Lainaus käyttäjältä: kantola - 02.04.15 - klo:19:29Tämä on hyvä havainnekuva ylempi motohakkuu, alempi miestyänä tehty.
Viimeksi muokattu: 03.04.15 - klo:18:56 kirjoittanut ht
miten tämä homma nykyisin menee oikein käytännössä, moton kourahan ei peruuta juuri koskaan puuta tehdessä, eli ilmeisesti jo puun paksuuden mukaan kaatovaiheessa päätetään mitä puusta tulee ns. apteeraustaulukon mukaan, lisäohjestus mitä saha haluaa ihannetilannehan olisi jotta koko runko karsittaisiin ensin, sitten peruutus ensimmäisen tukin katkaisukohtaan ja taas runko läpi parhaan tukkisaannon varmstamiseksi
Viimeksi muokattu: 05.04.15 - klo:07:12 kirjoittanut brotofobia
Lainaus käyttäjältä: junttieinari - 02.04.15 - klo:15:10Lainaus käyttäjältä: Hervast - 02.04.15 - klo:14:22Juu ainakin periaatteessa. Pikkutukki eli parru nostaa tukkiosuutta, toki ei se parrutavara ole kuin muutaman euron arvokkaampaa mottihinnaltaan kuin kuitupuu. Pienillä sahoilla voi sitten olla hinnoiteltu tuo tukkimitan alittava erikoistavarakin arvokkaammaksi, mutta nämä toimijat pyrkivät yleensä rungon läpihinnoitteluun jota T170 tuossa hieman valaisi.Lopullisestihan se katkonta on motomiehen käsissä. Heiltä kuultuna on myös se fakta, että kun tukkitavaralla ei ole suurta kysyntää, niin kiristyvät tukin laatuvaatimuksetkin. Eli se ei aina ole motokuskinkaan vika jos "huonoja tukkeja" päätyy sellukasaan. Esim. nyt on kuusitukilla senverran huono menekki, että melkein kannattaisi pidättäytyä myymästä ja keskittyä koivu- ja mäntyvaltaisten metsien hakkuisiin.Pikkutukki on hieman ristiriitainen otus. Toisaalta parempi hinta kuin kuidulla, mutta tukkiosuutta menee sitten väkisinkin halvemmalla.Päätehakkuussa juuri noin. Joskus kelvannut ensiharvennukselta parru ja silloin tuota tukki"ongelmaa" ei juuri ole.
Lainaus käyttäjältä: Hervast - 02.04.15 - klo:14:22Juu ainakin periaatteessa. Pikkutukki eli parru nostaa tukkiosuutta, toki ei se parrutavara ole kuin muutaman euron arvokkaampaa mottihinnaltaan kuin kuitupuu. Pienillä sahoilla voi sitten olla hinnoiteltu tuo tukkimitan alittava erikoistavarakin arvokkaammaksi, mutta nämä toimijat pyrkivät yleensä rungon läpihinnoitteluun jota T170 tuossa hieman valaisi.Lopullisestihan se katkonta on motomiehen käsissä. Heiltä kuultuna on myös se fakta, että kun tukkitavaralla ei ole suurta kysyntää, niin kiristyvät tukin laatuvaatimuksetkin. Eli se ei aina ole motokuskinkaan vika jos "huonoja tukkeja" päätyy sellukasaan. Esim. nyt on kuusitukilla senverran huono menekki, että melkein kannattaisi pidättäytyä myymästä ja keskittyä koivu- ja mäntyvaltaisten metsien hakkuisiin.Pikkutukki on hieman ristiriitainen otus. Toisaalta parempi hinta kuin kuidulla, mutta tukkiosuutta menee sitten väkisinkin halvemmalla.
Juu ainakin periaatteessa. Pikkutukki eli parru nostaa tukkiosuutta, toki ei se parrutavara ole kuin muutaman euron arvokkaampaa mottihinnaltaan kuin kuitupuu. Pienillä sahoilla voi sitten olla hinnoiteltu tuo tukkimitan alittava erikoistavarakin arvokkaammaksi, mutta nämä toimijat pyrkivät yleensä rungon läpihinnoitteluun jota T170 tuossa hieman valaisi.Lopullisestihan se katkonta on motomiehen käsissä. Heiltä kuultuna on myös se fakta, että kun tukkitavaralla ei ole suurta kysyntää, niin kiristyvät tukin laatuvaatimuksetkin. Eli se ei aina ole motokuskinkaan vika jos "huonoja tukkeja" päätyy sellukasaan. Esim. nyt on kuusitukilla senverran huono menekki, että melkein kannattaisi pidättäytyä myymästä ja keskittyä koivu- ja mäntyvaltaisten metsien hakkuisiin.
Viimeksi muokattu: 05.04.15 - klo:12:56 kirjoittanut bouli
On hieman eroa onko lyhin tukki 46dm vaiko 31dm kun vaikuttaa ihan hitostas katkontaan ja sen myötä tukkisaantoon.
Lainaus käyttäjältä: erik - 05.04.15 - klo:12:04On hieman eroa onko lyhin tukki 46dm vaiko 31dm kun vaikuttaa ihan hitostas katkontaan ja sen myötä tukkisaantoon.Yleensä se minimipituinen tukki ei sitten saa olla minimilatva vaan jotain esmes 18 tai 23 cm...