Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kustannustehokkuutta  (Luettu 23660 kertaa)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: kustannustehokkuutta
Nyt hyppäs tuntsan ketjut magneettoon täydestä laukasta ja taisi kampiakselikin mennä väärään... ;D

Nyt meni skämmää ytimeen kun noin joutu tilittämään... ;D
Jäätiin sulle lainata tosta pari 2000 lukulaista trakvaattoria seuraaville kylvöille. Niin voit laittaa sitte kuvia tänne ::) ;)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: kustannustehokkuutta
Ootas ku julkaisen kuvan uudesta tehokylvimestä... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: kustannustehokkuutta
Tuokin taas riippuu niin pellon määrästä. Meillä rullaillaan ~1800h vuoteen, eikä ole edes noin paljon lypsäviä. Tosin traktoritkin on tehoiltaan lähempänä 100hp kuin 200hp markkia. Jos tunteja haluaisi vähentää, pitäisi ostaa ~180hp traktori ja perhosniittomurskain mattoperällä, isommat kääntöaurat ja ainakin 6m äes.

Noilla toimilla ei tunnit paljoa vähene, ne tunnit yleensä (tiedä mitä teillä tehdään, jos noilla koneilla vähenis tunnit)  tulee ihan muualla kuin pellolla, ellei oikeasti paljon peltoa. Mulla tulee kolmeen traktoriin YHTEENSÄ tunteja noin 750, sisältää kaikki viljelytoimet 135ha:lle, lisäksi pikkujuttuja muille kuten yhteensä+1000ha ruiskutusta jne.

Ei ne tunnit paljoa vähenisi, vaikka tuplaisin traktorikoon, auroihin yks siipi lisää jne. Nelisiipisllä kääntövälteillä mennään, kolmen metrin kylvökoneella jne. Noita suurentamalla suurenee vain pyörre tilillä :)
Viljatilan ja karjatilan tunteja ei kannata vertailla. Samoin karjatilalla ruokinnan koneistus ratkaisee paljon sitä traktorityön menekkiä, mulla ruokinta ja lannan poisto tehdään traktorilla vuoden jokaisena päivänä ja tunteja tulee. Mulla taitaa karjan ruokinta, lannan poisto ja pellolle kuljetus sekä levitys tuottaa puolet kaikista tunneista vaikka pinta-ala suurehko ja lisäksi tehdään paljon pellon kunnostustöitä, hakepuun keruuta ja vähän urakkaakin. Mä en ehtisi millään tekeen peltotöitä, jos mulla menis noin paljon peltotöissä aikaa hehtaaria kohti  :)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52027
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: kustannustehokkuutta
Pp:n peltoliikenteen vähyyteen on taikasana luomu. ;D

Helvattia, kuolaa ja muuta non-food kasvia joiden keruussa ei kauaa nokka tuhise. ;D. Etkös sää laidunnakin aika ahneesti jolloin kauramoottorit ajaa trimmerin virkaa?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: kustannustehokkuutta
Pp:n peltoliikenteen vähyyteen on taikasana luomu. ;D

Helvattia, kuolaa ja muuta non-food kasvia joiden keruussa ei kauaa nokka tuhise. ;D. Etkös sää laidunnakin aika ahneesti jolloin kauramoottorit ajaa trimmerin virkaa?
Sato on kätevin kuljettaa kotiin postipakettina  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7123
Vs: kustannustehokkuutta
Tuokin taas riippuu niin pellon määrästä. Meillä rullaillaan ~1800h vuoteen, eikä ole edes noin paljon lypsäviä. Tosin traktoritkin on tehoiltaan lähempänä 100hp kuin 200hp markkia. Jos tunteja haluaisi vähentää, pitäisi ostaa ~180hp traktori ja perhosniittomurskain mattoperällä, isommat kääntöaurat ja ainakin 6m äes.

Noilla toimilla ei tunnit paljoa vähene, ne tunnit yleensä (tiedä mitä teillä tehdään, jos noilla koneilla vähenis tunnit)  tulee ihan muualla kuin pellolla, ellei oikeasti paljon peltoa. Mulla tulee kolmeen traktoriin YHTEENSÄ tunteja noin 750, sisältää kaikki viljelytoimet 135ha:lle, lisäksi pikkujuttuja muille kuten yhteensä+1000ha ruiskutusta jne.

Ei ne tunnit paljoa vähenisi, vaikka tuplaisin traktorikoon, auroihin yks siipi lisää jne. Nelisiipisllä kääntövälteillä mennään, kolmen metrin kylvökoneella jne. Noita suurentamalla suurenee vain pyörre tilillä :)
Viljatilan ja karjatilan tunteja ei kannata vertailla. Samoin karjatilalla ruokinnan koneistus ratkaisee paljon sitä traktorityön menekkiä, mulla ruokinta ja lannan poisto tehdään traktorilla vuoden jokaisena päivänä ja tunteja tulee. Mulla taitaa karjan ruokinta, lannan poisto ja pellolle kuljetus sekä levitys tuottaa puolet kaikista tunneista vaikka pinta-ala suurehko ja lisäksi tehdään paljon pellon kunnostustöitä, hakepuun keruuta ja vähän urakkaakin. Mä en ehtisi millään tekeen peltotöitä, jos mulla menis noin paljon peltotöissä aikaa hehtaaria kohti  :)

Niin, eihän mullakaan nuo tunnit tuu pelkästään omista peltotöistä. Tiedän kokemuksesta, ettei kannata vertailla, tulihan niitä tunteja elukoiden kanssa enemmän. Toki on mulla nytkin pskaa ajettavana lähes sama kuin aiemmin, siinä vain rekka tekee isoimmat siirrot...

Tarkoitus oli teroittaa tuota koneiden suurentamisen "tehokkuutta", keskimääräisellä lohkokoolla ja etäisyyksillä ei ole kokonaisuuden kannalta suurtakaan väliä onko äes 5 vai 6m, auroissa 4 vai 5 siipeä, traktorissa 120 vai 170hv... Kun suurin osa hyödystä menee nurkissa tai tiellä :P

Just viime yönä ruiskutin omia ja rahtia 27ha, kävin kymmenellä eri lohkolla noin 3km:n säteellä kotoa kahdessa eri ilman suunnassa. Aikaa meni kotoa täyttäen, kolme eri ruis*****sta eri aineitakin, lähes 5 tuntia.
Saman työn teen tuolla hinattavalla 21m:n ruutalla mun suurimmilla reilun 25 ja 29ha:n lohkoilla vieressä täyttäen kahdessa tunnissa ja helposti.
Eli tehokkaankin koneen teho hukkuu, kun lohkokoko pieni. Tuossakin ka. 2.7ha, joka lienee, vaikka surkea olikin, yli monen kunnan keskimääräisen lohkokoon. Onneksi keskimääräinen lohkokoko on enemmän kuin tuo, muuten sais katella nostolaiteruiskua etusäilöllä, pienemmällä koneella olisi oikeasti sama työteho!

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Naturalis

  • Vieras
Vs: kustannustehokkuutta

Just viime yönä ruiskutin omia ja rahtia 27ha, kävin kymmenellä eri lohkolla noin 3km:n säteellä kotoa kahdessa eri ilman suunnassa. Aikaa meni kotoa täyttäen, kolme eri ruis*****sta eri aineitakin, lähes 5 tuntia.
Saman työn teen tuolla hinattavalla 21m:n ruutalla mun suurimmilla reilun 25 ja 29ha:n lohkoilla vieressä täyttäen kahdessa tunnissa ja helposti.
Eli tehokkaankin koneen teho hukkuu, kun lohkokoko pieni. Tuossakin ka. 2.7ha, joka lienee, vaikka surkea olikin, yli monen kunnan keskimääräisen lohkokoon. Onneksi keskimääräinen lohkokoko on enemmän kuin tuo, muuten sais katella nostolaiteruiskua etusäilöllä, pienemmällä koneella olisi oikeasti sama työteho!

Näkyyks sulla ruiskunohjaimesta itse ruiskutukseen kulutettu aika? On yllättävän vähän vaikka kuinka täpinöi...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7123
Vs: kustannustehokkuutta

Just viime yönä ruiskutin omia ja rahtia 27ha, kävin kymmenellä eri lohkolla noin 3km:n säteellä kotoa kahdessa eri ilman suunnassa. Aikaa meni kotoa täyttäen, kolme eri ruis*****sta eri aineitakin, lähes 5 tuntia.
Saman työn teen tuolla hinattavalla 21m:n ruutalla mun suurimmilla reilun 25 ja 29ha:n lohkoilla vieressä täyttäen kahdessa tunnissa ja helposti.
Eli tehokkaankin koneen teho hukkuu, kun lohkokoko pieni. Tuossakin ka. 2.7ha, joka lienee, vaikka surkea olikin, yli monen kunnan keskimääräisen lohkokoon. Onneksi keskimääräinen lohkokoko on enemmän kuin tuo, muuten sais katella nostolaiteruiskua etusäilöllä, pienemmällä koneella olisi oikeasti sama työteho!

Näkyyks sulla ruiskunohjaimesta itse ruiskutukseen kulutettu aika? On yllättävän vähän vaikka kuinka täpinöi...

Näkyy, tais olla 380 tuntia ja vajaa 5500ha... Emmä tiiä miten nuo tunnit tuohon tulee, ei tuo voi pitää paikkansa?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Naturalis

  • Vieras
Vs: kustannustehokkuutta
Näkyyks sulla ruiskunohjaimesta itse ruiskutukseen kulutettu aika? On yllättävän vähän vaikka kuinka täpinöi...

Näkyy, tais olla 380 tuntia ja vajaa 5500ha... Emmä tiiä miten nuo tunnit tuohon tulee, ei tuo voi pitää paikkansa?
Jos ne tulis suuttimille menevän ajan mukaan niin toi olisi n. 14ha/h, ei mahdoton isolla ruiskulla.
Äkkiä menee siirtymiin ja täyttöihin yms. enemmän aikaa...

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: kustannustehokkuutta
Kun kerran metsaman aloitti rohkeana julkaisemalla itseään viteolla niin ajattelin pistää edes ruiskutuskalustosta kuvan. Hyviä puolia; kapeat renkaat, kääntyy tosi pienellä ympyrällä, hydr. ulosoton kytkentä....huonoja; ruma ulkonäkö, ei kerää rispektiä, liian pieni ruiskun säiliö...keksin kyl ajan kanssa lisää  :)
P.S. ja noi kirjaimet MF eivät tarkoita My Father's   (vitsi, oikeesti  ::))
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: kustannustehokkuutta
Jätkällä on aivan ylikokoinen traktori ruiskun edessä :o Mulla on mf 148, jossa pohojalaasten viritys 900 litran säiliöllä ja 12m puomistolla. 600 litraa maksimimäärä jolloin nokka pysyy vielä joten kuten maassa. Nopsaa tuollakin ruiskuttaa kun vesimäärä vähän päälle 100l/ha ja ruiskutettava pinta-ala pieni. Muutamana iltana homma valmis...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4428
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kustannustehokkuutta
Konedatan ja britti Leukku/Nuffi sivujen mukaan 272 Leylandia on kasattu 1975-1980 (Marshall jopa 1990-luvulla?), joten 1970-mallia "Hartsan" Leyland ei ole?

Omakin uusin traktori on vm. 1979 Kirovets K-700. Leaingkoneita on sitten mallia 2012-2015.
Omat katon alla ja leasingkoneet "Pohjolan hallissa" paitsi ne uudemmat joilla talvella ajetaan.
Jatkossakaan en omaa rahaa rautaan laita.
Aisaatana nyt heräs suunnaton kateus :-[ :-[ :-[ Meinaan tommosta Kirovets perheen rähinä myllyä olen haikaillujo pitkään. Mutta sopivaa en ole löytäny sillon kun olis ylimäärästä rahaa käyttää :-[ Silloin niitä joskus on tarjolla kun rahat on isketty kiinni johonkin muuhun :-[

Asiaa hämärästi sivuten - pystyykö vaikka tuollaista ostamaan vierailta mailta ihan traktorina ja tuomaan tänne Suomeen? Ei taida täyttää mitään päästö-, CE- ja muita hömpötyksiä? Rekisteriin ei kai ainakaan saa vai saako työkoneena? Vai pitääkö se ostaa kahtia katkaistuna ja lapulle teksti 'kontillinen sekalaisia koneen osia' ja koota omassa pihassa ja ajella vain 'suljetulla alueella' :-)

Vai pitääkö etsiä yksilö joka on jo valmiiksi täällä byrokratian kehdossa?

Jos mä saan jonkun isomman rahapelivoiton niin hankin tuollaisen. Ja yhden Ventin... :-)

Nimimerkki Parantumaton

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20084
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kustannustehokkuutta
Jos huonoja puolia etsii niin Sampo ja Valtra mutta kaikilla meillä on ne huonotkin hetket että sen voi antaa anteeksi.

Hmmm... näkyisi olevan hyppäävä hirvi rumpupuimuri siellä tontilla....ettei vaan olisi Sanpo vaihtumassa preeriaporoon?

-SS-

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: kustannustehokkuutta
Pp:n peltoliikenteen vähyyteen on taikasana luomu. ;D

Helvattia, kuolaa ja muuta non-food kasvia joiden keruussa ei kauaa nokka tuhise. ;D. Etkös sää laidunnakin aika ahneesti jolloin kauramoottorit ajaa trimmerin virkaa?
Taitaa luomukotieläintilalla kuitenkin olla normi kasvitilaan nähden moninkertaisesti sitä liikennettä ja kuskattavaa pellolta navettaan ja takaisin, nytkin sulaa 10 paalia heiniä joka jumalan päivä ja paskaa syntyy yli 30 kuutiota viikottain pellolle kuskattavaksi. Jostain ne heinät kuiteski näin luomunakin "löytyy" kun mitään en osta ja ruokkia täytyy läpi kesän kun laidunta ei tilan ympärillä kuin karvan päälle kymppi kun tarve olisi jotain liki 80ha  :(

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: kustannustehokkuutta
Jätkällä on aivan ylikokoinen traktori ruiskun edessä :o Mulla on mf 148, jossa pohojalaasten viritys 900 litran säiliöllä ja 12m puomistolla. 600 litraa maksimimäärä jolloin nokka pysyy vielä joten kuten maassa. Nopsaa tuollakin ruiskuttaa kun vesimäärä vähän päälle 100l/ha ja ruiskutettava pinta-ala pieni. Muutamana iltana homma valmis...
Hei, alle 70 heppasia ei lasketa  ;) Äläkä ainakaan akronettiin kerro et sul sellanen on...mutta äijäkokonen ruisku sul on vrt mun 600litranen   :-\
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa