Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puukaupan teko  (Luettu 18467 kertaa)

meikäläinen1234

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Puukaupan teko
Kysyisin semmosta että kun suunnittelee puukauppaa niin voiko suunnitelluistani leimikoista pyytää mhy:ltä leimausselosteen ja kiertää puun ostajat itse sen jälkeen läpi sen selosteen kanssa ja hakea parasta tarjousta.Jonka jälkeen tekisin parhaan tarjouksen tehneen kanssa puukaupat.Siis ilman mhy:tä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Puukaupan teko
No tottakai, näin on tullut toimittua. Metsänhoitoyhdistyksen jäsenille on leimikonsuunnittelupalvelu ilmainen. Minulta eivät ole edes koskaan kysyneet hankintapalvelusta kun tietävät että myyn puut suoraan ostajalle. Viimeksi taisin teettää leimikkosuunnitelman hankintahakkuutarjouksen pyytämistä varten.

Jos on metsäsuunnitelma tai tämä metsäkeskuksen keilausaineisto käytössä niin näiden tieto riittää yleensä ostomiehelle ainakin suuntaa-antavan ostotarjouksen tekemiseen. Isompien kauppojen tapauksessa halunnevat käydä katsomassa leimikon ja kuljetusolosuhteet, varsinkin jos alue ei ole ostomiehelle tuttu.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Puukaupan teko
"meikäläinen 1234".

Tuohon tekee mieleni lisätä, että yhtiöiltä saamansa tarjoukset voi vielä tarkistuttaa Mhy:llä tai jollain muulla asiantuntijalla jos epäilee mikä tarjous on paras.

Omatoimisuus kannattaa aina.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Puukaupan teko
Mihin MHY:tä tarvitaan? Itse poikkasin just  jäsenyyteni.

Metsätaloussuunnitelmassahan on ihan kaikki tarpeellinen tieto, kyllä ne sitten käyvät leikikon kurkkaamassa jos tahtovat.  Kun tarjoukset on saatu, niin paerit riviin ja katsotaan mikä on paras. Helppoa kun heinänteko.
Nothing is Something Worth Doing

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Puukaupan teko
Mihin MHY:tä tarvitaan? Itse poikkasin just  jäsenyyteni.

Metsätaloussuunnitelmassahan on ihan kaikki tarpeellinen tieto, kyllä ne sitten käyvät leikikon kurkkaamassa jos tahtovat.  Kun tarjoukset on saatu, niin paerit riviin ja katsotaan mikä on paras. Helppoa kun heinänteko.

Mihin muka tarvii metsätaloussuunnitelmaa? Miksi pitäisi maksaa sellaisesta, jonka tietää muutenkin, kyllä minä tiedän milloin pitää taimikko raivata ilman että se lukee jossain paperissa,  ehkä sellaisille kaupunkilaismetsänomistajille, jotka ei metsissään itse mitään tee, eivätkä metsiään tunne, voi suunnitelmasta olla hyötyä.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Puukaupan teko
Mihin MHY:tä tarvitaan? Itse poikkasin just  jäsenyyteni.

Metsätaloussuunnitelmassahan on ihan kaikki tarpeellinen tieto, kyllä ne sitten käyvät leikikon kurkkaamassa jos tahtovat.  Kun tarjoukset on saatu, niin paerit riviin ja katsotaan mikä on paras. Helppoa kun heinänteko.

Mihin muka tarvii metsätaloussuunnitelmaa? Miksi pitäisi maksaa sellaisesta, jonka tietää muutenkin, kyllä minä tiedän milloin pitää taimikko raivata ilman että se lukee jossain paperissa,  ehkä sellaisille kaupunkilaismetsänomistajille, jotka ei metsissään itse mitään tee, eivätkä metsiään tunne, voi suunnitelmasta olla hyötyä.

Ilman suunnitelmaakin pärjää, mutta.... Kyllä suunnitelma helpottaa elämää puuta myydessä varsinkin jos ei käytä minkään sortin neuvojaa tai läppärin kanniskelijaa leimikon rajaamisessa eikä viitsi tai ole aikaa käydä itse rajaamassa leimikkoa. Suunnitelmassa oleva puumäärä ja laatu on todennäköisesti lähemmäs oikeaa arvioitu ja arvattu kuin mihin keskimääräinen metsänomistaja pysytyy, mikä vaikuttaa ostajan mielenkiintoon tarjottua leimikkoa kohtaan. Luontokohteiden rajatapauksissa saa suunnitelmasta hyvän perusteen sanoa, ettei siellä semmoista ole kun ei kerran suunnittelijankaan mielestä ole.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Puukaupan teko
 Mhytä ja suunnitelmaa mihinkään tarvita. Sen kun näyttää motokuskille saranpään ja kun on kymppitonni tai muu sopiva  summa täynnä niin lopettaa siihen.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Puukaupan teko
Oootteko Te tosissanne, sanotte aloittelijalle joka ei edes tiedä että miten puukauppaa tehdään, että unohda MHY. Kyllähän tuommosta myyjää viedään nykyään kun litran mittaa puukaupoissa. Mitä luulette että aloittelija tietää esim katkonnasta???  :o

Alkuperäiselle kysyjälle, suosittelen että pyydät apua MHY:stä koko kaupan tekoon. Myöhemmin kun osaat asiat voit alkaa omatoimiseksi ja tehdä itse asiat miten haluat. Oppirahat tulee todella kalliiksi tällä alalla.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Puukaupan teko
Oootteko Te tosissanne, sanotte aloittelijalle joka ei edes tiedä että miten puukauppaa tehdään, että unohda MHY. Kyllähän tuommosta myyjää viedään nykyään kun litran mittaa puukaupoissa. Mitä luulette että aloittelija tietää esim katkonnasta???  :o

Alkuperäiselle kysyjälle, suosittelen että pyydät apua MHY:stä koko kaupan tekoon. Myöhemmin kun osaat asiat voit alkaa omatoimiseksi ja tehdä itse asiat miten haluat. Oppirahat tulee todella kalliiksi tällä alalla.
Todella ,ostajalle tuollainen myyjä on unelmien täyttymys.
Meille jotka ovat pelanneet metsän kanssa jo vuosikymmeniä metsätaloussuunnitelmat ovat täysin turhia ja vanhenevat todella pian.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: Puukaupan teko
Oootteko Te tosissanne, sanotte aloittelijalle joka ei edes tiedä että miten puukauppaa tehdään, että unohda MHY. Kyllähän tuommosta myyjää viedään nykyään kun litran mittaa puukaupoissa. Mitä luulette että aloittelija tietää esim katkonnasta???  :o

Alkuperäiselle kysyjälle, suosittelen että pyydät apua MHY:stä koko kaupan tekoon. Myöhemmin kun osaat asiat voit alkaa omatoimiseksi ja tehdä itse asiat miten haluat. Oppirahat tulee todella kalliiksi tällä alalla.
Todella ,ostajalle tuollainen myyjä on unelmien täyttymys.
Meille jotka ovat pelanneet metsän kanssa jo vuosikymmeniä metsätaloussuunnitelmat ovat täysin turhia ja vanhenevat todella pian.

Eri mieltä ja samaa mieltä.  :)

MTS on hyödyllinen jo ihan muistin tukena. Ja se suunnitelman vanheneminen... 4 kk ikäisestä suunnitelmasta puuttuu pinta-alasta 15 %. Eli vaatisihan se jatkuvaa päivitystä. Toisaalta uusimmista palstoista on kyllä tuoreet arviot joten no hätä.

Ja aloitteleva puunmyyjästä tulee väistämättä mieleen se kuuluisa litran mitta. Jokainen osaa kyllä lukea tarjouksista että firma A tarjoaa mäntytukista 63 €/m3 ja firma B 59 ja firma C 58. Mutta kuten Napapiirin sankareissa niin tässäkin on pari muuttujaa.

Viimeksi muokattu: 31.03.15 - klo:22:09 kirjoittanut T170

uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Puukaupan teko
Voidaanhan sitä luvata maksaa mitä mistäkin, mut ne katkontamatriisit voi muuttua parikin kertaa työmaan aikana, tulee sitten mitä ostajan asiakas tarvii mutta ei sitä hintaa mitä metsänomistaja haluais.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Puukaupan teko
Pääasia kuitenkin ettei oo MHY.n tai MTK:N jäsenmaksua maksamassa ja näin säästää muutaman kympin. Mitä siitä mahdollisesta muutaman tonnin menetyksestä jos puukaupassa osaamatonta vähän vedätetään.   
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Tupajumi

  • Vieras
Vs: Puukaupan teko
Pääasia kuitenkin ettei oo MHY.n tai MTK:N jäsenmaksua maksamassa ja näin säästää muutaman kympin. Mitä siitä mahdollisesta muutaman tonnin menetyksestä jos puukaupassa osaamatonta vähän vedätetään.
 

MHY ei ilmaiseksi avusta puukaupassa, ottavat joka kuutiosta oman palkkion + vielä toimisto ym. kulut.  Eli mhyn avulla saatu parempi hinta uppoaa heidän palkkioonsa.

Metsään.fi:stä saa jo aika hyvän kuvan kuinka paljon eri kuvioilla on puuta, kyllä niillä tiedoilla voi jo puukauppaa käydä, metsätaloussuunnitelma on sitten uusavuttomille tarkoitettu kallis paperinivaska, jossa on samat tiedot kuin tuossa ilmaisessa metsään.fissä, mutta siellä on sitten vaan yksotyiskohtaisempia hoito ja hakkuuehdotuksia ja enemmän grafiikkas ja tilastoja, mikäs siinä jos niitä haluaa kalliilla hinnalla saada.

T170

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 604
Vs: Puukaupan teko
Pääasia kuitenkin ettei oo MHY.n tai MTK:N jäsenmaksua maksamassa ja näin säästää muutaman kympin. Mitä siitä mahdollisesta muutaman tonnin menetyksestä jos puukaupassa osaamatonta vähän vedätetään.
 

MHY ei ilmaiseksi avusta puukaupassa, ottavat joka kuutiosta oman palkkion + vielä toimisto ym. kulut.  Eli mhyn avulla saatu parempi hinta uppoaa heidän palkkioonsa.

Metsään.fi:stä saa jo aika hyvän kuvan kuinka paljon eri kuvioilla on puuta, kyllä niillä tiedoilla voi jo puukauppaa käydä, metsätaloussuunnitelma on sitten uusavuttomille tarkoitettu kallis paperinivaska, jossa on samat tiedot kuin tuossa ilmaisessa metsään.fissä, mutta siellä on sitten vaan yksotyiskohtaisempia hoito ja hakkuuehdotuksia ja enemmän grafiikkas ja tilastoja, mikäs siinä jos niitä haluaa kalliilla hinnalla saada.

Uppoaa ja uppoaa. Olen tehnyt puukauppaa sekä itse että MHY:n avustamana. Aina kun joku ryhtyy paatoksella selvittämään kuinka puut kannattaa myydä itse ilman MHY:n apua niin vastaus on valmiina. Heti kun joku tarjoaa havutukista enemmän mitä olen MHY:n avustamana saanut (eli 77 €/m3) niin 10 000 m3 leimikosta voidaan kaupat tehdä. Tähän on toistaiseksi tarinointi tyssännyt. Mutta tarjousta odotellessa...

Puukauppaa voi käydä ilman MTS:ää ja ilman metsään.fi palvelua myös. Jos MTS hinta on 15 €/ha ja keskimääräinen metsäpinta-ala on 30-40 ha niin onko tuo sitten kallis kun se jaetaan 10 vuodelle? Verovähennyskelpoinen ja eikös Kemera-taksatkin olleet suuremmat jos on voimassa oleva MTS?

Uusavuton? Ehkäpä, mutta on sitä suunnitelmaa hauska lueskella iltaisin. Antiikkisella nahkasohvalla takkatulen loisteessa. Kädessä lasi Seagramia.

Viimeksi muokattu: 01.04.15 - klo:18:33 kirjoittanut T170

uliza Tambovskaja, 12
Gebäude C, Office 53
192007 Sankt - Petersburg
Russia

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Puukaupan teko
Itse pidän paperista suunnitelmaa hyvänä, vaikka aika paljon tuleekin omissa (pankin) metsissä kierrettyä ja tilanne on kokonaisuudessaan hyvin hallussa. SPV tehty jokunen vuosi sitten ja osa metsistä on sellaisia missä en kuitenkaan ole käytännössä ollut tekemässä mitään hommia ja suunnitelmasta näki äkkiä millaisia toimenpiteitä pitäisi tehdä. Puukauppaa tekemässä parhaillaan parista leimikosta joissa tulee ikä vastaan.  Vuotta kohti suunnitelmasta ei suurta summaa tule ja turheempaankin on rahaa tullu laitettua ::) Käytän MHY:n palveluja aktiivisesti vaikka on tullut tehtyä kauppaa ilman yhdistystäkin. Täällä päin yhdistys on ollut tuulinen paikka ja vaihtuvuus työntekijöiden osalta on ollut suurta. Käräjillä asti on asioita selvitetty. Nyt näyttäis tilanne rauhoittuneen ja hyvää porukkaa töissä.