Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Talvilaatua tankkiin?  (Luettu 15973 kertaa)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6136
Vs: Talvilaatua tankkiin?

Sitä en kyllä ymmrrä, että koneella ajetaan ehkä alle sata tuntia pakkaskudella ja sitä varten hankintaan erillinen farmaritankki ja siihen sitten tätä talvilaatua. Ei tuo pönttö maksaa itseään ikinä takaisin, halvemmaksi tulee käydä huoltoaseman tankilla.


Riippuu aika pitkälti paljonko matkaa sinne huoltamolle kertyy.

Ja kuinka paljon haluaa panna painoa siihen tankkausreissuun kuluvalle ajalle.

Sitten tietysti jos tynnyrillä kuskaa.. Oma aikansa niittenkin kanssa pelatessa kyllä menee

Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo:12:48 kirjoittanut bouli

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan. Aspan kanssa vääntöä siitä pientoimituslisästä. Minulla vielä se ongelma että se toinen säiliö on 1000 l jolloin siihen ei koskaa mahdu sitä määrää. Viime talvena kävin hakemassa huoltamolta kun käyttö ei ole kuin korkeintaan se tankillinen talvessa.
Piti vielä lisätä että jos talvitankki olisi iso niin silloin tavara ei kierrä eli sen tankin täyttö olisi 10 vuoden välein. Taas ympärivuotiseen käyttöön se on liian pieni, joutuisi ottamaan pieniä täyttöjä jotka kalliimpia. No se säiliö nyt jokunen vuosi sitten tuli hankittua lähinnä tuon "uuden" traktorin takia. Silloin oli vielä suht edullinen. Nyt kunta määrää jo laittamaan suoja-altaalla varustetun. Nyt ostaisin semmoisen "kahvallisen" mallin. Siitä olisi kätevä taloon aina välillä tankata vähennyskelpoista öljyä. ;)

Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo:13:00 kirjoittanut maanviljelija

Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

superdexta

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Miten se on niitten paraffiinien kanssa? Onko perrää ku ennen väittivät että kesälaatunen ku makkaa tankisa talaven yli niinne paraffiinikitteet saostuu sinne säilijön pohojalle. Eikä se paraffiini moska sieltä sitte omia aikojaan liukene ennään vaikka ilimat lämpeneeki seuraavana kevväänä. Elikkä meinasivat että laatu huononee ku talaven yli makkuuttaa säiliösä kesälaatua.
Talavi laatusesa ei em. ilimiötä kuulemma ole.
Ohjeistivat ottamaan aina talavilaatua jos pakkasesa joutuu säilyttämmään, vaikka käyttäski vain kesäaikaan.
Mainosmiesten puhheitako lie?

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Miten se on niitten paraffiinien kanssa? Onko perrää ku ennen väittivät että kesälaatunen ku makkaa tankisa talaven yli niinne paraffiinikitteet saostuu sinne säilijön pohojalle. Eikä se paraffiini moska sieltä sitte omia aikojaan liukene ennään vaikka ilimat lämpeneeki seuraavana kevväänä. Elikkä meinasivat että laatu huononee ku talaven yli makkuuttaa säiliösä kesälaatua.
Talavi laatusesa ei em. ilimiötä kuulemma ole.
Ohjeistivat ottamaan aina talavilaatua jos pakkasesa joutuu säilyttämmään, vaikka käyttäski vain kesäaikaan.
Mainosmiesten puhheitako lie?

Totta kai kauppiaat myyvät kalliimpaa talvilaatua jos vain mahdollista. Parafiini kyllä liukenee takaisin nesteeksi kun polttoaineen lämpötila nousee samepisteen yläpuolelle, siitä ei kahta sanaa. Kyllä pahemmat ongelmat aiheuttaa tankissa oleva vesi ja muut epäpuhtaudet.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Moni tuossa on pohtinut tuota eri laatujen sekoittuutta. Joskus olen jostain Nesteen kirjasesta lukenut, että + 8 asteen lämpötilassa nuo sekoittuvat. Se kuulemma on vihoviimeinen temppu, että vaikeuksien jo alkaessa mennään kylmään tankkiin lisäämään talvilaatua, silloin vielä pahennetaan tilannetta. Monissa moottoreissa takasinkierätys on jo niin voimakasta, että talvellakin polttoaineen lämpötila tankissa nousee selvästi plussalle. Joissain kuormaautoissa jopa lumet sulavat tankin päältä, niin paljon aine lämpiää.

MF 4000

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Eli melkoista sekoilua on jos käyttää kahta ainetta,mutta jos aikaa on niin voi todellakin polttoaineidenkin kanssa läträtä.Suomessa on korkeitaan vuodessa kaksi kuukautta jolloin lämpötila " saattaa" nousta jopa +20 asteen yläpuolelle harvemmin on liki + 30.Et kyllä se talvilaatua voi käyttää ympäri vuoden.Ja nuo Valmetin runkotankit ovat ihanteellisia ruostepesiä,siinä on suodatin poikineen tukossa muutaman tunnin ajolla. :P

Pappa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Eli melkoista sekoilua on jos käyttää kahta ainetta,mutta jos aikaa on niin voi todellakin polttoaineidenkin kanssa läträtä.Suomessa on korkeitaan vuodessa kaksi kuukautta jolloin lämpötila " saattaa" nousta jopa +20 asteen yläpuolelle harvemmin on liki + 30.Et kyllä se talvilaatua voi käyttää ympäri vuoden.Ja nuo Valmetin runkotankit ovat ihanteellisia ruostepesiä,siinä on suodatin poikineen tukossa muutaman tunnin ajolla. :P
Talvilaadusta tulee vähemmän tehoja kuin kesälaadusta.
Valmetin runkotankkeja käytetty tilalla vuodesta 1957 lähtien kuudessa eri Valmetissa, eikä ole ollut ruoste ongelmia!! Massikan peltitankkia on sen sijaan jouduttu paikkaamaan.
Valmetin vedenerottimen kyljessä oleva 90 asteen banjo-liitin voi mennä oljista tukkoon jos esim. kyntänyt sänkipeltoja ilman polttoainesäiliön täyttökorkkia jolloin etupyörä on viskonut olkia tankkiin.

Viimeksi muokattu: 23.11.08 - klo:23:03 kirjoittanut Pappa

MPK

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Jos tuota talvilaatua kuluu vähintään 500 l vuodessa kannattaa jo säiliönkin hankkiminen. Huoltoaseman löpö maksaa vähintään 30 snt/ enemmän, kuin kotiin tuotu. Jos joutuu tankkaamaan dieseliä hintaero on jo 50 snt. Kerran olen käynyt Casen tankkaamssa huoltiksella ja totesin senverran kalliiksi touhuksi. 270 l meni.
Nyt hankin uuden ison säiliön ja 2200 litrainen vuodelta 1966 jää talvilaadulle. Valmeteilla on meilläkin ajettu kesälaadulla ympärivuoden. Jontikan kurottajassa hydrauliöljy lämmitti polttoaineen.

Teboilin D-kortilla sieltä rekkapuolelta oon tankkaillu moottoripolttöljyä ja se on jotain 0.5 centtiä/litra halvempaa kuin jos tilais sen 3000 l kotiin. On toki pönttö kotonakin mutta aika vähä tankkailen sieltä, Teboililla voi käydä samalla kaffillakin..

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Kyllä tuo on lähinnä kateellisten panettelua väittää, että Vallun runkotankki on ruostepesä. Itse olen ajellut runkotankillisilla jo 22 vuotta, eikä ikinä ole vielä ruoste tukkinut mitään paikkaa polttoainejärjestelmässä. On kuitenkin erittäin hyvä systeemi Suomen talvioloissa ainakin minun kokemusteni perusteella. Metsässäkin saa aivan rauhassa pyöritellä kivien ja kantojen päällä ilman pohjapanssarivarustusta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6136
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.

Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Sitä talvilaatua täytyy kuitenkin tilata se 1000 l ettei joudu maksamaan pientoimituslisää. Lisäksi hinta laskee tilausmäärän mukaan. Sekin on vaikeaa jos yrittää tilata esim 600 l talvilaatua ja 2000 l kesälaatua. Ne ei oikein laske alennusta yhteismäärän mukaan ja netistä tilaten ei onnistu ollenkaan.

Siis täh, ainahan ne laskee tilauksen yhteismäärän mukaan, ainakin maatalouskauppiaat ja paikallinen TB.
Jees noinhan se menee, mutta tota maanviljelijää tuntuu kaikki potkivan päähän... :o

MF 4000

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Eli melkoista sekoilua on jos käyttää kahta ainetta,mutta jos aikaa on niin voi todellakin polttoaineidenkin kanssa läträtä.Suomessa on korkeitaan vuodessa kaksi kuukautta jolloin lämpötila " saattaa" nousta jopa +20 asteen yläpuolelle harvemmin on liki + 30.Et kyllä se talvilaatua voi käyttää ympäri vuoden.Ja nuo Valmetin runkotankit ovat ihanteellisia ruostepesiä,siinä on suodatin poikineen tukossa muutaman tunnin ajolla. :P
Talvilaadusta tulee vähemmän tehoja kuin kesälaadusta.
Valmetin runkotankkeja käytetty tilalla 51 vuotta, eikä ole koskaan ollut ongelmia ruosteesta !!
Massikan peltitankkia on sen sijaan jouduttu paikkaamaan.
Valmetin vedenerottimen kyljessä oleva 90 asteen banjo-liitin voi mennä oljista tukkoon jos esim. kyntänyt sänkipeltoja ilman polttoainesäiliön täyttökorkkia jolloin etupyörä on viskonut olkia tankkiin.
No meillä ei valitettavasti ole tuollaisia 51 vuotta vanhoja koneita,eikä myöskään peltitankillisia massikoita ;D.Konekannassa eletään 2000 lukua nykyisin.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5329
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Eilen oli sopiva hetki ja tein varikko käynnit (tavilaatua tankkiin).
Kun itsellä on vain yksi farmisäiliö, kolme dieseltraktoria pihalla ja talviset käyttökoneet (2) noita runkosäiliöllä varustettuja kotimaisia, niin olen ratkaissut ongelmat käyttämällä ns. välilaatua kesät talvet. Toistaiseksi on pärjätty hyvin, -20 asteessa ei ole ongelmia ilmennyt (puun koputusta) ja sitä kylmemmällä ei vielä ole ollut paineita laittaa konetta käyntiin. Kesällä tietty lautasäkeen edessä mietityttää, saisiko kesälaadulla vähän enemmän potkua...

Jos joskus vaurastuminen  yllättää, niin saatan ostaa toisenkin säiliön ja alkaa pelaamaan kahdella eri laadulla. Mutta toistaiseksi nykymeno näyttää toimivan, vaikka talvella linkousten (4-5 tuntia/keikka) pitäisikin olla aika varma lähtö. Yleensä tosin kovemmilla kuin 15 asteen pakkasilla on vähemmän noita lumitöitä.

Näin napapiirin tuntumasta,

Petri

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
DIESELPOLTTOAINEOPAS
Menkää sivuille:     http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,63,310,355

Ja ladatkaa dieselpolttoaineopas. Tietoa piisaa, mm. sivulla 32 -> on eri laatujen sekoittamisesta kertova taulukko, miten käy samepisteelle ja suodatettavuudelle.... 8)
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

MF 4000

  • Vieras
Vs: Talvilaatua tankkiin?
Kesälaadun DIR -5/15 ja talvilaadun DIR -29/34 tehoeroksi on mitattu noin
1.....…3 % moottorista riippuen.Näin luki siellä sivuilla.Pyöränluistosta ja alamittaisista työkoneista tulee enempi tehonhäviöitä kuin tuosta ihmeellisestä ja jokasyksyisestä kesä/talvilöpöjen lutraamisesta.
Tämän hetken Nesteen hinnoilla 2000 litran erä talvi 29/34 mpö-5/15 kesälaadun hinta ero on 64€.Suodattimien hinta noin 6-10€kpl.Kannattaako?