Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Perunanistutuskoneen peittauslaite  (Luettu 2588 kertaa)

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Perunanistutuskoneen peittauslaite
Kylän ainoa perunanviljelijä toi istutuskoneen pajalle ja käski tehdä siihen peittauslaitteen. Meikäläisellä ei ole hommasta harmaata aavistusta. Mukana tuli vanha Hardin säiliö, mikä viittaa siihen että peittausaine on nestemäistä??

Antakaa apuja ne jotka hommasta jotakin tietää. Olen päätellyt että peittausnestettä menee n. 100l/ha (laimennettua kai).
-pitääkö säiliössä olla jatkuva sekoitus
-riittääkö mv-agentin myymä sähköpumppu tehoiltaan
-kuinka suuri paine
-minkämoiset suuttimet, kuinka suuret
-suuttimien sijainti
-muuta huomioitavaa??

Ahjoco myisi valmista sarjaa, mutta kun ei ole kuulemma hyvä ja on liian kallis.
Siihen totesin että ei se minun ihmettelyyn käyttämäni aikakaan ilmaista ole. Sillä ei kuulemma ole merkitystä :o.
No eihän siinä sitten mitään.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Perunanistutuskoneen peittauslaite
Kylän ainoa perunanviljelijä toi istutuskoneen pajalle ja käski tehdä siihen peittauslaitteen. Meikäläisellä ei ole hommasta harmaata aavistusta. Mukana tuli vanha Hardin säiliö, mikä viittaa siihen että peittausaine on nestemäistä??

Antakaa apuja ne jotka hommasta jotakin tietää. Olen päätellyt että peittausnestettä menee n. 100l/ha (laimennettua kai).
-pitääkö säiliössä olla jatkuva sekoitus
-riittääkö mv-agentin myymä sähköpumppu tehoiltaan
-kuinka suuri paine
-minkämoiset suuttimet, kuinka suuret
-suuttimien sijainti
-muuta huomioitavaa??

Ahjoco myisi valmista sarjaa, mutta kun ei ole kuulemma hyvä ja on liian kallis.
Siihen totesin että ei se minun ihmettelyyn käyttämäni aikakaan ilmaista ole. Sillä ei kuulemma ole merkitystä :o.
No eihän siinä sitten mitään.

Kelpaisko siihen sähköpuolelle tämmöinen valmis sarja?

https://www.facebook.com/mikansahkopaja/photos/a.480164752093545.1073741828.480153982094622/480165005426853/?type=1

Mika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Perunanistutuskoneen peittauslaite
Mulla oli joku perus 12v pumppu. Jos oikein muistan niin nestemäärä oli joku 50l/ha ja 3bar paineella. 2 viuhkasuutinta/vannas. Mulla ne suuttimet oli vantaas, koska alunperiin koneen rakentanut istutti suoraan idätyslaatikoista. Siellä oli siis pari miestä kaatelemas laatikoita koneen päällä istutuksen aikana. Paras paikka suuttimille olis varmaan säiliös elevaattorin alkupääs. Toinen suutin vähä alaviistoon ja toinen toisesta suunnasta yläviistoon. Sekoitus on kyllä melkein välttämätön.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Perunanistutuskoneen peittauslaite
Jos istuteettavat perunat ovat suursäkissä, niin paras ja taatusti kunnon peittaustuloksen antava systeemi on tehdä iso säiliö, johon tuo suusäkki helposti mahtuu. Tuohon säiliöön vettä, johon sekoitettaan sitten peittausaine. Etukuormaajan nokkaan suursäkki ja kasto altaaseen ja sen jälkeen voi nostaa trukkilavojen päälle kuivumaan. Itse aikonani käytin Ahjocon laitetta, oli siinä aina oma lutaamisensa, kun peittausneste oli 30 litran säiliössä koneen sivulla.
Kun tuolla kastamismenetelmällä peittauksen suorittaa hyvissä ajoin ennen istutusta, niin käy varsinainen istutus joutuisasti. Ja kun perunan pinta saa kauttaaltaan peittausainetta, niin tuloskin on parempi.

kuivankesän orava

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Perunanistutuskoneen peittauslaite
Jos istuteettavat perunat ovat suursäkissä, niin paras ja taatusti kunnon peittaustuloksen antava systeemi on tehdä iso säiliö, johon tuo suusäkki helposti mahtuu. Tuohon säiliöön vettä, johon sekoitettaan sitten peittausaine. Etukuormaajan nokkaan suursäkki ja kasto altaaseen ja sen jälkeen voi nostaa trukkilavojen päälle kuivumaan. Itse aikonani käytin Ahjocon laitetta, oli siinä aina oma lutaamisensa, kun peittausneste oli 30 litran säiliössä koneen sivulla.
Kun tuolla kastamismenetelmällä peittauksen suorittaa hyvissä ajoin ennen istutusta, niin käy varsinainen istutus joutuisasti. Ja kun perunan pinta saa kauttaaltaan peittausainetta, niin tuloskin on parempi.
[/quote
Millä ihmeellä sen säkin muka saa kuivaksi? Viikko kosteassa  säkissä niin on varma että kaikki mahdolliset taudit on siinä siemenes.  Gr service asentaa ihan kelpo peittauslaitteita. Omasta grimmes  ollu jo useampi vuosi.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Perunanistutuskoneen peittauslaite
Viime keväänä ja tuleva on käytössä yhdistelmä:
- nokkasäiliö
- Junkkarin happopumppu, olikohan Hp 2000. Kalvopumppu jolla nestemäärää voi säätää kierrosluvulla. Paine vakio 3 baria.
- vihreät suuttimet syöttöketjujen yläpäässä. 2 per vannas.
- nestemäärä noin 40 - 50 l/h.
Se mikä ei tapa, se vituttaa