Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe S260  (Luettu 23321 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: S260
Jarrudyno, jolla ajetaan kone kontilleen ja piirretään rajakäyrä teholle ja momentille. Eli voimanotto päälle, (käsi)kaasu niin sanotusti pohjaan ja kuormitusta aletaan lisäämään tasaisesti siihen saakka kunnes moottorin kierrokset on laskenut tuhanteen. Samaisella vehkeellä voidaan sit kuormittaa konetta vaikka maailman tappiin esim. maksimitehon tai- momentin kohdassa ja mittailla polttoaineen kulutuksia, jos mittalaitteistoon kuuluu kulutusmittari.
En tunne rakennetta mitä tuossa videolla käytettiin, joku painava massa mikä on aluksi vaikea saada pyörimäänkin?
pessimisti ei pety!

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: S260
En tiedä itsekään tuon videon dynon nimeä, millä sitä kutsutaan, mutta siinä on raskas pyörivä rumpu, jota kiihdytetään traktorin ulosotolla ja kiihtyvyydestä lasketaan teho. Sillä ei siis voi jarruttaa konetta.
Vähän karkasi aiheen ulkopuolelle...

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: S260
T190 ja LTR käsittelemään se 320 heppaseks. Siinä saa voimaa jos se riittää, etkä tarvi painoa.

juupa juu tietysti. Yks tollanen pyöri tässä maatalous ajossa ja urakoinnissa. ja kerran 1000h katkasu hoidossa. Ajettu 8000h ja 8 kertaa vaihdelaatikko rempattu.
Yleensä jos tommosia hepoja tarvii niin vedetään jotain raskasta. sepä vaan ei oikein onnistu jos ei sitä omaapainoa ole.
Tommone 8000 nyykkäri oli 17 motin lietevaunun ja 8 m multaimen edessä ja samalla lohkolla oli vastaava valtra samoilla hepoilla yhtäaikaa. Pikkasen pintamärkä lohko loivassa rinteessä. nyykkäri kävi kääntymässä rinteen alareunassa tulla murisi mäelle että heilahti, mut valtra purki kuormaan sinne alarinteen laitaan jotta pääsi pois sieltä.

Niin, jotain sanoin siitä että mihin käyttöön. Nyt sitten jos haluaa virityttää vetokoneeksi niin siinähän on edellytyksiä. Kierroksilla pitää ajaa jotta ei vääntö kangota kuluvia komponentteja moottorissa ja vaihteistossa. Vaihteita pitää osata vaihtaa silloin kun veto ei ole kova ja synkronoimalla kierrokset ajonopeuteen. Sehän nyt on kaiken vaihtamisen perusta yleensäkin, mutta viritetyllä vehkeellä 10 kertaa merkityksellisempää. Todisteena teorian pätemisestä voidaan pitää apinakuskeja, joiden toikkaroinnin tuloksena palaa pakkoja vakioistakin, merkistä riippumatta. Samaan viittaa uudet Versut ja varsinkin Directit, joissa kone itse ei osaa vaihtaa ja olla vaihtamatta kuten kuuluu, joten niissä kuuleman mukaan 3000 tunnin välein vaihdetaan rutiinilla pakat.

roadman

  • Vieras
Vs: S260
T190 ja LTR käsittelemään se 320 heppaseks. Siinä saa voimaa jos se riittää, etkä tarvi painoa.

juupa juu tietysti. Yks tollanen pyöri tässä maatalous ajossa ja urakoinnissa. ja kerran 1000h katkasu hoidossa. Ajettu 8000h ja 8 kertaa vaihdelaatikko rempattu.
Yleensä jos tommosia hepoja tarvii niin vedetään jotain raskasta. sepä vaan ei oikein onnistu jos ei sitä omaapainoa ole.
Tommone 8000 nyykkäri oli 17 motin lietevaunun ja 8 m multaimen edessä ja samalla lohkolla oli vastaava valtra samoilla hepoilla yhtäaikaa. Pikkasen pintamärkä lohko loivassa rinteessä. nyykkäri kävi kääntymässä rinteen alareunassa tulla murisi mäelle että heilahti, mut valtra purki kuormaan sinne alarinteen laitaan jotta pääsi pois sieltä.

Niin, jotain sanoin siitä että mihin käyttöön. Nyt sitten jos haluaa virityttää vetokoneeksi niin siinähän on edellytyksiä. Kierroksilla pitää ajaa jotta ei vääntö kangota kuluvia komponentteja moottorissa ja vaihteistossa. Vaihteita pitää osata vaihtaa silloin kun veto ei ole kova ja synkronoimalla kierrokset ajonopeuteen. Sehän nyt on kaiken vaihtamisen perusta yleensäkin, mutta viritetyllä vehkeellä 10 kertaa merkityksellisempää. Todisteena teorian pätemisestä voidaan pitää apinakuskeja, joiden toikkaroinnin tuloksena palaa pakkoja vakioistakin, merkistä riippumatta. Samaan viittaa uudet Versut ja varsinkin Directit, joissa kone itse ei osaa vaihtaa ja olla vaihtamatta kuten kuuluu, joten niissä kuuleman mukaan 3000 tunnin välein vaihdetaan rutiinilla pakat.

Juu tätä mä vähän uumoilinkin. että lietettä ajetaan pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla siirtoajossa tai talvella alaterällä ja auralla aurataan kolminumeroisia maanteitä törryyttämällä väännöllä. Taasen kun ei oikein istu omaan pirtaan niin aletaan vääntämään  jo tätä vanhaa juttua tyhmistä kuskeista.
Saa siitä kevyestä koneesta ottaa vaikka 400 hp mutta kun siitä ei ole iloa jos koneen massa ei ole oikeassa suhteessa tehoon, jos raskata vetotyötä tehdään. Eri asia sitten jos tuo teho tarvitaan tapin kautta ilman raskasta vetoa..  Kevyellä koneella yrität vetää raskasta pehmeä pintaisella pellolla niin joudut väännöllä ajamaan eli just niillä viimeisillä voiman rippeillä, ettei mene liikaa voimaa renkaan ja maan väliin. Valitettavasti lopputulos on just niin kuin kaaleppi kirjoitti. Massaa kun on riittävästi ja sitä kautta pitoa niin silloin voi ajaa niillä reippaammilla kierroksilla eikä mene lipsutteluksi. kyll se vaan niin on tehon ja massan on oltava oikeassa suhteessa toisiinsa jotta homma onnistuu eikä mene taistelemiseksi.

kaaleppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 762
Vs: S260
T190 ja LTR käsittelemään se 320 heppaseks. Siinä saa voimaa jos se riittää, etkä tarvi painoa.

juupa juu tietysti. Yks tollanen pyöri tässä maatalous ajossa ja urakoinnissa. ja kerran 1000h katkasu hoidossa. Ajettu 8000h ja 8 kertaa vaihdelaatikko rempattu.
Yleensä jos tommosia hepoja tarvii niin vedetään jotain raskasta. sepä vaan ei oikein onnistu jos ei sitä omaapainoa ole.
Tommone 8000 nyykkäri oli 17 motin lietevaunun ja 8 m multaimen edessä ja samalla lohkolla oli vastaava valtra samoilla hepoilla yhtäaikaa. Pikkasen pintamärkä lohko loivassa rinteessä. nyykkäri kävi kääntymässä rinteen alareunassa tulla murisi mäelle että heilahti, mut valtra purki kuormaan sinne alarinteen laitaan jotta pääsi pois sieltä.

Niin, jotain sanoin siitä että mihin käyttöön. Nyt sitten jos haluaa virityttää vetokoneeksi niin siinähän on edellytyksiä. Kierroksilla pitää ajaa jotta ei vääntö kangota kuluvia komponentteja moottorissa ja vaihteistossa. Vaihteita pitää osata vaihtaa silloin kun veto ei ole kova ja synkronoimalla kierrokset ajonopeuteen. Sehän nyt on kaiken vaihtamisen perusta yleensäkin, mutta viritetyllä vehkeellä 10 kertaa merkityksellisempää. Todisteena teorian pätemisestä voidaan pitää apinakuskeja, joiden toikkaroinnin tuloksena palaa pakkoja vakioistakin, merkistä riippumatta. Samaan viittaa uudet Versut ja varsinkin Directit, joissa kone itse ei osaa vaihtaa ja olla vaihtamatta kuten kuuluu, joten niissä kuuleman mukaan 3000 tunnin välein vaihdetaan rutiinilla pakat.

Juu tätä mä vähän uumoilinkin. että lietettä ajetaan pienillä kierroksilla ja isoilla vaihteilla siirtoajossa tai talvella alaterällä ja auralla aurataan kolminumeroisia maanteitä törryyttämällä väännöllä. Taasen kun ei oikein istu omaan pirtaan niin aletaan vääntämään  jo tätä vanhaa juttua tyhmistä kuskeista.
Saa siitä kevyestä koneesta ottaa vaikka 400 hp mutta kun siitä ei ole iloa jos koneen massa ei ole oikeassa suhteessa tehoon, jos raskata vetotyötä tehdään. Eri asia sitten jos tuo teho tarvitaan tapin kautta ilman raskasta vetoa..  Kevyellä koneella yrität vetää raskasta pehmeä pintaisella pellolla niin joudut väännöllä ajamaan eli just niillä viimeisillä voiman rippeillä, ettei mene liikaa voimaa renkaan ja maan väliin. Valitettavasti lopputulos on just niin kuin kaaleppi kirjoitti. Massaa kun on riittävästi ja sitä kautta pitoa niin silloin voi ajaa niillä reippaammilla kierroksilla eikä mene lipsutteluksi. kyll se vaan niin on tehon ja massan on oltava oikeassa suhteessa toisiinsa jotta homma onnistuu eikä mene taistelemiseksi.

Eli ollaan aivan samaa mieltä. Sitä 6,5-7,5tn luokan kutosta voi myös painottaa jos tosiaan haluaa sen vetotöihin. Etukuormain+painoa siinä ja takapyöräpainot tekee jo kummia. Lietekärryjä vedetäänkin pehmeillä pelloilla luonnollisesti jo paripyörillä tai mammuttirenkailla, nekin tekee jotain.

Sen verran siitä väännöllä ajosta vielä etten toki oleta lietteen siirtoajoa tai auraamista ajettavan väännöllä, ainakaan koko aikaa, vaan että viritetyllä koneella ei kärsi juuri koskaan ollenkaan milloinkaan väännättää hetkeäkään, mitä nyt joskus voi olla pakko hetkellisesti tosiasiallisissa poikkeustilanteissa tai jos vahinko sattuu. Koskee tietenkin myös PTO käyttöä. Normikoneillakin joillakin on tapana ajaa väännöllä ja luistatella kytkintä erinäisissä tilanteissa, mutta viritys tarkoittaa että niin ei enää tule tarkoituksella tehdä. Ei vain ollenkaan. Muun muassa tätä tarkoitin edellytyksillä jos haluaa viritetyllä koneella oikeasti 'säästää'.

Viimeksi muokattu: 25.02.15 - klo:10:44 kirjoittanut kaaleppi

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: S260
En tiedä itsekään tuon videon dynon nimeä, millä sitä kutsutaan, mutta siinä on raskas pyörivä rumpu, jota kiihdytetään traktorin ulosotolla ja kiihtyvyydestä lasketaan teho. Sillä ei siis voi jarruttaa konetta.
Vähän karkasi aiheen ulkopuolelle...
Inertiapenkki.. 

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: S260
Täällä eräs ukko yrittää levittää kuivalantaa tm 120 nyykkärillä ja siinä Puolainen joku bergmanni vai mikä.Nyykkärihän on jo nokka korkeella jo pihassa ja aina pahenee kun pellolla taakka siirtyy kärryssä taakse niin pyörien pito loppuu helposti jos vähänkin on pehmosta ja aisa istuu pelossa.Traktorin geometrinen painopiste on täysin epäonnistunut tuohon hommaan. ???
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: S260
Täällä eräs ukko yrittää levittää kuivalantaa tm 120 nyykkärillä ja siinä Puolainen joku bergmanni vai mikä.Nyykkärihän on jo nokka korkeella jo pihassa ja aina pahenee kun pellolla taakka siirtyy kärryssä taakse niin pyörien pito loppuu helposti jos vähänkin on pehmosta ja aisa istuu pelossa.Traktorin geometrinen painopiste on täysin epäonnistunut tuohon hommaan. ???
Nokka korkeella pihassa eli paljon painoa koukulla ja sit tyhjentyessään taas takapää nousee ylös..  Aivan normaalilta kuulostaa ison paskavaunun kanssa..   

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: S260
Eräällä nimeltä mainitsemattomalla kotimaisella traktorin valmistajalla havahduttiin tähän keveys-momentti-lisäpainotus -dilemmaan menneinä vuosikymmeninä, kun mega-sarjalaisia alkoi mennä ulkomaille kovaan veto(muokkaus)työhön. Voimaa olis ollu konehuoneessa, mutta kun paino loppui. Käyttäjät sitten latoivat painoa koneeseen riittävästi, mutta ongelmaksi muodostui voimansiirron kestävyys, mm. taka-akselin planeettapyörästöt. Hiukan eri vaatimukset ja vaadittavat ominaisuudet kuin turvehommassa. Tosin näillä 70 kuution turvevankkureillakin saatiin hammaspyöriin aika nopsaan kulumista, kun ajovoimanoton kautta saadaan valtavat kuormitukset traktorin voimansiirrolle. On suunnittelulle melkoinen haaste saada alunperin sataheppaiselle (400 nm) koneelle mitoitettuun vaihteiston kuoriin mahtumaan 200 heppaisen koneen vaihteisto/hammaspyörät.

Red Bull

  • Vieras
Vs: S260
Eräällä nimeltä mainitsemattomalla kotimaisella traktorin valmistajalla havahduttiin tähän keveys-momentti-lisäpainotus -dilemmaan menneinä vuosikymmeninä, kun mega-sarjalaisia alkoi mennä ulkomaille kovaan veto(muokkaus)työhön. Voimaa olis ollu konehuoneessa, mutta kun paino loppui. Käyttäjät sitten latoivat painoa koneeseen riittävästi, mutta ongelmaksi muodostui voimansiirron kestävyys, mm. taka-akselin planeettapyörästöt. Hiukan eri vaatimukset ja vaadittavat ominaisuudet kuin turvehommassa. Tosin näillä 70 kuution turvevankkureillakin saatiin hammaspyöriin aika nopsaan kulumista, kun ajovoimanoton kautta saadaan valtavat kuormitukset traktorin voimansiirrolle. On suunnittelulle melkoinen haaste saada alunperin sataheppaiselle (400 nm) koneelle mitoitettuun vaihteiston kuoriin mahtumaan 200 heppaisen koneen vaihteisto/hammaspyörät.

Ja niitäkin täppärit ruuvailee 350 hevosvoimaisiksi ja sitten yläasteelta päässy klupu rattihin..  :-X

Ärrpää

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7328
Vs: S260
Täällä eräs ukko yrittää levittää kuivalantaa tm 120 nyykkärillä ja siinä Puolainen joku bergmanni vai mikä.Nyykkärihän on jo nokka korkeella jo pihassa ja aina pahenee kun pellolla taakka siirtyy kärryssä taakse niin pyörien pito loppuu helposti jos vähänkin on pehmosta ja aisa istuu pelossa.Traktorin geometrinen painopiste on täysin epäonnistunut tuohon hommaan. ???

 Painotettava taka-akseli soiva peli berkussa.
Ihan perus...nykyäänhän naiset osaa tehdä sisällään uusia ihmisiä...

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: S260
Täällä eräs ukko yrittää levittää kuivalantaa tm 120 nyykkärillä ja siinä Puolainen joku bergmanni vai mikä.Nyykkärihän on jo nokka korkeella jo pihassa ja aina pahenee kun pellolla taakka siirtyy kärryssä taakse niin pyörien pito loppuu helposti jos vähänkin on pehmosta ja aisa istuu pelossa.Traktorin geometrinen painopiste on täysin epäonnistunut tuohon hommaan. ???

10-15 cm siirtää koukkua TM:ssä eteen päin niin alkaa oleen meno haluja. Toisin sanoen vakiokoukku mäelle . Valtra tyylinen koukku tilalle/oma valmiste
vielä viisi

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: S260
Minusta tuo älytön virittely on kloppien hommaa,siis kloppien joilla vain aikuistuminen on pysähtynyt. ???
Alle 50 hv. viritys jotenkin pysyy kuoseissa,mutta jos aletaan kaksinkertaistaan ei homma ole aikamiehen tekosia. 8)
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: S260
Minusta tuo älytön virittely on kloppien hommaa,siis kloppien joilla vain aikuistuminen on pysähtynyt. ???
Alle 50 hv. viritys jotenkin pysyy kuoseissa,mutta jos aletaan kaksinkertaistaan ei homma ole aikamiehen tekosia. 8)

Särkyvän moottorin kolina voittaa kirkuvan naisen ulinan  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: S260
Täällä eräs ukko yrittää levittää kuivalantaa tm 120 nyykkärillä ja siinä Puolainen joku bergmanni vai mikä.Nyykkärihän on jo nokka korkeella jo pihassa ja aina pahenee kun pellolla taakka siirtyy kärryssä taakse niin pyörien pito loppuu helposti jos vähänkin on pehmosta ja aisa istuu pelossa.Traktorin geometrinen painopiste on täysin epäonnistunut tuohon hommaan. ???
kyll nh on sitten ketterä liete- ja noukinvaunun edessä. 8)
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.