytistä pomppia ja varsinkin nyt luomussa tuo tuntuu ihan pätevälle kun saa lietteen "mullattua" eikä hajuhaittaa(vuokraisännät kiitelly!).
Minulla on yksi traktori, jossa 10700 tuntia, rehunottoa varten. Ei muuta kalustoa. Minusta kaikki tuosta eteenpäin on yliampuvaa. Meillä taitaa olla yliampuvan raja eri paikassa...  ???

Paljonko urakointikulut on per maitolitra tuolla systeemillä?
7 senttiä. Mutta on siinäkin tehostamisen varaa, kovemmila panoksilla pienemmältä alalta pitäis päässä lähelle viittä senttiä kun tienpäällä vietetty aika vähenee. Tämän toteuttaminen on työn alla.

Ei ole pahakaan. Minultakin saisi tehä siihen hintaan. Taitaa vaan tuo tilusrakenne hiukan nostaa hintaa :(
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Todellista tehostamista?
Täällä on sellainen ongelma että edes lietteen ajoon ei löydy urakoitsijaa. Tai on niitä kauempana mutta sitten pitäis olla tuhansia kuutioita ajettavaksi.

Ja eiks maidontuottajalla ollu aika iso se jontikkakin verrattuna puuhalan kokoon ???

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Todellista tehostamista?
Täällä on sellainen ongelma että edes lietteen ajoon ei löydy urakoitsijaa. Tai on niitä kauempana mutta sitten pitäis olla tuhansia kuutioita ajettavaksi.

Ja eiks maidontuottajalla ollu aika iso se jontikkakin verrattuna puuhalan kokoon ???
Ihan käypänen se on. myös joku 6820 olis riittänyt tosin. On tuossa pöydällä tarjous 144 activesta, ihan karvalakkina lähes.

Viimeksi muokattu: 10.08.15 - klo:13:55 kirjoittanut maidontuottaja

Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Todellista tehostamista?
Todellinen tehostaminen on siis koneellista tehostamista eikä taloudellista tehostamistako? :-X
Juu ainaski tämmösellä tilalla kuin mulla koneet ja työt ja tulot liittyy melkoisen väkevästi toisiinsa  ;)
Se tehokkain ei ole kovinkaan usein tuottavin, mutta Shrekin malli töiden teettämisessä veis mulla kyllä ison osan tuloksesta kun mulla tulos syntyy juuri niistä konetöistä, emot on vaan sadon markkinointia varten  :-\

Itellä on semmoset patterit taskulaskimessa, että en saa esimerkiksi uuden traktorin hankintaa laskettua kannattavaksi vaikka mulla 5 traktoria ja liki 100 hehtaaria konetta kohti työstettävää. Noitten viiden arvo ei riittäsi yhteen yhtä tehokkaaseen fenttiin samoilla varusteilla  :o

mah

  • Vieras
Vs: Todellista tehostamista?
Minulla on sellainen valokennolla toimiva laskin. Eli ei pysty laskemaan pimeitä urakoita ja laskelmia. :'(