Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kustannustehokkuutta  (Luettu 23453 kertaa)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: kustannustehokkuutta
Voihan itkun vit*u miksi toisille on niin kovasti raskasta jos joku tekee työnsä vanhoilla vehkeillä?
Ne on huolissaan sun perseestä, se ei pysy pehmeänä jos on kova penkki ja ilman ilmastointia kopissa haisee hiki, vanha viina ja pieru. Puukengätkään ei pysy jalassa jos ei ole jousia. Ei ole kenelläkään kivaa katsella sellaista...  :P

Nothing is Something Worth Doing

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: kustannustehokkuutta
Voihan itkun vit*u miksi toisille on niin kovasti raskasta jos joku tekee työnsä vanhoilla vehkeillä?
Ne on huolissaan sun perseestä, se ei pysy pehmeänä jos on kova penkki ja ilman ilmastointia kopissa haisee hiki, vanha viina ja pieru. Puukengätkään ei pysy jalassa jos ei ole jousia. Ei ole kenelläkään kivaa katsella sellaista...  :P
Ai huolissaan mun perseestä :o Voevoesentään suotta ovathan kyyl mulla on ihan ilmajousilla hytti sekä penkki niija ilmastointikin on. Pahavaankun moinen sähkö himmeli ei oikein meinaa meikäläisenkanssa toimia >:(
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: kustannustehokkuutta
Heh.. Löysit sit vertailukohaks suome suurimma viljatilallise, vaik tän maa keskimääräne tilakoko taitaa olla alta 50ha..  ;) ;) ;)
Huomaa ensinnäkin "kieli poskessa" hymiö.
Toisakseen, esimerkiksi suomen suurin maitotila ei ole peltokoneillaan paljon urakointiuutisten sivuja täydentänyt ::)

ja
Viljatiloissa on se ongelma, että ne ovat niin vähätöisiä, jolloin voidaan jäädä jäähyttelemään ja hidastamaan rakennekehitystä. Elanto otetaan sitten palkkatöistä.
Mun mielestä jonkun 50Ha puhtaan viljatilan vuosittaisen työmäärän ei tulisikaan mahdollistaa uusia koneita ja duunarin vuosipalkkaa siihen päälle.

Viljan viljely ei ehkä kannatakkaan, mutta pellon omistaminen on tällä hetkellä maatalouspuolen kannattavinta toimintaa. Rahaa sataa lähes ilmaiseksi yli 500€/ha joko vuokrissa tai tukiaisissa :)

Ja siinä vielä yks kiva linkki viljatilojen rappeutuvasta kalustosta ;D
http://www.maaseutumedia.fi/john-deere-s690i-suomen-suurin-puimuri/
(ei mitään käsitystä minkä kokoinen tila kyseessä, voisin kuitenkin olettaa että ei mikään alle 50 hehtaarin perustila)

LihavaPoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: kustannustehokkuutta

LihavaPoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 29
Vs: kustannustehokkuutta
Mun mielestä aika säälittäviä juttuja tollaset.
Mut realismia viljatiloilla ;D
http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/fendt-936-kaksoset-vihtiin/
http://www.agritek.fi/caseih-ajankohtaista?=&pid=29666501
 :P

Ai sää nyt kaivat jonkun tuollaisen linkin harhojesi tueksi  ;D
On se järkyttävä euro määrä jolla veronmaksaja tuotakin tilaa tukee ja täysin turhaan,pärjäisi kyllä ilmankin. :(

Jaa pärjäisi ilman maanviljelystä? Tarkoitatko lumiurakointia ja tontti kauppa ja talonrakennus bisneksiä.

On aika tyhjästä luotu tuokin kompleksi alkuun ole ollut edes omaa traktoria SOKn esittely koneilla tehty hommat.

Montako henkeä työllistää aika monta tavallisiin isäntiin nähden. Kateus täytyy ansaita edelleenkin.
satokilpailussakin pärjännyt kohtuu hyvin joten lienee ammattitaitoakin.

Jos huonoja puolia etsii niin Sampo ja Valtra mutta kaikilla meillä on ne huonotkin hetket että sen voi antaa anteeksi. Se organisoinnin määrä mitä tuossa kuviossa on niin ei käy kateeksi. panettelijoita riittää mutta harvasta samaan prässiin. En tunne kuseistä miestä henkilökohtaisesti mutta aivan asiallinen kuulemma.

Tuleepa edes jostain kunnon vaihtokoneita eikä mitään 4,5 nostolaite potilaa ja 2,5 sinappi simultaa.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: kustannustehokkuutta
Mun mielestä aika säälittäviä juttuja tollaset.
Mut realismia viljatiloilla ;D
http://www.urakointiuutiset.fi/uutiset/fendt-936-kaksoset-vihtiin/
http://www.agritek.fi/caseih-ajankohtaista?=&pid=29666501
 :P

Jos ei 1000 ha:n tilakaan pystyisi kolmea traktoria vaihtamaan kahteen uuteen, niin aika vähiin kävisivät traktorit Suomen maassa.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: kustannustehokkuutta
Viljasta kun maksetaan vähän yli sata euroa käteen per tonni ja yhden viljatonnin hinta menee lannoitteisiin, ja peltovuokraa maksetaan se 300-400 euroa per ha, niin on aivan käsittämätöntä, miten viljatilalliset pystyy ostamaan uusia koneita tai ylipäätään 2000-luvulla valmistettuja traktoreita ja viljelykoneita tällä viljanviljelyn tappiotasolla.


Ei ne kyllä paljon pystykään. Suomessa on jo pikään myyty vuositasolla 2000 - 3000 uutta traktoria, joista kaikki eivät edes päädy maatalouskäyttöön. Se tarkoittaa sitä, että keskimäärin maatila ostaa uuden traktorin kerran 20 - 25 vuodessa. Kaipa sekin on joidenkin mielestä liian usein.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: kustannustehokkuutta
Jos nuo "vanhat romut" ovat käyttökunnossa ja vaikkapa istuin päivitetty nykyaikaiseksi, niin en peltoorien käyttöä tai päisteautomatiikan puuttumista kovin suurena ihmisoikeuskysymyksenä pitäisi. Itselläni on traktorikalustossa kiinni noin 250 euroa/peltoha enkä koe hirveästi kärsiväni. Jutussa tämä summa oli kyllä ehkä vain puolet omastani, mutta kuitenkin. Varmaan olisi mukava ajella ilman peltooreita ja ilmastoidussa kopissa, mutta elämä on valintoja.
Oho, mulla taitaa olla reilu kolminkertainen määrä poistamatonta, tosin poistoja panttailtu vuosikaudet nettovarallisuutta vaaliessa  :-[   Ilmastoituja valtroja on viisi kappaletta eli jokaisen koneen eteen omansa, ilmapenkit kaikissa ja jousetkin melkein.. Navettakonetta lukuunottamatta kaikki liikennekoneita ja työkoneetkin melko tuoreita kaikki, täysillä poistoilla olis varmaan jotain 300 euroa hehtaaria kohti jäljellä ja tietty jos ei olis sitä vajaata satasta vuokrannu pois..

brotofobia

  • Vieras
Vs: kustannustehokkuutta
Omaan terveyteen ei kyllä paljoa panosteta. Enkä puhu pelkästään fyysisestä kunnosta; hatutus vähenee asiallisella konekannalla huomattavasti.

Olen aivan samaa mieltä. Jokaisella on lähipiirissään vanha viljelijä jolla on valkoset sormet, nivelet rikki, selkä loppu, pumppu hajalla ja kuulo menny. Ja just tämmösillä jutun koneilla aikaansaatu tai pahennettu...

fenu

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: kustannustehokkuutta
Nykyisin alkaa olemaan joka maatilan isäntä ylipainoinen, selkävaivainen, kun ainut fyysinen homma elämässä on traktorin koppiin kiipeäminen.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: kustannustehokkuutta
Nykyisin alkaa olemaan joka maatilan isäntä ylipainoinen, selkävaivainen, kun ainut fyysinen homma elämässä on traktorin koppiin kiipeäminen.
Samaa mieltä. Ite olen kuulemma tuulen n*****a vinkuheinä mutta selkä on paskana. On silti lepoa päästä rakkorihommiin, pois muista fyysisemmistä hommista  ;)
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

SKM

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2041
  • Sir Loimaa, savinenseudun (r)kunkku
Vs: kustannustehokkuutta

Eikä tossa vielä kaikki :D

http://www.maaseutumedia.fi/fahr-m-66-sama-puimuri-toissa-44-vuotta/    ;D ;D ;D

 ;D

Cool. ;D

Voit poika jättää hymiöt pois viestistäsi. Oma korppusahasi on vuotta vaille neljäkymmentävuotias.

 ;D

Ottaako kuulaan? ;D

Sekö, että sinä resupekka ajelet kourat vaseliinissa pitkin vuokraplänttejäsi sellaisilla vehkeillä, joista meikäläiset luopui vähintään 25 vuotta sitten? ;D

 Vastaus: ei. Kurja tilanteesi ei ota mua pattiin ollenkaan. 8)
Vuokrapienviljelijän unelma Loimaalla: 70-lukulaiset veljekset Simulta ja Hankmo sekä isovaari Faari vm. 1976

Monen eri nimimerkin sujuva käyttö takaa samanmielisten kokoontumisajon.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: kustannustehokkuutta

Eikä tossa vielä kaikki :D

http://www.maaseutumedia.fi/fahr-m-66-sama-puimuri-toissa-44-vuotta/    ;D ;D ;D

 ;D

Cool. ;D

Voit poika jättää hymiöt pois viestistäsi. Oma korppusahasi on vuotta vaille neljäkymmentävuotias.

 ;D

Ottaako kuulaan? ;D

Sekö, että sinä resupekka ajelet kourat vaseliinissa pitkin vuokraplänttejäsi sellaisilla vehkeillä, joista meikäläiset luopui vähintään 25 vuotta sitten? ;D

 Vastaus: ei. Kurja tilanteesi ei ota mua pattiin ollenkaan. 8)

Sää taijat olla vähä ihastunu tuohon skännään. Tuommonen piirittäminen laskettiin ihastumiseksi ainaski 25v sitte alaluokilla.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4414
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kustannustehokkuutta
Tuo on kai sellainen periaatekysymys ja elämäntapa...

Kun itse opettelin viljelyn aakkosia niin 35-massikalla vedeltiin sepän hevospeleistä kyhäämää jousikasta ja pientä hankmoa. Lannoitteet levitettiin Wärtsilän rautapyöräisellä leveällä laatikolla ja kylvettiin laahavannas-Cormickilla. Viimeksi mainitulla taidan kohta kylvää vähän maisemapeltoa vieläkin :-)

Minä en kyllä kaipaa enää noita aikoja, ja jos en itse olisi kehittymään pystynyt niin luultavasti olisin vaihtanut alaa.
 
Joskus on mukavaa toki fiilistellä, mutta en todellakaan haluaisi pelkillä 70-luvun vehkeillä enää itseäni rääkätä :-( Siinä menisi sekin vähäinen ilo mitä saa kun työ sujuu ja jälkeä syntyy, pitäisi vaan puurtaa hammasta purren ja toivoa että loppuisi nyt vihdoin.... Puurtaa saa nytkin mutta on se vähän mielekkäämpää.
Tuskin jollain 86-massikalla enää alkaisin puimaan (kuten joskus tein).

Muuten tuo kolmeviitonen on ainoa traktori mikä taloon on ostettu uutena. On yhä aktiivikäytössä.

TDK

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2069
  • Kotimaisen ruuan tuottaja - kallis harrastus
Vs: kustannustehokkuutta
Mitäs se kellekkään kuuluu minkälaisilla koneilla sitä toiset haluaa hommansa hoitaa. Mulla on nyt 4 käytössä olevaa raktoria. Vuosimallit -75-98. Yhdessä on ilmapenkki ja yhdessä ilmastointi. Tosin tuo ilmastointi ei toimi ja tuo ikh halpis ilmapenkki on ihan paska. Köyhän ei kannata ostaa halpaa ilmapenkkiä, laittaa ennenmmin sen 700€ hyvään mekaaniseen istuimeen.
Uutena on ostettu raktori -75 ja -98. Tai no tuo -98 oli esittelykone 300h ajettu..

Tääläpäin on yhdellä isännällä vaan yks raktori. Sillä se hoitelee 60lehmälle rehut ja viljat. Ei kuulemma ehdi kuitenkaan ajaa ku yhdellä. Tai no on sillä yks 30v ikänen apukone lietepumpun ym pyöritykseen. Tuohon ykköstykkiin ajaa varmaan 1200h vuodessa ja vaihtaa muutaman vuoden välein uuteen. Seki muuten on nelipyttynen 120heppanen, turha väittää että robotila tarvii yli 200raktorin...