T190 ja LTR käsittelemään se 320 heppaseks. Siinä saa voimaa jos se riittää, etkä tarvi painoa.
juupa juu tietysti. Yks tollanen pyöri tässä maatalous ajossa ja urakoinnissa. ja kerran 1000h katkasu hoidossa. Ajettu 8000h ja 8 kertaa vaihdelaatikko rempattu.
Yleensä jos tommosia hepoja tarvii niin vedetään jotain raskasta. sepä vaan ei oikein onnistu jos ei sitä omaapainoa ole.
Tommone 8000 nyykkäri oli 17 motin lietevaunun ja 8 m multaimen edessä ja samalla lohkolla oli vastaava valtra samoilla hepoilla yhtäaikaa. Pikkasen pintamärkä lohko loivassa rinteessä. nyykkäri kävi kääntymässä rinteen alareunassa tulla murisi mäelle että heilahti, mut valtra purki kuormaan sinne alarinteen laitaan jotta pääsi pois sieltä.
Niin, jotain sanoin siitä että mihin käyttöön. Nyt sitten jos haluaa virityttää vetokoneeksi niin siinähän on edellytyksiä. Kierroksilla pitää ajaa jotta ei vääntö kangota kuluvia komponentteja moottorissa ja vaihteistossa. Vaihteita pitää osata vaihtaa silloin kun veto ei ole kova ja synkronoimalla kierrokset ajonopeuteen. Sehän nyt on kaiken vaihtamisen perusta yleensäkin, mutta viritetyllä vehkeellä 10 kertaa merkityksellisempää. Todisteena teorian pätemisestä voidaan pitää apinakuskeja, joiden toikkaroinnin tuloksena palaa pakkoja vakioistakin, merkistä riippumatta. Samaan viittaa uudet Versut ja varsinkin Directit, joissa kone itse ei osaa vaihtaa ja olla vaihtamatta kuten kuuluu, joten niissä kuuleman mukaan 3000 tunnin välein vaihdetaan rutiinilla pakat.
Juu tätä mä vähän uumoilinkin. että lietettä ajetaan pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla siirtoajossa tai talvella alaterällä ja auralla aurataan kolminumeroisia maanteitä törryyttämällä väännöllä. Taasen kun ei oikein istu omaan pirtaan niin aletaan vääntämään jo tätä vanhaa juttua tyhmistä kuskeista.
Saa siitä kevyestä koneesta ottaa vaikka 400 hp mutta kun siitä ei ole iloa jos koneen massa ei ole oikeassa suhteessa tehoon, jos raskata vetotyötä tehdään. Eri asia sitten jos tuo teho tarvitaan tapin kautta ilman raskasta vetoa.. Kevyellä koneella yrität vetää raskasta pehmeä pintaisella pellolla niin joudut väännöllä ajamaan eli just niillä viimeisillä voiman rippeillä, ettei mene liikaa voimaa renkaan ja maan väliin. Valitettavasti lopputulos on just niin kuin kaaleppi kirjoitti. Massaa kun on riittävästi ja sitä kautta pitoa niin silloin voi ajaa niillä reippaammilla kierroksilla eikä mene lipsutteluksi. kyll se vaan niin on tehon ja massan on oltava oikeassa suhteessa toisiinsa jotta homma onnistuu eikä mene taistelemiseksi.
Eli ollaan aivan samaa mieltä. Sitä 6,5-7,5tn luokan kutosta voi myös painottaa jos tosiaan haluaa sen vetotöihin. Etukuormain+painoa siinä ja takapyöräpainot tekee jo kummia. Lietekärryjä vedetäänkin pehmeillä pelloilla luonnollisesti jo paripyörillä tai mammuttirenkailla, nekin tekee jotain.
Sen verran siitä väännöllä ajosta vielä etten toki oleta lietteen siirtoajoa tai auraamista ajettavan väännöllä, ainakaan koko aikaa, vaan että viritetyllä koneella ei kärsi juuri koskaan ollenkaan milloinkaan väännättää hetkeäkään, mitä nyt joskus voi olla pakko hetkellisesti tosiasiallisissa poikkeustilanteissa tai jos vahinko sattuu. Koskee tietenkin myös PTO käyttöä. Normikoneillakin joillakin on tapana ajaa väännöllä ja luistatella kytkintä erinäisissä tilanteissa, mutta viritys tarkoittaa että niin ei enää tule tarkoituksella tehdä. Ei vain ollenkaan. Muun muassa tätä tarkoitin edellytyksillä jos haluaa viritetyllä koneella oikeasti 'säästää'.