laita etupyörään tynämö ja takapyörään sähkömoottori. johto väliin. siinnon valmis portaaton voimansiirto. mitä kovempaa ajat, sitä tiuhempaan tynämö pyörii ja tuottaa virtaa moottorillen, vauhti kiihtyy. kun taas hitastat, virrantuotto pienenee ja vauhti hitastuu.
vastamäessä kannattaa ajaa mutkillen. silloin etupyörä kulkee pisemmästi, kuin virtaa kuluttava takapyörä ja siitä tulee se mäennousukykyyn tarvittava virransäästö, momentti kasvaa. kannattaa välttää liiallista mutkittelua, silloin voi virranmäärä kasvaa liian suureksi ja takapyörä alkaa sutimaan. harjoittelemalla varmaan oppii säätämään sitä mutkittelua.
Eikäku sen etusen pitää olla takasta pienempi, että se pyörii nopeammin, niin on mäen nousu keveetä...
voihan se olla hyvinkin keveetä, mutta riittääkö sitten virta.
katoppakun peruspiolokian oppien mukaan, mitä pienempi pyörä, sitä pienempi on sen ympärysmitta ja tuon pienen pyörän kehämitan kulkemalla matkalla se tynämö pyörii hirviän paljon vähemmän kierroksia, kuin sen ison ja silloin voi se virtrantuotto käydä hyvinkin vähäiseksi.