Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kani  (Luettu 137415 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kani
Minua huvittaisi suuresti syödä tuollaisia vaikka joka viikko. Hienoa että pidät asiaa esillä. Kaneissa voisi olla oikeasti tulevaisuutta  8)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
 Hieno huomata etten peljästyttänyt kun annoin ajatuksen lentää :D
 Jostain luin että ulkomailla on satakin poikasta yhdellä kaniemolla, siitä ajattelin että keskiverto voisi hyvin olla tuo 70. Suurta merkitystä ei ole onko poikasmäärä 50 vai 70, siis lihakilon hintaan.
 Ohra sinänsä ei varmaan ole parasta, kirjoitin ohrarehusta joka tulee sivutuotteena teollisuudesta viinankeiton yhteydessä.
 Jalostus ei niin kovin suuria vaadi, hiukan jos yrittää oikean värisiä uroksia hankkia niin eiköhän se ole siinä. Sukutaulut tietysti pitää olla.
Realistinen tavoite varmaan voi kyllä olla neljässä kuukaudessa vieroituksen jälkeen saada kani nelikiloiseksi.
 Pohjoisen kurssille osallistun jos saan aikatauluihin soviteltua.
 Joo, jättikanilaa en ole perustamassa ja mitään en tuon takia panttaa. Harrastuksenakin aion enemmän pysyä koirapuolella. Tuottojen suhteen kyllä yritän aina olla realistinen.
 Potentiaalisen yhteistyökumppanin kanssa toimitaan aina asevelihintaan :)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5884
Vs: Kani
Onko mitään estettä kanien pitämisessä samassa tilassa harraste kanojen kanssa?

Lumo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
  • Instrument sano venäläinen kun rautakangen näki
Vs: Kani
Kun olen tällainen kaikki talteen ihminen, niin tuli mieleen onko kanin turkilla nykyään mitään käyttöä ,arvoa ?

Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo:00:25 kirjoittanut Lumo

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Onko mitään estettä kanien pitämisessä samassa tilassa harraste kanojen kanssa?
Kaneilla ja kanoilla on joitakin yhteisiä sairauksia ymmärtääkseni. Olen tuota yhdessä pitämistä itsekin miettinyt, mutta enpä taida...
Ihmisiä, joilla on kaneja ja kanoja samassa tilassa, löydät täältä: http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=26&t=6720&sid=cb5b0510087fe6ec45d667df8326cb00

Kun olen tällainen kaikki talteen ihminen, niin tuli mieleen onko kanin turkilla nykyään mitään käyttöä ,arvoa ?
Kanillahan on hyvä turkki. En tiedä, kuka niitä ostaisi, mutta sen voinee selvittää. Ostaja saattaisi arvostaa valkoisia turkkeja, jotka on helppo värjätä. Ison maailman isoissa kaniloissa käytetään muutenkin lähes pelkästään valkoisia, niin ei näy irtokarvat lihassa. Niin kuin rene ketjun alussa kertoi, kanin turkki ei ole vielä parhaimmillaan 2-4 kk:n iässä, kun lihakani yleensä teurastetaan, vaan vasta myöhemmin (7-8 kk). Karvanvaihto on niin kuin muillakin elikoilla kahdesti vuodessa, silloin ei kannata ottaa turkikseksi eikä nahaksikaan (tulee lai*****nen nahka). Tarviturkista tulee hyvä, koska kaneja voi pitää (lähes) ulkolämpötiloissa. (Evira ei tosin sitä suosittele. Minusta heidän suosituslämpötilat kaninpidolle ovat liian korkeat.) Veden sulana pitäminen on ainoa ongelma tässä. Suomesta löytyy myös ihmisiä, jotka muokkaavat nahkoja, jos ei halua tehdä sitä itse. Nahasta ja turkiksesta on omat keskustelut täällä: http://puput.net/keskustelu/index.php?board=34.0  (Tuotantokaniosioon pääsy vaatii rekisteröitymisen foorumille.)

Pohjoisen kurssille osallistun jos saan aikatauluihin soviteltua.
Pohjoiseen tulee kurssi, JOS halukkaita osallistujia on tarpeeksi. Ilmaise aikeesi kouluttajalle!  :)

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Realistinen tavoite varmaan voi kyllä olla neljässä kuukaudessa vieroituksen jälkeen saada kani nelikiloiseksi.
Tässä ranskanluppia, ikä 8kk, paino vasta 4,6kg. En ole mielestäni pitänyt heitä nälässä, vai mitä sanotte noista leukapusseista?

Jos ympäristö ihmetyttää: Meilläkin otetaan kaneista kaikki irti. Talvella eivät ole poikastuotannossa, joten tekevät remonttia. Rintamamiestalon kellarissa on piikattu maavarainen betonilattia auki, siitä pitäisi vielä kaivaa puoli metriä alaspäin ja mennä seinän ali/läpi. Annoimme homman eksperteille heinäpalkalla.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Minulla ei niin paljoa ole asiantuntemusta että lähtisin sanomaan jotain olevan pielessä mutta ihan samat lainalaisuudet pätevät taatusti kaneihin kun muihinkin eläimiin.
 Vanhempien geenit, jos on pienikokoiset vanhemmat jotka on tarkoituksella lihottamalla saatu oikeaan painoon niin muuta syytä ei tarvita.
 Jos poikaset ovat saaneet huonosti tai huonoa ruokaa niin kasvu voi olla vähäinen loppuiän. Myös sairastuminen voi kasvusta viedä melko siivun.
 Monella ranskanluppa painaa kyllä kuulemma neljä kiloa kun ikää on neljä kuukautta. Minusta sillä "Brooksidella" oli myös painoja tuohon luokkaan ja ikään, nehän puput elää sillä kai yleensä siihen seitsemään kuukauteen ja painoa silloin enemmän. Eikä taida panostaa juurikaan "lihotukseen".
   Jos sille turkille saa lisäarvoa niin toki kannattaa kani varmasti pitää 7-kuiseksi. Pitäisi kyllä turkilla  olla jonkunlainen hinta :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Olethan Leena lukenut tuota foorumia, tässä viestiketjussa on esitelty hiukan myös tämän "Brooksiden" tarhaa, pari minunkin kirjoittamaa viestiä näytti tuolla olevan yllättäen :D :Dhttp://www.kaniyhdistys.com/www/index2.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=17

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5884
Vs: Kani
Jos ympäristö ihmetyttää: Meilläkin otetaan kaneista kaikki irti. Talvella eivät ole poikastuotannossa, joten tekevät remonttia. Rintamamiestalon kellarissa on piikattu maavarainen betonilattia auki, siitä pitäisi vielä kaivaa puoli metriä alaspäin ja mennä seinän ali/läpi. Annoimme homman eksperteille heinäpalkalla.

No onneks olkoon..

Kannattais varmaan opettaa ne puput vielä kantamaan kaivamansa maat pihalle.  ;)

Parin rekkakuorman verran tuota kellarin lattian purkua meilläkin harjoiteltiin, lapiolla ja kottikärryllä...

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: Kani
Meiän kanit tuo aamukahvit sänkyyn :P

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Kiitos rene linkistä. Eikös tuonne ollut ilmestynyt kolmaskin sun viesti? Nykyään on vaan kovin hiljainen foorumi, mutta vanhoissa ketjuissa on paljon hyvää asiaa. Nyt on perustettu myös uusi tuotantokanifoorumi, mutta siellä tapahtuu vieläkin vähemmän, ainakin kunnes sky:n alaisuuteen perustetaan (tänä keväänä?) tuotantokanijaosto ja tämä foorumi saadaan sen alle. http://www.setbb.com/tuotantoonline/index.php?mforum=tuotantoonline

Itse asiassa rene on yksi mun ensimmäisistä oppimestareista. Mm. häntä saamme kiittää siitä, että osasin kouluttaa kanit paitsi remontoimaan myös leikkaamaan nurmikon ja pesemään ikkunat... Nimittäin vuosi sitten isäntä ehdotti, että lisäisimme omavaraisuusastettamme kasvattamalla kaneja ruuaksi. Meillä kun ei ole laidunta edes lampaalle. Aloin perehtyä asiaan ja voi että oli vaikeaa löytää tietoa saatikka lihakaneja tuotannon aloittamiseksi. Yksi harvoista paikoista, joita löysin hakusanalla lihakani, oli tämä foorumi. Reneltä sain siis ensimmäiset tietoni lihakaneista.

Siksipä juuri palasin tänne nyt vuoden päästä, kun olen jo vähän jotain oppinut, kertomaan ilosanomaa tulevasta tuotantokanikurssista, niin että ne jotka ovat tähän asti vain pyöritelleet päässään näitä ajatuksia voisivat saada vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä ja löytää toisensa. Jospa tulevilla lihakanin kuukkeloijilla olisi vähän helpompi alku. Itse olen menossa tuonne kurssille, koska olen kaniasioissa täysi noviisi, kun taas tuo kouluttaja Elina Jokinen tietää kaneista ihan kaiken. (Kysykää siltä, älkää multa!)

Siinä olet rene varmaan oikeassa, että useimmat ranskanlupat kasvavat sentään nopeammin kuin nämä meidän rääpäleet. Toivottavasti vika on poikasajan huonossa ruokinnassa eikä geeneissä. Kasvattaja (virallinen, sky:n hyväksymä) ei tietänyt omien ranskanluppiensa painoja eikä osannut kertoa rehun annostelusta... Mutta sain nämä halvalla kun ovat värivirheellisiä. Katsotaan millaisia poikueita saavat aikaan. Mun kun ei tarvitse näillä tienata niin teetän vain kahdet poikueet vuodessa. Siinä on meille tarpeeksi kaninlihaa.

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Kaikille kiinnostuneille tiedoksi: Myytäviä kaneja voi kysyä suoraan kasvattajilta. (Suomen kaniyhdistys.fi -sivuilta löytyy lista heidän hyväksymistä kasvattajista sekä mitä rotuja kukin kasvattaa.) Lisäksi ainakin näissä paikoissa myydään kaneja:

http://www.keltainenporssi.fi/osasto/El%C3%A4imet

http://www.mikko.fi/categories/show-category.action?categoryId=90000

http://puput.net/keskustelu/index.php?board=3.0

http://www.kaniyhdistys.com/www/index2.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=17

http://www.petsie.fi/market/

http://www.lemmikkipalstat.net/apula/muut.htm

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
 :) :D Olen tuosta kaninkasvatuksesta koittanut keräillä tietoa jo todella pitkään, varsinaisesti tehokkaasta tuotannosta tahtoo olla hankala löytää tietoa. Ja kun on kielipääkin huono. Se ei riitä että kääntäjän kanssa syventyy asioihin, kun keskustelupalstoilla liikkuu niin joutuu saman asian oikeastaan lukea monesta paikasta ennen kun sen voi luokitella totuudeksi :)
  Kokemusten jakaminen on oikein jees, Elina tietää varmasti paljon kaneista, niin paljon että hän tietää senkin että ei tiedä kaikkea :D :D
  Kanijutut kiinnostavat minua senkin takia että mietinnässäni on valmistaa ja myydä jossain vaiheessa häkkejä ja häkin osia. Varsinkin isoja häkkejä ei nykyään valmiina löydy, yli viisikiloiselle kanille ei välttämättä löydy edes laillista kaninhäkkiä.

Leena

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
  • pupu paikallaan
Vs: Kani
Ajattelinkin, että sulta voisi kysellä häkkimateriaaleja! Voitko tehdä tarjousta heti? Siis esim. verkoista tai aitaelementeistä, ei valmiista häkeistä. Tarvittaisiin pienisilmäistä, mistä ei tule poikaset ulos eikä mene pikkulinnut sisään. Minkkiverkko on kallista!

Viimeksi muokattu: 24.02.11 - klo:23:22 kirjoittanut Leena

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Kani
Ajattelinkin, että sulta voisi kysellä häkkimateriaaleja! Voitko tehdä tarjousta heti? Siis esim. verkoista tai aitaelementeistä, ei valmiista häkeistä. Tarvittaisiin pienisilmäistä, mistä ei tule poikaset ulos eikä mene pikkulinnut sisään. Minkkiverkko on kallista!
Halpoja ratkaisuja ei tahdo olla. Minkkiverkko on arvokasta, sen verran tiedän. Varsinaisesti verkkoasioita en ole selvittänyt yhtään. Lähinnä olen miettinyt häkin rakennetta muuten ja muita materiaaleja kun verkkoa, eli lasikuitua, valokatetta, alumiinia, ruostumatonta terästä ja ohutta muovilevyä. Ajatukseeni sopii vain aika vähän verkkoa, etuseinä ainoastaan.
  Mikä saisi silmäkoko korkeintaan olla mielestäsi? Minulla on yksi verkkomalli mielessä, verkonsilmät olisi vinoneliön muotoisia ja jos siitä reikäkokoa miettii niin ehkä voisi 30mm verkosta puhua. Tuo verkko tuskin on kuitenkaan halvempaa kun minkkiverkko.
 Tuo häkkimalli ei oikeastaan sovellu parhaiten yhdelle häkille vaan useammalle päällekkäiselle. Mikään ei estä tietysti yhtä häkkiä tekemästä mutta tuon ratkaisun hyödyt ei vielä siinä tule esiin.