Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kani  (Luettu 137175 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Kuinkahan paljon niitä voi pitää lattianeliöllä? Tai kuutiolla?
Oikeastaan aika vähän. Ja niiden neliöiden lisääntyessä myös ongelmat lisääntyy.  Paitsi että tautipaineet kasvaa niin myös tuhoeläinongelmat karkaa väkisinkin käsistä :(   Kanit vetää puoleensa hiiriä ja rottia, tuntuisi että kaninpapanat jo riittää rottien ruuaksi.
 Jossain kerrostalon nurkassa ei jyrsijät muodostu ongelmaksi mutta jos muutamiakaan kaneja on ja edes jokin yhteys ulos niin tuskin voi välttyä niitä näkemästä :(   Kanien selviytymiskyvystä usein puhutaan mutta ei se vedä vertoja siltikään pienemmille jyrsijöille,   tämä on varmaan tärkein syy miksi isompi kanitarhaus euroopassa on lievästi "broilermaista" :-\    Ja jos on broilerhalli niin miksi sinne ei sitten laittaisikin broilereita :-\

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Kani
Kuinkahan paljon niitä voi pitää lattianeliöllä? Tai kuutiolla?
Oikeastaan aika vähän. Ja niiden neliöiden lisääntyessä myös ongelmat lisääntyy.  Paitsi että tautipaineet kasvaa niin myös tuhoeläinongelmat karkaa väkisinkin käsistä :(   Kanit vetää puoleensa hiiriä ja rottia, tuntuisi että kaninpapanat jo riittää rottien ruuaksi.
 Jossain kerrostalon nurkassa ei jyrsijät muodostu ongelmaksi mutta jos muutamiakaan kaneja on ja edes jokin yhteys ulos niin tuskin voi välttyä niitä näkemästä :(   Kanien selviytymiskyvystä usein puhutaan mutta ei se vedä vertoja siltikään pienemmille jyrsijöille,   tämä on varmaan tärkein syy miksi isompi kanitarhaus euroopassa on lievästi "broilermaista" :-\    Ja jos on broilerhalli niin miksi sinne ei sitten laittaisikin broilereita :-\

Katsoin kerran teeveestä sellaisen onhjelman, jossa kanit oli häkeissä joissa oli kanaverkkopohja, häkkien alla tepasteli kanat ja ne sitten söivät, ilmeisesti kanien ulosteista lähtien kaiken mitä siellä kasvoi, kanit pysyi terveinä, samoin myös kanat oli hyvässä iskussa, eli kanat sai liikkua vapaasti kaikkialla mihin ne pääsivät, myös kanihäkkien alle, oli joku luomukaveri se heppu  :o

MaaritHorne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Rahaa kaninlihan tuotannon kehittämiseen
Olen kiinostunut kehittämään kaninlihan tuotantoa (jalostus, kasvatus, teurastus, markkinointi, kannattavuus, jne) ja olen hakenut eteläisen Suomen ELY-keskuksilta rahoitusta hankkeelle. Mutta asia ei kuulemma ole ajankohtainen tai kiinnostava. JOS asia kiinnostaa jotakuta, niin yhteydenottoja oman alueen ELY-keskukseen ja minulle , josko saataisiin asiaan edistystä. Olen käytettävissänne. Yhteyttä voi ottaa sähköpostilla maarit.horne@pji.fi
Jaa-a :-\   Kehittämään :-\   Tuossa kehittämisessä ei ehkä sitten kannata keksiä pyörää uudestaan.  Kanien kasvatus ei ole rakettitiedettä vaan vaatii vaan viitseliäisyyttä ja kekseliäisyyttä.   Suomessa kanien pito perustuu pitkälti samoihin toimintatapoihin kun lemmikkien pito, näin ei ole joka paikassa muualla ja niitä toimintatapoja kannattaa siis hakea sieltä missä niitä on jo muutkin hakeneet :(

Lähinnä ajateltiin nykyisen tiedon keräämistä ja uusien ideoiden hakua yleisellä opintomatkalla Keski-Euroopasta ja näiden asioiden kirjaamista ylös. Markkinat ja kannattavuuden voisi myös selvittää. Lähipiirissä on kaninlihan kasvattaja, joten ihan tyhjästä en asiaa ole keksinyt. Mutta jos ei mitään kehitettävää ole eikä siihen rahaa haluta ja ala on kannattava nykyisellään, niin ei tietenkään sitten kannata keksiä pyörää uudelleen. Itse kyllä mielelläni ottasin kania myös ravintolassa, mutta valittavat että ei sitä mistää saa, että kyllä kai tässä joku ongelma on.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Rahaa kaninlihan tuotannon kehittämiseen
Olen kiinostunut kehittämään kaninlihan tuotantoa (jalostus, kasvatus, teurastus, markkinointi, kannattavuus, jne) ja olen hakenut eteläisen Suomen ELY-keskuksilta rahoitusta hankkeelle. Mutta asia ei kuulemma ole ajankohtainen tai kiinnostava. JOS asia kiinnostaa jotakuta, niin yhteydenottoja oman alueen ELY-keskukseen ja minulle , josko saataisiin asiaan edistystä. Olen käytettävissänne. Yhteyttä voi ottaa sähköpostilla maarit.horne@pji.fi
Jaa-a :-\   Kehittämään :-\   Tuossa kehittämisessä ei ehkä sitten kannata keksiä pyörää uudestaan.  Kanien kasvatus ei ole rakettitiedettä vaan vaatii vaan viitseliäisyyttä ja kekseliäisyyttä.   Suomessa kanien pito perustuu pitkälti samoihin toimintatapoihin kun lemmikkien pito, näin ei ole joka paikassa muualla ja niitä toimintatapoja kannattaa siis hakea sieltä missä niitä on jo muutkin hakeneet :(

Lähinnä ajateltiin nykyisen tiedon keräämistä ja uusien ideoiden hakua yleisellä opintomatkalla Keski-Euroopasta ja näiden asioiden kirjaamista ylös. Markkinat ja kannattavuuden voisi myös selvittää. Lähipiirissä on kaninlihan kasvattaja, joten ihan tyhjästä en asiaa ole keksinyt. Mutta jos ei mitään kehitettävää ole eikä siihen rahaa haluta ja ala on kannattava nykyisellään, niin ei tietenkään sitten kannata keksiä pyörää uudelleen. Itse kyllä mielelläni ottasin kania myös ravintolassa, mutta valittavat että ei sitä mistää saa, että kyllä kai tässä joku ongelma on.
No älä ny heti innostu, toki kehitettävää on aina.  Opintomatka pienellä porukalla eurooppalaisille kanifarmeille on erittäin hyvä ajatus. Isommalla autolla liikkeelle ja jalostuseläimiä tulomatkaksi mukaan, paljon kuvia ja kunnon selostus alan käytännöistä kaniininkasvattajat ry:lle :)     Joo, ottaisin kyllä kania lautaselle mielelläni ravintolassa mutta eihän sitä ole edes kinkkipaikoissa tarjolla ja karvakäsiltä ählämeilt sitä ei ehkä arvaisi ostaakaan ;D

petteri007

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Kani
Täs käns yrittänyt tutkiskella kanin liha kasvatusta, lähinnä omaan käyttöön. Vanhoja keskusteluja löytyy sieltä täältä, mut monessa ei ole tullut päivityksiä puoleen vuoteen. Onko missä nykyään tuotantokani aiheista aktiivista keskustelua

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Täs käns yrittänyt tutkiskella kanin liha kasvatusta, lähinnä omaan käyttöön. Vanhoja keskusteluja löytyy sieltä täältä, mut monessa ei ole tullut päivityksiä puoleen vuoteen. Onko missä nykyään tuotantokani aiheista aktiivista keskustelua
No aktiivisuus vaihtelee mutta:  http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=26&t=6720&sid=0d3521c70e6e3917d38c7a711789d263

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Päivitystä: Puput.net on nyt ilmeisen lopullisesti lakannut olemasta. Kaniininkasvattajat ry järjestää silloin tällöin tuotantokaniaiheisia koulutuksia, ja heille voi myös esittää koulutustoivomuksia. Yhdistyksen alaisuuteen on perustettu tuotantokanijaosto. Yhdistyksen kotisivu: http://kaniininkasvattajat.fi/

Millään foorumilla ei tällä hetkellä liene vilkasta ja asiantuntevaa keskustelua lihakaneista (tai angoroista), mutta facebookissa keskustelu on kuitenkin vilkasta. Siellä toimii ainakin ryhmä nimeltä tuotantokanijengi.

Tenkala

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Kani
Hei,
erityis kiitos Renelle ja Leenalle loistavasta KANI-keskutelusta tällä paltalla muutama vuosi sitten. Toivottavasti edelleen kaninliha maistuu.  ;)
Loukkasin jalkani tässä viikoja sitten ja nyt viihdytän itseäni netin välityksellä kun odottelen luutumisia ja leikkaushaavojen paranemisia. Kipsi vaihdetaan walkkeriin lähiaikoina.
Kävin etelässä Kanarialla vuoden vaihteessa ja siellä tarjoillaan paikallisena herkkuna kani-ruokia.
Olen maaltakotoisin oleva pääkaupunkilainen, jotenasiat ja eläimet ovat lapsuudesta tuttuja. Myönnän haaveilevani joskus omistavani pihapiirin jossa on navetta ja eläimiä omaan lihatuotantoon.
Paikkoja varmastikin olisi olemassa, mutta se kiinteä rahan tulolähde on monesti puuttuva jos pihapiiri olisikin kunnossa. No, haaveilu on ilmaista.