• Tavallinen aihe

Aihe MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit  (Luettu 4126 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3656
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Oireet:

- koneen käydessä tuntuu että painetta löytyy koko ajan niin A- kuin B-linjoistakin. Letkujen kytkentä hankalaa koneen käydessä.
- vuotavat todella reippaasti läpi. Eli sylinteri ei todellakan pysy yhtään paikallaan ilman erillistä lukkoventtiiliä.
- käytettäessä tuntuvat suhisevan ja pihisevän ylimääräisiä ja osa tuotosta voi olla hukassa.

Menevätkö nuo oikeasti noin järjettömän väljiksi vanhuuttaan, vai onko siellä esim. joku tiivisteongelma jonka pystyy korjaamaan?
En ole niitä vielä viitsinyt purkaa (ei oikein jaksa kiinnostaa...) mutta olisi kiva tietää ennalta että nakkaanko suoraan mäelle ja korvaan muulla lohkolla, vai kannattaako niitä sen enempää tutkia?

Sinänsä hassua että kaikki 3 tekevät tismalleen samaa. Luulisin että jos joku kara olisikin pilalla niin eivät kuitenkaan kaikki 3 samaan aikaan.

cowboy_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 165
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Nopea ja osaava kaveri, neuvoo kans puhelimitse, suosittelen! ->

Konehuolto Leino Oy
Liukolantie 301
RUSKO 21290
Puh: 0400-928544

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
keskimmäinen lohko halki? tai joku tiivistevuoto lohkojen välissä?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
onkos siinä kontakin mekaaniset elementtilohkot. meinaan jotta jos, niin nuohan ovat normaalit vapaavirtauslohkot, eikä ne voi suhista eikä paineistaa itsekseen jos tankkilinja on avoin. joskus on tuollaisen metallinen paluuputki, elikkäs se tankkilinja ollut ulkoisen väkivallan seurauksena litistyneenä ja silloin paine pyrkii ulos joka saumasta.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
onkos siinä kontakin mekaaniset elementtilohkot. meinaan jotta jos, niin nuohan ovat normaalit vapaavirtauslohkot, eikä ne voi suhista eikä paineistaa itsekseen jos tankkilinja on avoin. joskus on tuollaisen metallinen paluuputki, elikkäs se tankkilinja ollut ulkoisen väkivallan seurauksena litistyneenä ja silloin paine pyrkii ulos joka saumasta.

Jep, voi kuvitella että hydrauliikan paluupuolella vastapainetta, suodatin tukossa?
Onko vika tullut äkillisesti, vai vähitellen pahentuen?

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Vaijerit venyneet.Säädä lohkon päästä niin ettei suhise.Kara ei keskity vapaalle kierrolle.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Vaijerit venyneet.Säädä lohkon päästä niin ettei suhise.Kara ei keskity vapaalle kierrolle.



entivanhaan, ja siis edelleen kontakin lohkot, olivat itsekeskittäviä ja vivut vapaina. tietty jos tuo on vivulla keskittyvä, niin tuo säätö on looginen hoitotoimenpide.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Vekkuli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 394
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Joo niin on.Mulla oli jossain 3000 sarjalaisessa samaa vikaa.Vaijeritkin juuttuili kuoriinsa.3070 oli paskaa kertyny venttiilin jousi kuppiin mikä esti venttiilin keskittymisen.Näin meillä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3656
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Pitänee sitten tutkia niitä vielä. Juuri nyt ei viitsi alkaa konetta purkamaan kun sitä tarvitaan, mutta ennen toukoja täytynee ryhdistäytyä.

Sellainen viipalelohkohan se on, valmistajasta ei ole hajua, mutta näkemissäni kolmetonnisissa on aina ollut samannäköiset.
Vaijerit eivät kyllä jumita, ja lohko on kai itsekeskittävä. Ainakin vivut liikkuvat herkästi, palaavat keskelle ja niissä itsessään ei ole mitään jousta tai mekaniikkaa.

Suhinaa kuuluu silloin kun jotakin karaa käytetään ja painetta tarvitaan, erityisesti kuumilla öljyillä. Tuntuu että kaikki litrat eivät päädy siihen lähtöön.
Lepotilassa antaa pientä painetta lähtöihin, varmaan juuri sen mitä piirin vapaakierron vastukset aiheuttavat. Juuri sen verran että letkun kytkeminen voi olla sottaista hommaa ellei onnistu aivan pikatökkäisyllä. Olenkin jo oppinut Case 956-käyttäjäksi: sammutetaan kone jos tarvitsee letkuja kytkeä...

Ja tosiaan keskiasennossa ollessaan eivät pidä sylinteriä yhtään paikoillaan vaan vaikkapa metsäkärryn aisa kääntyy kaltevassa paikassa omia aikojaan täysin linkkuun 10 sekunnissa.

Vika on tullut vähitellen, huomasin sen nyt pahentuneen kun oli hetken letkut kiinni ilman ulkopuolista lukkoventtiiliä. Muuten kun sellaiset on niin työntövarressa, kaltevuudensäätimessä kuin siinä kärryn aisapiirissäkin. Venttiileitä on liikuteltu aika vähän, yhdestä lähdöstä on kyllä ollut kierto ulos kuukausia kerrallaan käytössä. Paluu muuta reittiä.. Pienet kuormat liikkuvat hyvin ja kevyesti mutta painetarpeen kasvaessa vauhti hidastuu kuin säätyvällä pumpulla ikään :-/

Oireet sopisivat sinänsä riittävän sohloihin karoihin, mutta tämä vaihtoehto tuntuu muuten ihmeelliseltä. Mulla on tietääkseni ollut aina puhtaat öljyt ja karoja on liikuteltu melko vähän. Systeemissä on ylimääräinen painesuodatinkin ek:n kierron piirissä koneen omien lisäksi. Ensin ajattelin hydrauliikan laiskuudesta että pumppu on väljä (ei olisi mikään ihme noin 12 000 h ajetussa) mutta se taitaa olla tuo lohko joka päästää jotakin jonnekin väärille reiteille.

Pitää tutkia ja hutkia siis. Luulisin että tuo lohko ei voi sisältää kovin monia mahdollisia vikapaikkoja. Toista on joku ls-pöytä jossa voi löytyä karakohtaiset painerajat, paine- ja virtauskompensointi ja vielä ns. imuventtilit.  Ls-kanavien ja -osien lisäksi. Siellä joku roska sopivassa välissä voi tehdä mielenkiintoisia juttuja...

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 313
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Onko pääpainevaro tai mahdolliset karakohtaiset shokkiventtiilit tarkistettu?

Suhinan lähtökohtaa voi helposti etsiä pienellä letkunpätkällä, toinen pää korvaan ja toista liikuttelemalla venttiilistön pinnalla etsimään paikkaa...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5427
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Pitänee sitten tutkia niitä vielä. Juuri nyt ei viitsi alkaa konetta purkamaan kun sitä tarvitaan, mutta ennen toukoja täytynee ryhdistäytyä.

Sellainen viipalelohkohan se on, valmistajasta ei ole hajua, mutta näkemissäni kolmetonnisissa on aina ollut samannäköiset.
Vaijerit eivät kyllä jumita, ja lohko on kai itsekeskittävä. Ainakin vivut liikkuvat herkästi, palaavat keskelle ja niissä itsessään ei ole mitään jousta tai mekaniikkaa.

Suhinaa kuuluu silloin kun jotakin karaa käytetään ja painetta tarvitaan, erityisesti kuumilla öljyillä. Tuntuu että kaikki litrat eivät päädy siihen lähtöön.
Lepotilassa antaa pientä painetta lähtöihin, varmaan juuri sen mitä piirin vapaakierron vastukset aiheuttavat. Juuri sen verran että letkun kytkeminen voi olla sottaista hommaa ellei onnistu aivan pikatökkäisyllä. Olenkin jo oppinut Case 956-käyttäjäksi: sammutetaan kone jos tarvitsee letkuja kytkeä...

956:sen lohkoissa on mun tietääkseni kellunta...

MFV8

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 410
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Onkos siinä lohkon sisäänmenopäädyssä virtauksensäätö? Kaikissa sitä ei ole, lisävaruste kai ollut. Voiskohan se aiheuttaa tuollaisia oireita?

Joskus ne 1/2-toimisuuden valintaruuvit on vuotaneet (sisäisesti) ja aiheuttaneet oireita mutta ei taida ihan sopia tähän taudinkuvaan...

Lohkot on vanhimmissa yksilöissä Boschin tekemiä ja uudemmissa Rexrothin. Boschilaiset on kolmella pinnapultilla kasassa ja Rexit neljällä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3656
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Pitänee sitten tutkia niitä vielä. Juuri nyt ei viitsi alkaa konetta purkamaan kun sitä tarvitaan, mutta ennen toukoja täytynee ryhdistäytyä.

Sellainen viipalelohkohan se on, valmistajasta ei ole hajua, mutta näkemissäni kolmetonnisissa on aina ollut samannäköiset.
Vaijerit eivät kyllä jumita, ja lohko on kai itsekeskittävä. Ainakin vivut liikkuvat herkästi, palaavat keskelle ja niissä itsessään ei ole mitään jousta tai mekaniikkaa.

Suhinaa kuuluu silloin kun jotakin karaa käytetään ja painetta tarvitaan, erityisesti kuumilla öljyillä. Tuntuu että kaikki litrat eivät päädy siihen lähtöön.
Lepotilassa antaa pientä painetta lähtöihin, varmaan juuri sen mitä piirin vapaakierron vastukset aiheuttavat. Juuri sen verran että letkun kytkeminen voi olla sottaista hommaa ellei onnistu aivan pikatökkäisyllä. Olenkin jo oppinut Case 956-käyttäjäksi: sammutetaan kone jos tarvitsee letkuja kytkeä...

956:sen lohkoissa on mun tietääkseni kellunta...

Voi ollakin. Sen mitä olen tuollaista ajanut niin huomasin vaan että en saa letkuja kiinni jos kone käy. En lähtenyt tutkimaan kaverin koneen kaikkia hienouksia ja ohjeeksi sain että 'sammuta se' :-)
Massikassa olen oppinut ettei mitään temppuja tarvitse tehdä jos kone on kunnossa.
Siis harvoin ... ei vaineskaan :-)

En sitten tiedä Casesta että onko vika vai ominaisuus - tietääkseni se on kyllä ollut tuollainen lähes uudesta saakka.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3656
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: MF 3000-sarjan ulkoiset hydr. venttiilit
Onkos siinä lohkon sisäänmenopäädyssä virtauksensäätö? Kaikissa sitä ei ole, lisävaruste kai ollut. Voiskohan se aiheuttaa tuollaisia oireita?

Joskus ne 1/2-toimisuuden valintaruuvit on vuotaneet (sisäisesti) ja aiheuttaneet oireita mutta ei taida ihan sopia tähän taudinkuvaan...

Lohkot on vanhimmissa yksilöissä Boschin tekemiä ja uudemmissa Rexrothin. Boschilaiset on kolmella pinnapultilla kasassa ja Rexit neljällä.

On siinä virtauksensäätö - sen kai pitäisi vaikuttaa vaan siihen yhteen karaan, jos siis on kunnossa.
Vuotavat valintaruuvit voivat varmaan hukata tuottoa ja/tai päästää sylinterin ryömimään. Hmmm, pitänee ne tsekata vielä toisenkin kerran.

Pulttien määrää en tässä pääse tarkistamaan mutta tämä on alkupään Suomeen tuotuja, vm -87 3070. Ehkä sitten Bosch. Onneksi tuossa ei ole mitään sähköön liittyvää.... olisi varmasti rikki.

Ilmeisesti yhtä selvää tyyppivikaa ei ole, eli pitää nyt tutkia ja mahdollisesti myöhemmin sitten purkaa.
Yritän muistaa kertoa mikä häntä vaivasi sitten.