Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kani  (Luettu 137416 kertaa)

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Eikös rosterikin ole vähän turhan kallista? Ja alumiini talvella kylmää, kesällä kuumaa. Kuinka kauan lasikuidun pitää vanheta, ettei siitä enää haihdu mitään styreenikaasuja tms? Muovia kanit syö, jos pääsevät reunaan käsiksi (hampaiksi?). Mä voisin ajatella vaikka alumiininurkkia ja ohutta sikavaneria. Syö ne sitäkin, mutta ei kovin paljon, varsinkin jos on muuta nakerrettavaa.

30-millinenkin voi olla liian iso verkonsilmä, ainakin on siinä rajalla. Meillä tuli viime kesänä yksi poikanen ulos pesäkopista viikon vanhana ennen kuin oli silmätkään auki, varmaan jäi roikkumaan emon nisästä ja sen mukana kulkeutui. Se oli sitten mönkinyt verkonsilmästä ulos häkistä. Sellanen toukka menee aika pienestä reiästä. Vähän isompana, kun olivat jo ulkona pesästä, ne penteleet kiipesivät ylös verkkoa, joka oli tiheäsilmäistä vain alhaalta, ja pusertautuivat yläosan kanaverkosta läpi. No se kanaverkko ei muutenkaan ollut hyvä idea, se ei estä isoa kania menemästä läpi sisäpuolelta eikä koiraa tai kettua tulemasta läpi ulkopuolelta. Päädyttiin lopulta 19-milliseen, koska sellaista sattui saamaan. Ei sen ehkä ihan niin pientä tarvitse välttämättä olla.  ??? Kysy Elinalta!

kun keskustelupalstoilla liikkuu niin joutuu saman asian oikeastaan lukea monesta paikasta ennen kun sen voi luokitella totuudeksi
Kun näin pienissä piireissä pyöritään ja toistellaan toistemme puheita, voi siellä väärääkin tietoa lukea vaikka kuinka monta kertaa, eikä se siitä sen todemmaksi muutu. Ainakin tuolla pikkutyttöjen pupuketjuissa menee toinen toistaan villimpiä uskomuksia, jotka vahvistuu joka toistamisella. Rabbit Production on ulkomaankieltä, kotimaisia lihakanikirjoja ei ole kun ei ole lihakanituotantoakaan - pakko uskoa vaan niitä kasvattajia, joilla on kokemusta. Mä olen joo lukenut muunmaan nettisivuja ja kirjoja mutta kokemusta ei ole juuri ollenkaan!

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
 Lähinnä  listoja siitä rosterista ja alumiinista olin ajatellut. Lasikuitu pitäisi oikeastaan "uunittaa" jos sen haluaisi heti käyttöön. Teoriassa lasikuitu haisee aina styreeniltä kun sen lämpö nousee korkeammaksi kun se on aiemmin ollut. Päivä auringonpaisteessa niin ei enää vapaudu styreeniä :)
 Sikavaneeri on suht edullista, ehkä 7-8€neliö.   Oikein kaniverkkoa taisi olla saksalaisessa nettikaupassa reilulla satasella 25m rulla, alv 0 hinta taisi olla.
 Tuossa minun häkkiversiossa on reilu 10 senttiä syvä "fati" jossa oletan kanin pesivän, ehkä ihan tikkuaskin kokoiset poikaset ei sieltä kiipeä mutta emon nisään tietysti saattaa tarttua.
  Jos löytää jostain jonkun vanhan kanikirjan niin saattaa löytyä käyttökelpoista unohtunutta perinnetietoa.  Keskusteluista ei kovin vakavasti voi ottaa kun sellaiset joilla on paljon kokemuksia :)

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Jos sun 10 cm syvässä pesäfadissa on edes 10 cm heinää tai muuta pesämateriaalia pohjalla, siinä ei ole reunaa yhtään. Syvempi parempi. Tossa "perinteisen" pesäkopin rakenteluohje, alempi on isolle kanille ja mitat tuumina eli matalin seinä olis 18 cm. Minusta sekin on vähän.
lancaster.unl.edu/4h/documents/rabbitnestingbox.pdf
Sun häkissä pesä olisi vissiin lattiatason alapuolella? Tähän tapaan: http://iagarb.com/wp-content/uploads/2010/09/Seattle-Ryans-babies-0012.jpg
Se on parempi systeemi kun irtoloota! Emokani tykkää "kaivaa" pesänsä, ja häkin pohjaan upotetusta pesästä ei pääse poikaset putoamaan. Jos joutuvat ulos sieltä, putoavat todennäköisesti mönkiessään jossain vaiheessa itse takaisin pesään.
Tässä yksi kotitarvekasvattaja esittelee häkkyröitään http://www.youtube.com/watch?v=uMxQnXU-pAc
Huom! Suomen eläinsuojelulaki ei hyväksy maasta irti olevia verkkopohjia, joita näissä kuvissa näkyy.

Jos kielipää kestää, suosittelen kaikille kanikirjaksi ehdottomasti vanhaa kunnon Rabbit Productionia, hyötykaninkasvattajan raamattua. Amazon.comista löytyy.

Viimeksi muokattu: 25.02.11 - klo:17:17 kirjoittanut Leena

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
  Missään tapauksessa ei voi olla kymmentä senttiä heinää. Pieni kourallinen riittää, niin vähän että juuri mitään poistettavaa häkissä ei seuraavana päivänä ole. Iso kasa umpinaisessa kipossa aiheuttaa takuulla tautipaineita, eli ihan tyhjään ja puhtaaseen ja kuivaan häkkiin pieni kourallinen pehmikettä ja pieni kourallinen heinää, seuraavana päivänä pois jos jotain poistettavaa on papanoiden ja pisun lisäksi ja uudet kouralliset tilalle. Jos laiskottaa niin silloin harvemmin.
   Niin, kyllä lattiatason alapuolella mutta ei lainkaan tuolla tavoin vaan hiukan niin kun tiskipöydän allas. Altaan pohja on tarkoitus olla irrotettava jolloin kanit pääsevät tuota kautta eri kerrokseen jos sille on tarvetta. Altaan pohjan mitat tosiaan 45x45.  Verkon käyttöä pohjana en oikein ymmärrä kun siinä tilanteessa että sitä häkkiä nostellaan nurmikolla aina uuteen paikkaan. 
 Verkon oleminen irti kiinteästä alustasta koskee lemmikkikaneja, ei ole kovin yksiselitteinen asia että turkis tai lihakanillla se olisi myös kiellettyä vaikka näistä nyt ei laki erikseen mitään sanokaan. Minun mielestä ainakin joku kiinteä taso pitäisi löytyä jos käytetään verkkopohjaa. Minusta verkolla ei saavuteta mitään verrattuna sileään ja helposti puhdistettavaan pohjaan.
  En ole ollenkaan varma mutta minulla on käsitys että jossain euroopassakin lihakanit ovat koko ikänsä verkon päällä hyvin pienessä häkissä ja niille annetaan vaan vettä ja ruokaa. :)

Viimeksi muokattu: 25.02.11 - klo:19:08 kirjoittanut rene

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Sama eläinsuojelulaki koskee kaikkia kaneja Suomessa. Suuressa maailmassa on eri tavat.

Meinasitko siis vaihtaa aina joka päivä aluset myös pesäpoikueelle vai ymmärsinkö väärin?  ??? Ymmärtääkseni mitä vähemmän poikasia sorkkii sen parempi. Emo syö niiden papanat, pissoille pitää olla vähän viemäröintiä pohjalla. Antaisin olla samoilla pahnoilla kunnes tulevat itse pesästä ulos eli vähintään 2 vk. Tässä juuri paksuhko pehmikekerros on tarpeen, että kosteus hulahtaa alas ja poikaset ovat kuivilla.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Teoriassa kyllä koskee sama laki. Käytäntöä ei tiedä ennen kun asiasta on oikeuden vahvistama ennakkopäätös.
  Aluset, jos niitä on, pitää varmaan vaihtaa useammin kun kerran kahdessa viikossa. Ellei niitä ole sitten tosi paljon jolloin kosteus ei riitä niissä aiheuttamaan pilaantumista. Jos on lämmintä ja ilmankosteus alhainen niin en ymmärrä mihin sitä pehmikettä edes tarvitsee, emolla tietysti pitää olla heinää puputettavaksi. Jos on kylmää ja kosteaa niin hiukan pystyy varmaan tilannettta korjata runsaalla kuivikkeella.
  Kaneista ei paljon minulla kokemusta ole, eläissäni minulla on ollut vain yksi kani. Muista elukoista löytyy sitten kokemusta aika tavalla, varsinkin koirapentueiden hoito on luullakseni valmentanut minusta menestyvän kaninkasvattajan ;D  Saa nähdä, jos nyt löytyy sellaisia kaneja jotka minulle kelpaa 8) 8)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Niin se emokani, luulen että on tärkeää että sitä rapsuttaa joka päivä. Varsinkin ennen poikimista.

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Kysypäs joltain kokeneelta niistä pesän pehmikkeistä ennen kuin alat poi'ittaa.

Nyt kun sitä pesäkoppia mietitään, olen nähnyt myös kuvia sellaisesta pesäkopista, joka ripustetaan häkin kylkeen niin että pesä on häkin lattiatasoa alempana. Jos sulla on häkit korotettu työskentelytasoon tai monta häkkiä päällekkäin, tällainen irrotettava pönttö häkin sivussa voisi olla hyvä ratkaisu. Kuva: http://www.ginesrosell.es/tienda/components/com_virtuemart/shop_image/product/JAULA_MARSELLA_C_48f612132ae06.jpg

Itse häkkihän tuossa kuvassa on törkeä, älköön siitä kukaan ottako mallia!

Jos kaninlihaa alkaa myydä, kannattaa sitä varmaan heti alusta alkaen markkinoida paitsi her*****sena ja terveellisenä, myös eettisenä ja ekologisena vaihtoehtona tehotuotetulle lihalle. Ja sehän tarkoittaa, että häkin olisi hyvä olla jopa isompi kuin lain vaatima minimi. Eläinsuojelulain mukaan kaninkin pitää päästä toteuttamaan lajinomaisia tarpeitaan, esim. kaivelemaan, ja sillä pitää olla riittävä mahdollisuus liikuntatarpeensa tyydyttämiseen. Riittääkö tähän, että se mahtuu kääntymään lain määräämässä minimihäkissä? Tähän ei ole haettu ennakkopäätöstä tietääkseni. Itse ymmärtäisin tuon niin, että kanin pitää joko päästä ajoittain ulos häkistä jaloittelemaan (lemmikit lähinnä) tai häkin pitää olla niin iso, että se voi tyydyttää liikunnantarpeensa siellä.

Häkkimateriaalithan tosin maksaa, mutta tilasta ei Suomessa ole puutetta. Kun ajatellaan, että yksi emokani tuottaa vuodessa jälkeläisinä moninkertaisesti sen lihamäärän kuin yksi emolammas, voisi sikäli emokanille suoda vaikka yhtä paljon tilaa kuin lampaalle.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Ote yhdestä viestiketjusta:"vesipulloja käytetään vain poikasilla, ja talvella on vesikupit, kanit saavat vettä aamupäivällä ruokinnan yhteydessä ja iltaisin jos kova pakkanen. kani oppii hyvin nopeasti että vettä on tarjolla vain rajoitetusti ja juo kun tarjotaan. jos kani ei saa tarpeeksi vettä se lakkaa syömästä.
mitään lämmitystä kaneilla ei ole, kaikilla alle 5 kiloisilla on lisänä pesäkoppi, jota jotkut käyttävät vessana.
talvi täällä ei ole niin kova kuin suomessa, kun suomessa oli se -30-kausi, niin täällä oli "kamalan epätavallisen kylmää", öisin jopa -20 ja päivisin -10.
 kopit siivotaan kerran viikossa aikuisilta, ja poikasilta joka toinen päivä. ovi aukeaa kolmeen koppiin samanaikaisesti, käytössäni on lasten lumilapio, jolla lapioidaan kaikki suoraan kottikärryihin ja puhtaat purut tilalle. sata koppia siivoaa noin kuudessa tunnissa, kottikärryllisiä noin 10 ja uutta purua menee noin 6-7 150 litran säkkiä."
 
  Olen tuon viestiketjun jo joskus lukenut mutta nyt kertauksen vuoksi kahlasin hiukan alusta vielä. Onhan tuo tavallaan hiukan siperiaa kaneille, käytännössä kaninpoikanen voidaan rinnastaa kuitenkin untuvikkoon ja niillä pitäisi aluksi olla lämmintä liki 30 astetta. Noista minulla on kokemusta aika tavalla ja väitän että lämmön pudotus nostaa kuolleisuutta prosenteilla jokaista astetta kohti.
 Ompas tosiaan aika törkeän näköinen häkki, käytännöllinen voi olla kyllä.
  Minä en ole ensisijaisesti satsaamassa kaninlihan myyntiin mutta toki tuotannon eettisyyttä korostan. Häkin koko sinänsä on ihan mahdollinen, iso kani on ihan paikallaan saada tilaa 0,9 neliötä ja tuohon häkkiin saa siis laittaa kaksi kania vaikka olisivat ihan harrastelemmikkejä.  Kanin lajinomaisiin tarpeisiin kuuluu kuopsuttaminen ja heinän puputtaminen, tuohon ei isoa pehkua tarvita. Harrastekanin eläinsuojelumääräykset ja asetukset on ihan hyvä lähtökohta ja niitä on lähtökohtaisesti noudattaminen.
Ja kuten tuossa aiemmin jo totesin niin en pysty oikein kuvitella hyötyjä verkon käyttämisestä häkin pohjana muuta kun kaneilla joita vaan hetki lihotetaan ennen pataan laittoa. Itse kannatan helposti siivottavia sileitä pintoja jotka siivotaan säännöllisesti. Lihan tai turkisten tehotuotantoon tuollainen ei kuitenkaan sovi tai ainakin aiheuttaa kustannuspaineita. Brookside siis käyttää 6 tuntia puolensadan häkin siivoamiseen joka viikko, päivittäiset tarkastukset lisäksi. :) :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Se unohtui vielä että tehokkaasta tuotannosta ja siinä tapahtuvasta poikaskasvatuksesta kanien osalta ei tahdo löytyä kokemuksia. Siksi tuota on helpointa verrata muihin eläimiin joista tietoa on ylenmäärin ja jopa itsellänikin. :-\
 Jos ajatellaan enemmänkin untuvikkoja niin tärkeintä on lämpö, jos on riittävästi lämpöä niin ne ei hakeudu yhteen kasaan vaan ovat liikkellä koko käytettävissä olevalla alueella. Toiseksi tärkein asia on puhtaus, kun bakteereja ja pöpöjä ei ole niin alkuunlähtö onnistuu kaikilla.  Puhdas vesi pitää olla saatavilla tarvittaessa koko ajan. Ilma pitää vaihtua riittävästi.    Aivan saletisti samat lainalaisuudet pätevät myös kaneihin, sitä en epäile yhtään :)

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Luulen, että nyt puhutaan kahdesta eri asiasta:
1) pesäkoppi, jossa pesästä lähtenyt poikue (tai aikuinen kani) käy ehkä lämmittelemässä tai käyttää vessana. Siivotaan riittävän usein, kuivikkeet vaihdetaan.
2) pesäkoppi, jossa pienet poikaset (eivät ole vielä lähteneet pesästä). Ei kosketa muuta kuin sen verran että tarkistetaan onko pennut hengissä ja saavatko maitoa. Emokani tykkää, jos tälle on niin syvä astia, että hän saa kaivaa siellä kun vie sinne sisustusmateriaalia ja muotoilee pesää. Jos se on lattiatason alapuolella ja siinä on paksun kuivikekerroksen yläpuolella vielä reunojakin, poikaset pysyvät siellä hyvin. Hävikki vähenee. Tietoa löytyy mm. hakusanalla "rabbit drop nest box".

Löytyy poikimispesistä suomenkielistäkin tietoa. Jos et usko minua, kysy vaikka Elinalta. Turha tehdä sellaisia virheitä, mitkä toiset ovat jo kokeilleet, kun voi keksiä uusiakin virheitä...  ;)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Oletan mielelläni että tuo "fati" käy sellaisenaan pesäkopista.   Mieleeni ei tule yhtäkään syytä miksi materiaalia pitää olla vahvasti ??? pieni tukko riittää ja kourallinen heinää tietysti aina pitää olla tarjolla.    Koirakaan ei tarvitse muuta kun oman rauhan ja tasaisen paikan missä "poikia"   vaikka vuorokauden voikin olla tekevinään pesää.
 Voin ihan hyvin tehdä sellaisia "virheitä" joita kukaan muu ei ole vielä tehnyt :D

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kani
Hei. "Ottakaa huone"  ;D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Hei. "Ottakaa huone"  ;D
No niin, johan tässä olikin sivun  verran yhteen menoon asiallista keskustelua :D

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
  Kaneista ei paljon minulla kokemusta ole, eläissäni minulla on ollut vain yksi kani. Muista elukoista löytyy sitten kokemusta aika tavalla, varsinkin koirapentueiden hoito on luullakseni valmentanut minusta menestyvän kaninkasvattajan ;D
Koirakaan ei tarvitse muuta kun
Sähän voit sitten syöttää niille koiranruokaa, opettaa ne seuraamaan ja ottaa mukaan metsälle. Jos meillä joskus on viikko joutoaikaa, voin kertoa sulle miksi kanin perustarpeet on erilaiset kuin koiran.
Voin ihan hyvin tehdä sellaisia "virheitä" joita kukaan muu ei ole vielä tehnyt :D
Sitähämmää juur eherootan!
Hei. "Ottakaa huone"  ;D
Tule vaan tänne kolmanneksi, jos kiinnostaa!  :-*