Ei se mistään agrista tai muun ulkopuolisen määräyksestä johdu. Se johtuu vain sen huoltofirman leivän saamisesta.
Miksi asentaa muualta, vaikka 600€ ostettu varaoasa traktoriin? Kun sen voi myydä agrin ohv.lla tonnin hintaan ja siitä jää se 300€ huoltofirmalle katetta. Jättäsitkö sinä sen katteen ottamatta?
Kaipa se huoltoliike saa välistä pienen provision kun hankkii osat merkkiliikkeen tiskiltä. Lienee kuitenkin käytännössä melko pienet provikat, Suomessa kun ei tunnuta oikein tajuavan kivijalkakaupoissa, että ei jokaisesta myyntitapahtumasta kannattaisi ehkä tavoitella maksimivoittoja. Pienemmät korjaamot ainakin hankkivat paljon osia muualtakin kuin tutulta varaosamyyjältä juuri tuosta syystä.
Autonosiahan löytyy kätevästi ihan suomenkielellä toimivilta alvadi.ee ja autonosat24.fi pari esimerkkiä mainitakseni. Tavara tulee ulkomailta viikossa ja vieläpä suoraan kotiovelle. Jotain on tullut tilattua myös Englannista, mutta sieltä tilatessa on enempi hajontaa postikuluissa.
Viimeksi tuli tilattua mm. tdi:n jakohihnasarja. Saksasta INA:n sarja 60 euroa, täällä motonetin laadukkaampi sarja 99 euroa (skf, bosch tai gates)
Saattaahan se päivän vaatia, kun suunnittelee mitä osia saattais projektiin tarvita ja kaivaa varaosanumerot niille osille. Sitten osalistan ollessa valmis pitäis laatia sähköpostiviesti myyjille ja kysyä tarjousta. Mut jos tällä touhulla säästää satasia tai jopa tuhansia, niin puhutaan senverran hyvistä tuntipalkoista että harvoin maataisteluhommissa tai muussa rehellisessä hommassa sellaisille pääsee.