Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lehmä myynnissä  (Luettu 9950 kertaa)

kysyn_vaan

  • Vieras
Lehmä myynnissä
Hieno ilmoitus valmakaupassa:

"Kyyttö olisi myynnissä hyvään kotiin, vuosituotos n. 2000 litraa ekm. Kiltti luonteeltaan, helppo lypsää, Tammikuussa siemennetty ja tarkistettu tiineeksi. Laitumella omalaatuinen persoona. Tästä jollekkin hyvä tilan mannekiini. Hp 800 € + alv / tarjoa"

Eli heti kaupoille jos 5 kertaa normaalia lehmää vähemmän lypsävä "omalaatuinen persoona" kiinnostaa. :)

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Lehmä myynnissä
Suomalainen kyyttö, on juuri sopiva probaganda lehmä maitotilalle  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

kysyn_vaan

  • Vieras
Vs: Lehmä myynnissä
Suomalainen kyyttö, on juuri sopiva probaganda lehmä maitotilalle  8)

Me ollaan länsisuomessa niin propagandalehmänä on tietty länsisuomalainen. Siitä sentään irtosi kakkoskaudella jo vajaa 9000kg ekm, mikä sekin on hiukan vähemmän kuin saisi olla.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Lehmä myynnissä
Suomalainen kyyttö, on juuri sopiva probaganda lehmä maitotilalle  8)

Me ollaan länsisuomessa niin propagandalehmänä on tietty länsisuomalainen. Siitä sentään irtosi kakkoskaudella jo vajaa 9000kg ekm, mikä sekin on hiukan vähemmän kuin saisi olla.

Lapissa se sitten pitäisi olla lapin lehmä  ;D
Se on pienempi mutta tuottaa paremmin kuin kyyttö  ;)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lehmä myynnissä
Minulla vetää tuonne Lapin suuntaan, joten minulta löytyy lappalaisiakin neljä kipaletta, vuosituotokset sinne 7000pintaan, länskäreitä on sitten saman verrana ja tuotokset saman suuntaisia. Kyyttöä en huoli, vaikka ilman tuotaisiin..tai no, lautaselle kyllä. ;D

(O)

  • Vieras
Vs: Lehmä myynnissä
Minä minä minä,eikö tila olekaan nuoren isännän eikä lehmät.Välillä kun kuitenkin nuori isäntä määrää.Eli onko kuitenkin maatalousyhtymä jossa vanha rutku määrää kaikesta.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lehmä myynnissä
Minä minä minä,eikö tila olekaan nuoren isännän eikä lehmät.Välillä kun kuitenkin nuori isäntä määrää.Eli onko kuitenkin maatalousyhtymä jossa vanha rutku määrää kaikesta.
Minä kyllä luulen, että tässä asiassa on aika pitkälle samansuuntaiset ajatukset minulla ja nuorella-isännällä hevonen ja kyyttö ovat parhaimmillaan lautasella..
Ja kyllä meillä asioista päätetään suhteellisen asiallisesti keskustelemalla, ei niin, että se päättää jolla on isompi nyrkki(isännäll) tai kantavampi ääni, minulla.. ;)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65866
Vs: Lehmä myynnissä
solisaliratti se on päivän sana, sanoo rinne mitä tahansa.   mutta eikö tuollainen olis kiva kun mietin mitä se laidunnus tolla tarkoittaa...    eli aitoo ja sitten on missä haluaa, aidoista riippumatta.  aikoinaan yks friisiläinen halus maata pehkuissa kesälläkin ja kyllä aina piikilangoista rako löyty että ladon nurkalla olevalle vanhalle pehkupaalille pääsi makoilemaan.   että joskus sieppas....   mutta oli muuten hyvä lypsämään niin ....

Sirkku

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 182
Vs: Lehmä myynnissä
Sama kai toi jos parsia on parisataa jos siellä yksi lemmikkiotus yhdessä makailee, jos tilaa on. Kaikki 2000l vuodessa on kuitenkin kotiin päin  ;) Mutta en kyllä parinkymmenen parsinavettaan ottaisi tuollaista yhtä paikkaa kuluttamaan.

Kattivaara

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 391
Vs: Lehmä myynnissä
Eli tämä lehmä on 1920-luvun tuotostasoa ja siten metsälaidunnukseen sopiva. Metsälaidunnus oli aikoinaan suuressa arvossa, kun pelloilla tuotettu sato meni muuhun käyttöön. Vuoden 1948 jälkeen alkoi lehmillekin joutaa jotain pelloilla kasvanutta.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Lehmä myynnissä
Eli tämä lehmä on 1920-luvun tuotostasoa ja siten metsälaidunnukseen sopiva. Metsälaidunnus oli aikoinaan suuressa arvossa, kun pelloilla tuotettu sato meni muuhun käyttöön. Vuoden 1948 jälkeen alkoi lehmillekin joutaa jotain pelloilla kasvanutta.

Metsälaidunnus kiellettiin 1950 luvulle tultaessa, tosin eihän näiden laitumien tuotto nyt niin kummonen ollut  :o
Kai se oli metsänomistajien vaatimus, tai teollisuuden  8)
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Lehmä myynnissä
Sama kai toi jos parsia on parisataa jos siellä yksi lemmikkiotus yhdessä makailee, jos tilaa on. Kaikki 2000l vuodessa on kuitenkin kotiin päin  ;) Mutta en kyllä parinkymmenen parsinavettaan ottaisi tuollaista yhtä paikkaa kuluttamaan.
Pitoisuudet saattaa olla kaksinkertaiset holskuihin verrattuna.Laiduntaessa olisi hyvä olla yksi suomenkarjalehmä,viisaudessa holsku on tyhmä kuin saapas verrattuna suomenkarjaan.

kysyn_vaan

  • Vieras
Vs: Lehmä myynnissä
Sama kai toi jos parsia on parisataa jos siellä yksi lemmikkiotus yhdessä makailee, jos tilaa on. Kaikki 2000l vuodessa on kuitenkin kotiin päin  ;) Mutta en kyllä parinkymmenen parsinavettaan ottaisi tuollaista yhtä paikkaa kuluttamaan.
Pitoisuudet saattaa olla kaksinkertaiset holskuihin verrattuna.Laiduntaessa olisi hyvä olla yksi suomenkarjalehmä,viisaudessa holsku on tyhmä kuin saapas verrattuna suomenkarjaan.

Meidän viisasta länsisuomalaista ainakin saa olla pelastamassa parsien välistä kuivikkeisiin sontimasta tai muualta useammin kuin kaikkia 40 holskua yhteensä. Muutama AY on yhtä matala mutta nekään eivät eksy väärään paikkaan ainakaan yhtä usein kuin tuo rotuunsa nähden aika iso länssuomalainen. Ja Tuossa myynti-ilmoituksessa myytävän tuotos oli tosiaan EKM:nä eli pitoisuuskorjattuna sen 2000kg. ;)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lehmä myynnissä
Jos tarjois huntin ja kyyti tänne asti..reilu tarjous.. ::)

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Lehmä myynnissä
Sama kai toi jos parsia on parisataa jos siellä yksi lemmikkiotus yhdessä makailee, jos tilaa on. Kaikki 2000l vuodessa on kuitenkin kotiin päin  ;) Mutta en kyllä parinkymmenen parsinavettaan ottaisi tuollaista yhtä paikkaa kuluttamaan.
Pitoisuudet saattaa olla kaksinkertaiset holskuihin verrattuna.Laiduntaessa olisi hyvä olla yksi suomenkarjalehmä,viisaudessa holsku on tyhmä kuin saapas verrattuna suomenkarjaan.

Meidän viisasta länsisuomalaista ainakin saa olla pelastamassa parsien välistä kuivikkeisiin sontimasta tai muualta useammin kuin kaikkia 40 holskua yhteensä. Muutama AY on yhtä matala mutta nekään eivät eksy väärään paikkaan ainakaan yhtä usein kuin tuo rotuunsa nähden aika iso länssuomalainen. Ja Tuossa myynti-ilmoituksessa myytävän tuotos oli tosiaan EKM:nä eli pitoisuuskorjattuna sen 2000kg. ;)
Suomessahan ei myöskään kiinnitetä mitään huomiota rehunhyötysuhteeseen,jos parasta etsitään se löytyy suomenkarjalta ja jerseyltä,tästä johtunee näiden rotujen korkeammat pitoisuudetkin.Isot holsteinit kanukit on huonoimmasta päästä.Toki karjakohtaisia eroja voi olla myös.Suomenkarja osaa mennä itse laitumelle jopa oppii laidunkierron,holsteinia jos ei vie laitumelle,kuolee navetannurkalle nälkään.