Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuhti m85 laakeri  (Luettu 14255 kertaa)

Ruiskupena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
Tuhti m85 laakeri
Nää nyt hajoo kaikki samalla viikolla. Laakeri meni pyörännavasta. Kuuluuko ton toisen "ulomman" olla urakuula ja "sisemmän" kartiorullalaakeri? Vai onko edellisen omistajan sekarengastus kyseessä?  :o

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Tuhti m85 laakeri
Molemmat kartiorullalaakereita kuuluu olla,ei kuulalaakerissa ole tuollaisessa paikassa mitään kantavuutta.Kaikissa pyörännavoissa on kartio rullalaakerit.Laita sitten myös stefa  uusiksi.Kestää sitten pitkään.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tuhti m85 laakeri
Kuten edellä sanottiin.

Muutaman punaisen Tuhtin laakerin olen itsekin vaihtanut, vähän sapettaa että miksi sinne on pitänyt työntää halvimmat 'Made in USSR' -laakerit...
Yhdessä laakerissa oli vielä sellaiset numerot että jos niiden perusteella valitsi laakeriluettelosta laakerin niin sai jonkun ihmeellisen ja kummallisen harvinaisen version. Se ei ollut kartiorulla vaan joku 2-rivinen viistokuulalaakeri tjsp. Lieneekö Veli Venäläisillä erilainen merkintätapa, vai oliko vain merkintävirhe.
Nimittäin kerran tilasin uuden niiden numeroiden perusteella, asiaa sen enmpää ajattelematta.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Tuhti m85 laakeri
Minkä valmistajan navat jos itälaakereita on käytössä?
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tuhti m85 laakeri
Minkä valmistajan navat jos itälaakereita on käytössä?

En ainakaan huomannut niissä mitään logoja tai nimiä. En kyllä erityisesti etsinytkään. Ainakaan vanteen ollessa kiinni ei mitään merkintöjä kai ole.

Keskellä kantena iso pyöreä lätkä jota estää putoamasta uraan laajeneva pyöreä jousilanka.
Samanlaista en muista missään muussa navassa nähneeni.

Samoin muistan että vanhassa Weckmanin metsäkärryssä ulkokoolejaan halkovat laakerit olivat samaa alkuperää.
Naapurin hiukan uudemmassa 85:ssä olivat jotain muuta halpaa. Romania tms. Sattuneesta syystä nekin porsivat, mutta huomasimme ajoissa.
Omani pääsi yllättämään noin 10 km päästä kotoa täysi poka päällä :-((

Tästä tulikin mieleen että pitäisi joka kärrystä nostaa pyörä tylös ja tarkistaa mokomat.
Vanhoissa Velsoissa ei laakerit hajoilleet vaikka muuten ovatkin mitä ovat. 4 Tuhdin otoksessa ei taas yksikään sylinteri vuoda...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Tuhti m85 laakeri
Minkä valmistajan navat jos itälaakereita on käytössä?

Keskellä kantena iso pyöreä lätkä jota estää putoamasta uraan laajeneva pyöreä jousilanka.
Samanlaista en muista missään muussa navassa nähneeni.


Jos etulevyn välistä tulee rasvaa rasvattaessa, niin rasva ei mene lainkaan takimmaiselle laakerille ja tuho tulee. Tiukkasin kaikki tuhdin etulätkät vain erkkarilla kannen reunaan ja rasvaan harvoin takalaakerin stefaa myöden laakerit "märäksi" ja kyllä kestää. Ja välillä tunkilla ilmaan ja koettaa lapit. Ja rasvaa samalla telin keinun ilmassa.

Nämä tumpelot talkkarit ja weckmannit on säästäneet kuus euroa laakereissa (USSR), ja kuka kärsii ja vaihtotyö rassaa muutaman sata euroa.

RainMan

  • Vieras
Vs: Tuhti m85 laakeri
Joskus se napakin poksahtaa hajalle niin kuin minulta on mennyt kaksi . Takavuosina sain vielä uuden navan laakereineen ,mutta nykyään jos menee vanhemman 85 kärryn napa niin se menee akseleineen uusiin puihin . Tarvitaan siis hitsipilliä ja reissu pajalle jos ei omista leikkausvehkeitä .
 Laakerit on jäänyt yhdestä navasta talteen pahan päivän varalle  ,täytyy tarkistaa laakerien merkinnät jos joku tarvitsee tiedon.  :)

RainMan

  • Vieras
Vs: Tuhti m85 laakeri
Eipä noissa laakereissa mitään merkintöjä ole .Ovat kuitenkin kartiorullalaakereita .

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Tuhti m85 laakeri
Laita sitten myös stefa  uusiksi.Kestää sitten pitkään.

Onko vanhemmissa oikein stefakin? Ainakin ennen telipäivitystä tehdyssä M120D:ssä on pelkät peltilätkät takasuojina. Käytännössä siis riittävän runsas rasvaus (eli rasvaus niin että akselin puolelta pursuaa) on ainoa millä pölyn ja muun roskan saa pysymään pois laakereilta:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/TuhtiM120D/bogie1

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Tuhti m85 laakeri
Moon laittanu niihi pellikansiinki nipat
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Tuhti m85 laakeri
Olisko tää lätkänapa Tuhdin omavalmiste? Mutta ei voi moittia. Onhan nuokin hyvin kestäneet ainakin tähän asti.
Mun mielestä Italiaanotkin käytti yhteen aikaan venakkolaakereita. Säästö se on pienikin säästö  ;D

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Tuhti m85 laakeri
Moon laittanu niihi pellikansiinki nipat

Tuhtilla on niissä nipat myöhemmin.  Mutta kannet suotta valskaa.

Juubilla selkeät korjauskuvat.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3159
Vs: Tuhti m85 laakeri
Mulla on yks harmaa m75 missä ei ole rasvanippaa lainkaan navoissa.Uuudesta asti ollu meillä eikä vielä, kop-kop, hajoneet

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Tuhti m85 laakeri
Harmaan tuhtin napojen peltisuojiin kannattaa laittaa nipat ja putkimiehen tai jeesus teippiä kiertää pellin reunaan sopivasti niin pelti pitää rasvaa ja rasva menee läpi koko navan.
juupin ohje oli hyvä mutta aivan lopussa pikku viilausta eli laakerin kiristys
avaimella tai kalpeetilla niin tiukalle että alkaa vähän ahistamaan ja siitä löyhytys sopivasti,jjupin lailla on suuri vaara että laakeri jää pienen ajon (oleutumisen ) jälkeen löyhälle ,mutta ehkä hän kokeili koeajon jälkeen onko välystä.Laakerien kireyshän pitäisi tarkistaa vähintään joka vuosi.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Tuhti m85 laakeri
Tuskin noita laakerin napoja tulee auottua ennekuin ne poksahtaa.Vanhassa Velsassa näkyy olevan rasvanipat,vähän uudemmassa Wecmannin kärryssä ei ole nippoja josta meni laakeri,ei ollut ussr mallia mutta ei se rasvan puutteen vuoksi mennyt,vaan Stefan rikkimeno ja veden,kuran pääsy napaan.Uusimmasta on tarkastettu laakerit ja vaseliinit uusittu.